Dlaczego warto handlować z Turcją

opublikowano: 26-09-2021, 20:00

Eksport do Turcji może otworzyć polskim firmom drzwi do innych krajów Bliskiego Wschodu.

Polscy przedsiębiorcy coraz chętniej nawiązują współpracę handlową z kontrahentami z Turcji. Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego, od stycznia do lipca tego roku nasze firmy sprzedały kontrahentom znad Bosforu towary o wartości 1,5 mld euro, czyli o 23 proc. więcej niż rok temu. W całym 2020 r. wartość eksportu do Turcji wyniosła 2,2 mld euro.

– Współpraca handlowa między Polską a Turcją ma duży potencjał i docelowo obroty między tymi krajami mogą przekroczyć 10 mld euro. Już w minionym roku eksport i import osiągnęły wartość 6 mld euro – mówi Marek Nowakowski, prezes Polsko-Tureckiej Izby Gospodarczej.

Jego zdaniem na wzrost zainteresowania polskich i tureckich firm współpracą wpływa przede wszystkim to, że przemysł w obu krajach jest w dużej mierze komplementarny.

– Ponadto za zwiększeniem wartości polskiego eksportu do Turcji przemawia fakt, że nasze produkty są unijne, co dla tureckich konsumentów jest synonimem wysokiej jakości. A to duży atut, ponieważ Turcja to wymagający i konkurencyjny rynek, na którym są obecni producenci z całego świata – mówi Adam Stosio, dyrektor zarządzający w firmie Ebury Polska.

W Turcji warto zaistnieć także z jeszcze jednego powodu. Otóż rozwijanie współpracy z tamtejszymi partnerami handlowymi umożliwi polskim przedsiębiorcom otwarcie furtki do innych państw regionu. Tureccy eksporterzy mają bowiem bardzo silną pozycję i dobre relacje z biznesem m.in. w Iraku, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Egipcie, ale też na mniejszych rynkach, takich jak Jordania, Katar czy wiele państwach afrykańskich.

Szczególnie interesującym segmentem, jeśli chodzi o eksport do Turcji, jest automotive. Przy tym chodzi nie tylko o możliwość dostarczania podzespołów do nowych aut, ale również do samochodów używanych.

– Ostatnie zmiany podatkowe w Turcji spowodowały gwałtowny wzrost popytu na auta używane, a co za tym idzie – na części zamienne. A polscy dostawcy przez lata wypracowali bardzo silną markę na tamtejszym rynku motoryzacyjnym – podkreśla Marek Nowakowski.

Duży potencjał wzrostu ma też sprzedaż maszyn i urządzeń stosowanych w rolnictwie oraz w przetwórstwie rolno-spożywczym. Ponadto Turcja ma ambicję, żeby stać się jednym z głównych kierunków turystyki medycznej (np. medycyny estetycznej) dla obywateli państw Bliskiego Wschodu i Europy.

–To generuje i będzie generowało popyt na urządzania oraz produkty medyczne, których produkcja w Turcji jest słabo rozwinięta. W tym kraju sprawdzą się także polskie kosmetyki, meble i surowiec do ich produkcji – podkreśla Adam Stosio.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane