DKPT Cargo wprowadza SUW-2000

Małgorzata Zdunek
03-01-2001, 00:00

DKPT Cargo wprowadza SUW-2000

Dyrekcja Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo z Katowic uruchomiła przewozy na Litwę z wykorzystaniem systemu samoczynnej zmiany rozstawu kół.

DKPT Cargo z Katowic jako pierwsza w Polsce uruchomiła przewozy towarowe na Litwę w systemie SUW-2000.

— Są to pierwsze przewozy towarowe w PKP, w których został wykorzystany system samoczynnej zmiany rozstawu kół — mówi Janusz Mincewicz z DKPT Cargo z Katowic.

Samoczynna zmiana

Zestaw samoczynnej zmiany rozstawu kół kosztuje około 70 tys. zł. Produkują je Poznańskie Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego. Przewozy w systemie SUW-2000 są realizowane na trasie Mielec-Kazlu Ruda na Litwie. Na stacji granicznej Mockava zostało zbudowane torowe stanowisko przestawcze, gdzie następuje samoczynna zmiana rozstawu kół. Jego budowa kosztowała PKP ponad 140 tys. zł.

— Po najechaniu wagonów wyposażonych w zestawy z samoczynną zmianą rozstawu kół następuje dostosowanie kół do wymaganej szerokości toru. Dzięki temu nie trzeba przeładowywać towaru ani wymieniać wagonów. Przejazd odbywa się w sposób ciągły, bez zatrzymywania, z prędkością od 5 do 30 km na godz. — tłumaczy Janusz Mincewicz.

Przewozy wzrosną

Do tej pory DKPT Cargo z Katowic zajmowała się przewozem na tej trasie płyt i wyrobów z płyt wiórowych oraz płyt meblowych.

— System SUW-2000 umożliwia znaczne rozszerzenie asortymentu towarów. Przewozić w ten sposób można nie tylko paliwa czy węgiel, ale i surowce szybko psujące się czy niebezpieczne. Jego zaletą jest również ograniczenie kosztów przeładunku — wyjaśnia Ryszard Suwalski, twórca systemu SUW-2000.

Średnia wielkość przewozów na trasie Mielec-Kazlu Ruda wynosi 13 tys. ton rocznie. Zarząd Cargo spodziewa się w 2001 r. wzrostu.

— System SUW-2000 znajduje swoje zastosowanie tam, gdzie występują różnice w szerokości torów. Będzie on wykorzystywany nie tylko w relacji wschód-zachód, ale także w transporcie towarowym między Europą i Azją. Od października 2000 r. kursuje również przez Mockavę pociąg osobowy Warszawa — Wilno, w całości złożony z wagonów wyposażonych w zestawy samoczynnej zmiany rozstawu kół — dodaje Janusz Mincewicz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Zdunek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / DKPT Cargo wprowadza SUW-2000