Dinomiczna droga do sukcesu

opublikowano: 26-03-2018, 22:00

GIEŁDOWA SPÓŁKA ROKU 2017: Sieć marketów Dino po udanym debiucie nie przestała rosnąć. Według analityków taka spółka była potrzebna warszawskiej giełdzie

Są spółki lepiej oceniane, bardziej innowacyjne czy lepiej komunikujące się z inwestorami, ale w całym rankingu Giełdowa Spółka Roku nie ma nikogo, kto wszedł do zestawienia z takim przytupem i odniósł większy sukces niż sieć marketów Dino, która w połowie kwietnia będzie świętować pierwszą rocznicę notowań na warszawskiej giełdzie. To, że inwestorzy giełdowi mają wielką ochotę przytulić Dino, stało się jasne już w czasie oferty publicznej. Cenę maksymalną ustalono w niej na 33,5 zł za akcję, ale instytucje zgłosiły taki popyt, że w puli dla nich walory sprzedano w końcu po 34,5 zł. Fundusz Enterprise Investors, który sprzedawał w ofercie 49-procentowy pakiet, wart wówczas 1,65 mld zł, cieszył się ośmiokrotnym zwrotem z rozpoczętej w 2010 r. inwestycji. Nowi akcjonariusze też mogli szybko ucieszyć się zyskami. I to dużymi.

Szybki rozwój

Dino wchodziło na giełdę, przedstawiając się jako dynamicznie rosnąca spółka ze strategią rozwoju. Jego sklepy działają w segmencie „marketu sąsiedzkiego” i otwierane są przede wszystkim w Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku, choć ekspansja na północ i wschód kraju trwa. Jeszcze na początku dekady było ich nieco ponad 100. Teraz jest ich prawie 800, a ma być znacznie więcej. — Nasza sieć powiększyła się w ubiegłym roku o 147 sklepów. W tym roku będziemy chcieli uruchomić o około 20 placówek więcej niż w 2017 r. Strategia zakłada, że do końca 2020 r. w sieci będzie działało co najmniej 1200 sklepów. Realizacja tej strategii przebiega zgodnie z planem — mówił przy okazji prezentacji wyników rocznych Szymon Piduch, prezes Dino. Realizowanie zapowiedzi to jedna z przyczyn giełdowegosukcesu Dino, które do tej pory ani razu nie zaskoczyło rynku negatywnymi informacjami. Przychody Dino w ubiegłym roku urosły o 34 proc. i sięgnęły 4,51 mld zł. Czysty zysk wyniósł 213,6 mln zł, o 41 proc. więcej niż rok wcześniej. — Wyniki Dino są bardzo dobre. Spółka pokazuje, że w dalszym ciągu jest w stanie poprawiać marże, bardzo mocny jest też wzrost sprzedaży na poziomie LFL [czyli na tej samej powierzchni sprzedaży co rok wcześniej — red.]. Dino

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

rozwija się prężnie i realizuje zapowiedzi, dlatego można się spodziewać solidnych wyników w kolejnych kwartałach — ocenia Jakub Viscardi, analityk DM BOŚ.

Jazda w górę

Solidne wyniki to jedno, a wzrost kursu to drugie. Od debiutu akcje Dino podrożały o ponad 170 proc., co sprawiło, że Tomasz Biernacki, główny akcjonariusz spółki, przebojem wdarł się do pierwszej dziesiątki najbogatszych Polaków. Pod względem wyceny Dino szybko zostawiło w tyle jedyną porównywalną spółkę na warszawskiej giełdzie, czyli prowadzącą sieć marketów Stokrotka Emperię. Jest też wyceniane wyżej niż notowane w Lizbonie Jeronimo Martins, właściciel dziesięciokrotnie większej pod względem przychodów sieci Biedronka.

— Przyczyn giełdowego sukcesu Dino i znacznego wzrostu kursu akcji upatrywałbym w tym, że to unikatowe aktywo. Trudno znaleźć inną spółkę, która dawałaby tak dobrą ekspozycję na wzrost konsumpcji w Polsce, zwłaszcza konsumpcji mniej zamożnych klientów. Dodatkowym atutem jest wysoka płynność na giełdzie. Z drugiej strony kurs wzrósł już tak, że Dino stało się najwyżej wycenianą wskaźnikowo spółką ze swojego segmentu na światowych giełdach — mówi Łukasz Wachełko, analityk Wood & Company.

W ubiegłym roku zwycięzcą w kategorii „sukces” było produkujące felgi samochodowe Uniwheels, które zadebiutowało na GPW 2015 r. po wartej 0,5 mld zł ofercie publicznej. Akcje obejmowano wtedy po 105 zł, a w kolejnych miesiącach kurs piął się w górę. Sukces był tak duży, że nie minęły dwa lata, a na Uniwheels ogłoszono wezwanie. Spółka Superior Industries International chciała płacić inwestorom 236,07 zł za akcję (czyli 125 proc. więcej, niż były one warte w debiucie), ale to nie wystarczyło i ostatecznie cenę podniesiono do 247,87 zł, co oznaczało, że inwestor, który kupił walory w ofercie publicznej, mógł się pochwalić 136-procentową stopą zwrotu. © Ⓟ

Sukces w 2017 r.

1. Dino Polska

2. CD Projekt

3. AmRest Holding

4. Dom Development

5. mBank

6. LPP

7. CCC

8. Ferro

9. Altus TFI

10. JSW

Źródło: Raport „Giełdowa Spółka Roku 2017”

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane