Digitalizacja szansą branży budowlanej

Paweł Berłowski
13-08-2018, 22:00

Firmom budowlanym w Europie może grozić kryzys. Ratunkiem jest wprowadzanie nowoczesnych technologii.

W następnych czterech latach wzrost firm budowlanych w regionie północnej i południowej Europy wyniesie średnio 2,5 proc. rocznie. W przypadku firm z Europy Wschodniej i Środkowej będzie to 4,4 proc. Mimo tej dobrej sytuacji niewykluczone jest, że firmy budowlane czeka kolejny kryzys. Według raportu „European Construction Monitor 2017-2018: A looming new construction crisis?”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, może on wynikać z coraz większej presji na marże związane z rosnącymi kosztami działalności i brakiem pracowników. Zdaniem ekspertów, w najbliższych latach firmy budowlane w Europie będą inwestować w digitalizację, a także koncentrować się na rynku fuzji i przejęć.

Inwestycje

— W okresie spowolnienia gospodarczego pracownicy bankrutujących przedsiębiorstw budowlanych przekwalifikowali się, stąd obecny brak rąk do pracy. Jak wiadomo, problem ten dotyczy również Polski. Ponadto sektor budowlany ma duże trudności w przyciąganiu i utrzymaniu milenialsów, którzy postrzegają go jako przestarzały — wyjaśnia Maciej Krasoń, partner w Dziale Audit & Assurance, lider sektora nieruchomości i budownictwa w Deloitte.

Firmy budowlane z racji specyfiki swojej podstawowej działalności w powszechnej opinii nie kojarzą się z innowacyjnością i inwestycjami w nowoczesne technologie. Jednak zdaniem ekspertów Deloitte, w najbliższych latach ulegnie to zmianie i przedsiębiorstwa będą dążyły do tego, by stać się liderami w tym zakresie. Technologie, które są już stosowane lub będą wykorzystywane, to przede wszystkim drony, druk 3D, internet rzeczy czy inteligentne materiały. Inwestycji na tym polu dokonują najwięksi gracze, tacy jak Skanska, ACS, Strabag czy Vinci. Ostatnia z wymienionych firm wyróżnia się również tym, że na skutek fuzji i przejęć pozyskała już kilka podmiotów specjalizujących się w cyfrowych technologiach.

Recepta na kryzys

Jak podkreślają autorzy raportu, nowoczesne technologie mogą być wykorzystywane

na wszystkich etapach budowy, począwszy od projektu, aż do jego finalizacji. Aby stać się cyfrowymi liderami, firmy budowlane inwestują w wewnętrzne start-upy lub szukają partnerstwa z instytucjami, które mogą im umożliwić realizację tego celu. Autorzy raportu zauważają również odwrotne zjawisko, czyli zainteresowanie firm technologicznych rynkiem inwestycji budowlanych. Takie projekty mają na koncie m.in. Tesla i Google.

— Chcąc ustrzec się kolejnego kryzysu, firmy budowlane muszą inwestować w swój rozwój, również technologiczny. Jest to dla nich niewątpliwie duże wyzwanie, bo wchodzą na nieznany teren. Odwrotu jednak nie ma. Cyfryzacja musi na dobre wpisać się w strategię firm budowalnych — mówi Maciej Krasoń.

Inną receptą na potencjalny kryzys jest wykorzystanie możliwości wynikających ze wzrostu gospodarczego na lokalnych rynkach, co znajduje odzwierciedlenie w większej liczbie fuzji i przejęć.

W 2017 r. w Europie odnotowano 194 transakcje, w porównaniu do 149 w 2016 r. Ich liczba stale rośnie od 2013 r. Średnia wartość transakcji w 2017 r. wyniosła 327 mln euro, w porównaniu do 203 mln w 2016 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Nieruchomości / / Digitalizacja szansą branży budowlanej