Deregulacja jest mikro, ale biznes zadowolony

Jarosław KrólakJarosław Królak
opublikowano: 2024-04-17 20:00

Propozycje nie są przełomowe, ale potrzebne – tak eksperci z organizacji biznesowych oceniają pakiet deregulacyjny resortu rozwoju.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

-jakie są najważniejsze propozycje rządu w pierwszym pakiecie dla firm

-jak oceniają je przedstawiciele organizacji biznesowych

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT) finiszuje z projektem ustawy o deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego. Wkrótce zajmie się nim Rada Ministrów i Sejm. Pakiet (w ramce) przejdzie gładko i bez perturbacji, tym bardziej że ma pełne poparcie środowisk biznesowych.

Obecnie trwają jeszcze uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje publiczne projektu. O jego ocenę zapytaliśmy przedstawicieli największych organizacji przedsiębiorców. Wszyscy nasi rozmówcy zgadzają się, że przełomu nie należy oczekiwać, ale bardzo chwalą współpracę z MRiT.

- Należy stwierdzić, że ten pakiet nie zawiera żadnych rewolucyjnych zmian prawa gospodarczego, które radykalnie miałyby poprawić zasady funkcjonowania firm w Polsce. To jest pakiet deregulacji prawa i jego celem jest eliminacja najbardziej przeszkadzających przepisów i wdrożenie pewnych ułatwień. I w tym kontekście projekt zmierza w dobrym kierunku. Oceniamy go pozytywnie i oczekujemy na następne pakiety, które były zapowiadane. Niezmiernie ważne jest też to, że Ministerstwo Rozwoju świetnie współpracuje z ekspertami i organizacjami przedsiębiorców – mówi Łukasz Bernatowicz, prezes Związku Pracodawców BCC.

Łukasz Kozłowski, główny ekonomista Federacji Przedsiębiorców Polskich, także twierdzi, że proponowane rozwiązania nie są przełomowe, lecz warte wprowadzenia.

- Suma tych poprawek decyduje o ocenie całego pakietu i wypada ona jak najbardziej pozytywnie. Zawarte w nim propozycje w pewnym zakresie poprawiają sytuacje firm. Moim zdaniem na pierwszy plan wybijają się zawieranie umów leasingu w drodze elektronicznej oraz naprawa regulacji dotyczących zamówień publicznych. Optymistyczne jest to, że resort rozwoju wychodzi naprzeciw postulatom przedsiębiorców – mówi Łukasz Kozłowski.

Świetną współpracę MRiT z organizacjami przedsiębiorców podkreśla Bartosz Sowier, główny legislator Pracodawców RP.

- Te zmiany są efektem prowadzenia przez ministerstwo rzetelnego dialogu ze stroną społeczną. Dotychczasowa współpraca dobrze rokuje na przyszłość i może zaowocować kolejnymi pakietami dobrych rozwiązań dla firm. Owszem, projekt, o którym mówimy, zawiera wiele punktowych, ale ważnych regulacji, ułatwiających codzienne funkcjonowanie przedsiębiorcom. Rozwiązanie spraw, które na pierwszy rzut oka nie wydają się być największego kalibru, jest równie ważne i może przynieść sporo pożytku. Jednak zmian systemowych nie odpuszczamy i oczekujemy na nie w kolejnych pakietach – mówi Bartosz Sowier.

Wszyscy nasi rozmówcy zgodzili się, że najpilniejszym zadaniem dla rządu powinno być naprawienie obecnych zasad składki zdrowotnej, która jest ogromnym obciążeniem dla firm i pracowników. To jednak leży w gestii resortów finansów i zdrowia.

Główne propozycje MRiT

Ułatwienia dla działalności nierejestrowanej: zniesienie składek na ZUS, posługiwanie się numerem PESEL

  1. Zwolnienie części budowlanej wolno stojącej tzw. małej elektrowni wiatrowej z uzyskiwania pozwolenia na budowę (wystarczy zgłoszenie)
  2. Ograniczenia kontroli przedsiębiorców: skrócenie maksymalnego czasu kontroli mikrofirm z 12 do 6 dni, dostosowanie częstotliwości kontroli do charakteru działalności firmy i jej ryzyka biznesowego, przekazywanie firmie przed kontrolą listy żądanych od niej dokumentów i informacji, publikowanie przez organy kontroli okresowych planów kontroli i prawdopodobieństwa naruszenia prawa przez firmy
  3. Uniemożliwienie wszczynania fikcyjnych postępowań w sprawie o przestępstwa lub wykroczenia skarbowe, których celem jest jedynie zawieszenie biegu terminu przedawnienia podatku
  4. Umarzanie z urzędu kar administracyjnych nałożonych na firmy
  5. Obowiązek organu administracyjnego pierwszej instancji zastosowania się do decyzji organu odwoławczego
  6. Elektronizacja rozpraw przed Krajową Izbą Odwoławczą
  7. Prawo ponownego korzystania z tzw. małego ZUS przedsiębiorców tuż po upływie karencji, którzy wykorzystali go przez 36 miesięcy, a następnie przez 24 miesiące opłacali pełne składki
  8. Umożliwienie bankom prowadzenia rachunków wspólnych na rzecz funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez jedno TFI
  9. Zawieranie umów leasingu w formie elektronicznej bez podpisu elektronicznego
  10. Zdjęcie akcyzy z pojazdów wykorzystywanych przez firmy badawcze do celów badawczych
  11. Wprowadzenie jednej regulacji prawa dla przedsiębiorców pod warunkiem skasowania innej (one in, one out)
  12. Obowiązkowa, po pewnym czasie, ocena skutków regulacji ustaw rządowych przyjętych bez konsultacji publicznych
  13. 6-miesięczne vacatio legis dla przepisów prawa gospodarczego
  14. Naprawa regulacji zamówień publicznych

Źródło: projekt ustawy