Decyzje na dziesięciolecia

Andrzej Kasprzak
23-03-2006, 00:00

W dobie globalizacji oraz rozszerzania Unii Europejskiej szczególnie ważna jest realizacja strategii rozwoju polskich portów morskich, obliczona na wprowadzenie w nich standardów obowiązujących w światowym transporcie morskim. To zarówno kwestia zróżnicowanego potencjału przeładunkowego, jak i infrastruktury portowej czy dostępu do portów od strony lądu.

Polskie porty w szybkim tempie odrabiają wieloletnie zaległości w sferze dostosowywania swojego potencjału przeładunkowego do trendów obowiązujących w światowym transporcie morskim i kompatybilnym z nim transporcie lądowym. Niezbędna jest modernizacja i rozbudowa istniejących baz oraz terminali, ale również budowa nowych. Na szczęście umocniło się przekonanie o potrzebie wzmacniania tego potencjału we wszystkich polskich portach, a skuteczność tej strategii dobitnie potwierdza rozwój konteneryzacji. Terminale ro-ro i obsługa promów to tylko jeden z warunków niezbędnych do zapewnienia różnorodności potencjału polskich portów. Obecnie obsługują one zaledwie około 15 proc. spośród 3,5 mln TEU kontenerów pływających co roku po Bałtyku. Rozbudowa terminali w Gdyni, budowa nowych w Szczecinie i największego w Polsce terminalu głębokowodnego w Gdańsku ma się przyczynić do zwiększenia tego udziału. Niezwykle ważne jest zaangażowanie znaczących inwestorów zagranicznych w proces rozbudowy polskich portów.

Unia Europejska, w myśl strategii równoważenia rozwoju sieci transportowej krajów członkowskich, wspomaga Polskę m.in. w realizacji projektów poprawy warunków dostępu do portów od strony lądu. To nie tylko projekty realizowane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego — Transport, ale np. modernizacja linii kolejowej północ — południe na odcinku Gdynia — Katowice, na którą Unia przyznała dofinansowanie rzędu 1,5 mld zł. Realizacja tego projektu jest zaś ważnym elementem Transeuropejskiego Korytarza Północ-Południe nr VI. Jeśli przyjąć także warunek konsekwentnej realizacji programu budowy autostrad w Polsce, to rysuje się realna szansa zdecydowanej poprawy dostępu do portów od strony lądu.

Dobre warunki przywozu i wywozu ładunków to szczególnie ważny atrybut portów w kontekście rozwoju tranzytu. Dogodne położenie Polski w Europie w sposób szczególny daje polskim portom możliwość wypełnienia funkcji tranzytowych. W światowym łańcuchu logistycznym to ważna rola, jednak na przeszkodzie w jej spełnieniu stały dotychczas niedostatki w infrastrukturze transportowej.

Ostatni czas to niezwykle ważny okres w dziejach naszych portów. Zmiany w nich zachodzące mają nie tylko wymiar doraźnych faktów gospodarczych, ale w zasadniczy sposób rzutują na wizerunek i oblicze portów na najbliższe dziesięciolecia. Od zmian zachodzących obecnie i w najbliższym czasie w dużym stopniu zależeć będzie rola polskich portów w światowym transporcie morskim.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Andrzej Kasprzak

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / Decyzje na dziesięciolecia