Diesel rurą popłynie znad morza do Płocka

Paweł Janas
opublikowano: 30-03-2007, 00:00

Budowa rurociągu paliwowego znad morza do Płocka ma być jednym z leków na bolączki polskiego rynku diesla.

Inwestycja OLPP to ratunkowa tratwa dla braków paliwa

Budowa rurociągu paliwowego znad morza do Płocka ma być jednym z leków na bolączki polskiego rynku diesla.

W ubiegłym roku polski rynek paliwowy stanął w obliczu poważnego kryzysu: braku popularnego diesla. Rafinerie nie nadążały z produkcją, a powstałej na rynku dziury nie byli też w stanie przez pewien czas załatać importerzy. Zapasy topniały. Kolejny raz okazało się, że aby zaradzić w przyszłości podobnym sytuacjom, niezbędne jest m.in. uzdrowienie polskiej logistyki paliwowej. Jedną z metod zabezpieczenia się przed cyklicznymi kryzysami ma być budowa nowych rurociągów paliwowych, czego w Polsce nikt nie robił od kilkunastu lat.

— Szczególnie pilna jest budowa rurociągu z północy Polski do Płocka. Trzeba wykorzystać szansę, jaką dla importu oleju napędowego stwarza Naftoport, nasza baza w Dębogórzu, a także w przyszłości planowana infrastruktura logistyczna na terenie Siarkopolu Gdańsk — informuje Arkadiusz Siwko, prezes Operatora Logistycznego Paliw Płynnych (OLPP), któremu w rządowej strategii powierzono realizację tego zadania.

Dieslowskie deklaracje

Według prezesa Siwko, OLPP przymierza się do pracy nad studium wykonalności projektu.

— Prowadzimy też konsultacje rynkowe z potencjalnymi klientami. Są wśród nich koncerny Shell, BP i Statoil — wyjaśnia prezes Siwko.

Firmy te podobno wstępnie zapowiedziały zainteresowanie importem — poprzez morskie terminale, a następnie transport nowym rurociągiem do Polski — nawet 0,5 mln ton diesla rocznie. To dużo. W 2006 r. łączny import tego paliwa do Polski wyniósł około 2,5 mln ton.

Zużycie diesla w Polsce co roku rośnie. W ubiegłym roku jego konsumpcja wyniosła 8,1 mln ton, o 19 proc. więcej niż w 2005 r. Prognozy mówią o kolejnym wzroście.

— Oczywiście Orlen i Lotos będą rozbudowywały moce produkcyjne. Nigdy jednak nie pokryją 100 proc. zapotrzebowania na olej w naszym kraju —uważa prezes Siwko.

W ubiegłym roku diesel z importu pokrył 25 proc. całego zużycia w Polsce.

Czekanie na rurę

Spółka nie chce ujawnić szczegółów dotyczących planowanej inwestycji.

— Strategia budowy rurociągów produktowych przez OLPP zostanie przedstawiona pod koniec kwietnia — zapowiada szef OLPP.

Z naszych informacji wynika, że cena budowy jednego kilometra rurociągu produktowego wynosi 1,5 mln zł. Planowany rurociąg będzie zaś miał około 235 km, więc koszt jego budowy wyniósłby ponad 350 mln zł. To sporo jak na spółkę, która w 2006 r. miała 64 mln zł zysku netto. Budowa nowego rurociągu ruszy zapewne dopiero w 2008 r., a czas jego realizacji to —zdaniem specjalistów — trzy-cztery lata. Do tego czasu nowy rurociąg nie posłuży więc jako tratwa ratunkowa dla polskich klientów coraz łapczywiej lejących do baków diesla.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu