Deweloper magazynowy stawia na innowacje

opublikowano: 30-11-2020, 22:00

Firma 7R wybuduje automatyczny magazyn o wysokości 40 metrów. Ma też na koncie obiekt prawie zeroemisyjny.

Technologie to nie tylko przewaga biznesowa, ale także tworzenie standardów wspierających zrównoważony rozwój. Taka idea przyświeca polskiemu deweloperowi 7R. Najnowszy projekt dewelopera, na który podpisał właśnie umowę z przyszłym najemcą z branży handlowej, to magazyn typu high bay – w pełni zautomatyzowany, niezatrudniający ludzi obiekt o wysokości 40 metrów. Nie jest to pierwszy w Polsce tego typu magazyn, ale pierwszy wybudowany przez dewelopera na wynajem. Wcześniej obiekty wysokiego składowania wybudowały dla siebie np. Jysk w Radomsku czy Amica we Wronkach.

– Na powierzchni ponad 67 tys., m kw. powstanie budynek magazynowy i duży plac manewrowy dla ciężarówek. Przewidywany ich ruch spowodował, że pojawią się tu także innowacje chroniące atmosferę od zanieczyszczeń, takie jak wieża antysmogowa czy niepyląca kostka – mówi Bartłomiej Krawiecki, członek zarządu i szef działu rozwoju w 7R.

W poszukiwaniu pomysłów

Stworzony rok temu dział badawczo-rozwojowy 7R przygląda się szczególnie rozwiązaniom proekologicznym oraz generującym najwyższe oszczędności energii elektrycznej i gazu. W poszukiwaniu rozwiązań z innych segmentów nieruchomości, dających się wykorzystać w obiektach magazynowo-przemysłowych, firma dołączyła ostatnio do organizacji Proptech Foundation, zrzeszającej instytucje naukowe, firmy z branży nieruchomości i start-upy. Proptech oznacza wykorzystanie najnowszych technologii cyfrowych w nieruchomościach.

– Firmy innowacyjne w innych segmentach nieruchomości proponowały dotychczas różne usprawnienia, które poprawiały głównie tzw. user experience, ale nie przekładało się to na bardzo wymierne oszczędności. Pojawienie się w naszym gronie dewelopera magazynowego to świetny sygnał. Ten segment może uzyskać bardzo duże efekty w redukcji śladu węglowego i w obniżeniu kosztów operacyjnych – mówi Bartosz Dobrowolski, współzałożyciel Proptech Foundation i ekspert z dziedziny cyfryzacji branży nieruchomości.

Inspiracje z innych segmentów nieruchomości znalazły już zastosowanie w obiektach dewelopera. W oddanym w 2020 r. budynku dla BWI Group, firmy z branży automotive, 7R zastosował system trigeneracji, dzięki któremu obiekt jest samowystarczalny energetycznie. Było to pierwsze w kraju wdrożenie tej technologii w budynku biurowo-laboratoryjnym. Wcześniej takie rozwiązania wykorzystywane były głównie w spalarniach odpadów czy w dużych zakładach przemysłowych.

– W trigeneracji przy użyciu turbiny gazowej wytwarzana jest energia do zasilania, ogrzewania, chłodzenia i wentylacji. Pozwala na zaoszczędzenie energii w takim stopniu, że już po czterech latach inwestycja się zwraca, a przecież umowy najmu podpisywane są nawet na 15 czy 20 lat. Chcemy stosować tę technologię jako standard przy wszystkich projektach, w których najemcy planują podwyższone zużycie energii – mówi Bartłomiej Krawiecki.

Oszczędność:
Oszczędność:
System trigeneracji zastosowany w budynku centrum badawczo-rozwojowego BWI Group dostarczy energię nie tylko do tego obiektu, będzie też odprowadzał jej nadwyżki do lokalnej sieci energetycznej.

Innym oczekiwaniem klientów, wyznaczającym nowe standardy w 7R, jest wykorzystywanie autonomicznych wózków i wyższych regałów. Dlatego już w standardzie dla powierzchni budowanych spekulacyjnie, a nie tylko w BTS (budowane według konkretnego zapotrzebowania najemcy) 7R wylewa grubsze posadzki zwiększając ich nośność z 5 do 6,5 t/m kw., a wkrótce zamierza zwiększyć ją do 8. Pozwoli to na nacinanie powierzchni posadzki, aby wprowadzić do niej kable tworzące elektromagnetyczne ścieżki dla autonomicznych wózków.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Wykorzystanie autonomicznych wózków pozwala efektywniej wykorzystać powierzchnię magazynową, a więc także zużywaną energię, bo przystosowane do nich alejki są węższe niż dla wózków widłowych obsługiwanych przez ludzi. Efektywność wykorzystania powierzchni zwiększają dodatkowe metry wysokości. Standardem dla powierzchni budowanych spekulacyjnie przez 7R jest już wysokość 12 m zamiast 10 m.

Czas na cyfrowe bliźniaki

Zdaniem Bartłomieja Krawieckiego największe oszczędności energii i pieniędzy w segmencie magazynowym są jeszcze przed nami. Duża część prac zespołu badawczo-rozwojowego w 7R dotyczy zarządzania wykorzystaniem energii w obiektach w czasie rzeczywistym. Momenty krytyczne to strefowanie oświetlenia czy zapobieganie stratom ciepła podczas otwierania doków. Wewnątrz obiektów dostarczanych przez dewelopera do sterowania natężeniem oświetlenia jest używany wykorzystujący czujniki ruchu system Dali. Kolejne innowacje będą prawdopodobnie związane z połączeniem BMS (Building Management System) z systemem czujników monitorujących warunki wewnątrz budynku.

– Takie systemy funkcjonują już na przykład w segmencie biurowym. Przynależność do Proptech Foundation ma nam pomóc w dotarciu do rozwiązań lub inspiracji, które najlepiej dają się zastosować w obiektach magazynowych. W 7R bierzemy odpowiedzialność za redukcję śladu węglowego naszych projektów. Wierzymy, że technologie to nie tylko przewaga biznesowa, a przede wszystkim najlepszy sposób na stworzenie standardów wspierających zrównoważony rozwój magazynów w Polsce – mówi Bartłomiej Krawiecki.

ZdaniemBartosza Dobrowolskiego tworzenie trójwymiarowych modeli cyfrowych budynków połączonych z systemami czujników zainstalowanych w fizycznej ich przestrzeni umożliwia na bieżąco kontrolowanie temperatury, oświetlenia, jakości powietrza itp., pozwalając jednocześnie sprawnie nimi zarządzać. Tworzenie tak zwanych cyfrowych bliźniaków (digital twins) – czyli połączenia interaktywnych trójwymiarowych modeli z rzeczywistymi budynkami – jest dziś jednym z obiecujących najwięcej korzyści kierunków w dziedzinie proptech.

– Internet rzeczy na dobre podbija już nowoczesne biurowce. Na pewno nie wszystkie technologie stosowane w biurach są tak bardzo istotne w magazynach, ale wiele z nich będzie można wykorzystać, a zwroty z inwestycji we wdrożenia powinny być nawet większe – mówi Bartosz Dobrowolski.

Okiem eksperta
Od innowacji do standardów
Anna Głowacz
dyrektor działu Industrial, Axi Immo
Dziś prawie wszyscy deweloperzy magazynowi wdrażają nowoczesne technologie proekologiczne – jest to trend, od którego nie ma odwrotu. Chociaż obecnie popyt na same powierzchnie jest duży, deweloperzy nie mogą skupiać się jedynie na ich liczbie – klienci są dziś zainteresowani obiektami nowoczesnymi. Fundusze inwestujące w nieruchomości jako jedną z rzeczy sprawdzają posiadanie przez nie zielonych certyfikatów, a najemcy pytają o korzyści z oszczędniejszego zużycia mediów. Liczy się też dbałość o wizerunek firm odpowiedzialnych społecznie.

Wiele z rozwiązań, które jeszcze dwa lata temu były oferowane jako coś ekstra, dzisiaj jest już przeważnie w standardzie – na przykład oświetlenie LED. Pojawia się też coraz więcej dostawców tych technologii oferujących coraz bardziej konkurencyjne ceny. Zwrot z inwestycji w fotowoltaikę parę lat temu ciągnął się przez dekadę, dziś jest to już w wybranych przypadkach tylko pięć lat. I to, co teraz jest uznawane za innowację, za niedługi czas stanie się standardem, bo tego oczekują klienci.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane