Dizajn uskrzydli firmy ze wschodu

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2018-06-21 22:00
zaktualizowano: 2018-06-21 20:33

Zaakceptowana przez PARP strategia wzornicza to przepustka do grantu na wdrożenie innowacji. Jednak musi być zyskowna

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • na co można dostać grant w konkursie "Wzór na konkurencję"
  • jakie kryteria musi spełnić firma
  • jak zwiększyć szansę na dotację

Ogłoszony niedawno przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) konkurs „Wzór na konkurencję — II etap” (działanie 1.4 programu Polska Wschodnia) to kolejna szansa dotacyjna dla firm z tzw. ściany wschodniej. Mali i średni gracze z województw lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko- -mazurskiego mogą powalczyć o granty na wdrożenie działań zaplanowanych w swoich strategiach wzorniczych.

BILET DO DRUGIEGO ETAPU:
BILET DO DRUGIEGO ETAPU:
Małgorzata Kierzek, ekspertka od innowacji i B+R w PwC, podkreśla, że prawidłowe rozliczenie projektu w ramach działania 1.4 programu Polska Wschodnia otwiera firmie możliwość złożenia wniosku o grant w obecnie trwającym konkursie „Wzór na konkurencję”.
Fot. Marek Wiśniewski

— Przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań w produktach — nie tylko w postaci nowych technologii, ale też nowatorskich opakowań, wzorów i funkcjonalności. Dzięki temu potrzeby klientów są lepiej zaspokajane, a firmy zdobywają nowe rynki, zwiększają sprzedaż i zyski — mówi Adam Hamryszczak, wiceminister inwestycji i rozwoju.

Małgorzata Kierzek, ekspert od innowacji i B+R w PwC, podkreśla, że zarówno wnioskodawcy, jak i ich projekty powinny spełniać określone w regulaminie konkursu kryteria oceny. Budżet naboru wynosi 250 mln zł. To pozwoli sfinansować co najmniej 83 projekty. Rządowa agencja nie wyklucza jednak zwiększenia puli pieniędzy.

— Wspomniana kwota może nie jest zawrotna. Jednak należy pamiętać, że dotacje nie są zarezerwowane dla wszystkich potencjalnych inwestorów. Projekty mogą składać wyłącznie firmy MŚP działające w jednym z pięciu województw makroregionu Polski Wschodniej. Co więcej, przedsiębiorstwa powinny być już beneficjentami pierwszego etapu konkursu „Wzór na konkurencję”, który dotuje przedsięwzięcia dotyczące przeprowadzenia audytu wzorniczego. PARP oczekuje też od nich prawidłowo zrealizowanego projektu i rozliczenia przyznanych grantów. Istotne jest również to, aby ich strategie wzornicze były zatwierdzone przez rządową agencję — wyjaśnia ekspert PwC.

Wiele rund

Firmy, które nie wzięły jeszcze udziału w pierwszym etapie konkursu, wciąż mają na to szansę. Nabór wystartuje jesienią. Natomiast trwający już konkurs w ramach drugiego etapu zakończy się dopiero 31 maja 2019 r. i będzie podzielony na 12 miesięcznych rund. Każda z nich obejmuje składanie wniosków o dofinansowanie, ich weryfikację i publikację listy beneficjentów.

— Podział programu na rundy znacznie przyspieszy ocenę projektów. Eksperci PARP będą też szybciej podejmować decyzje o przyznaniu grantów, zwłaszcza tym przedsięwzięciom, które są już gotowe do realizacji — zaznacza Agnieszka Wykrzykowska, ekspert z firmy Grant Thornton.

Dotacje sfinansują projekty dotyczące wdrożenia działań wskazanych w strategiach wzorniczych firm. Jeżeli przedsiębiorca wdraża innowację produktową, może zdobyć maksymalnie 3 mln zł. Natomiast w przypadku innowacji procesowej, marketingowej lub organizacyjnej dostanie grant w wysokości 1 mln zł i pokryje nim również zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych. Oprócz kosztów inwestycyjnych, dofinansowanie może objąć również usługi doradców zewnętrznych, związanych z wdrożeniem strategii wzorniczej, a także koszty ustanowienia i utrzymania zabezpieczenia dla zaliczki wypłacanej na rzecz firm MŚP.

— Przedsiębiorcy powinni upewnić się, czy wszystkie wydatki zaplanowane w projekcie są racjonalne i uzasadnione. Eksperci sprawdzą szczegółowo, czy koszty inwestycji nie są zawyżone lub zaniżone, czy niektóre z nich są konieczne i jaki mają związek z planowanym wdrożeniem strategii wzorniczej w firmie. Co prawda PARP dopuszcza możliwość poprawienia wniosku pod kątem wspomnianych wydatków, ale mogą one dotyczyć mniej niż 10 proc. kosztów wskazanych przez wnioskodawców jako kwalifikowane. Jeżeli niepoprawnych wydatków będzie więcej, to wniosek przepada — przestrzega ekspert PwC.

Rozeznać rynek

Dlatego warto, aby przedstawiciele biznesu już na etapie przygotowywania projektu rozeznali rynek w zakresie cen towarów i usług, które będą objęte wnioskiem o dofinansowanie. Mogą też zgromadzić oferty potwierdzające, że takie rozpoznanie rynku zrobili i na jego podstawie przygotowali budżet projektu. Taka dokumentacja będzie przydatna na wypadek kwestionowania niektórych kosztów przez ekspertów PARP.

— Przedsiębiorcy powinni również uzasadnić we wniosku charakter innowacji, którą planują wdrożyć. W przypadku innowacji produktowej muszą wskazać, w jakim stopniu wprowadzany towar jest nowy lub znacząco ulepszony w stosunku do już istniejących na rynku. Powinni ponadto przedstawić jego podstawowe cechy i funkcjonalności, które będą odróżniać go od konkurencji. Wdrożenie wspomnianej innowacji musi się również opłacać przedsiębiorcy. I to warto udowodnić już na etapie składania wniosku o grant — radzi Małgorzata Kierzek.

Wtóruje jej Agnieszka Wykrzykowska. Jej zdaniem, wykazanie we wniosku, że wdrożenie nowatorskiego projektu będzie zyskowne, jest kluczowym kryterium konkursu.

Przedsiębiorcy powinni ponadto przygotować rzetelną dokumentację, która potwierdzi źródła finansowania przedsięwzięcia. W przypadku kredytu bankowego potrzebna będzie promesa kredytowa.

Co ważne, z unijnym wsparciem mogą pożegnać się mali i średni gracze, którzy rozpoczną projekt jeszcze przed złożeniem wniosku i będą prowadzić go dłużej niż 18 miesięcy.