Dlaczego warto handlować z Turcją

opublikowano: 26-09-2021, 20:00

Eksport do Turcji może otworzyć polskim firmom drzwi do innych krajów Bliskiego Wschodu.

Polscy przedsiębiorcy coraz chętniej nawiązują współpracę handlową z kontrahentami z Turcji. Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego, od stycznia do lipca tego roku nasze firmy sprzedały kontrahentom znad Bosforu towary o wartości 1,5 mld euro, czyli o 23 proc. więcej niż rok temu. W całym 2020 r. wartość eksportu do Turcji wyniosła 2,2 mld euro.

– Współpraca handlowa między Polską a Turcją ma duży potencjał i docelowo obroty między tymi krajami mogą przekroczyć 10 mld euro. Już w minionym roku eksport i import osiągnęły wartość 6 mld euro – mówi Marek Nowakowski, prezes Polsko-Tureckiej Izby Gospodarczej.

Jego zdaniem na wzrost zainteresowania polskich i tureckich firm współpracą wpływa przede wszystkim to, że przemysł w obu krajach jest w dużej mierze komplementarny.

– Ponadto za zwiększeniem wartości polskiego eksportu do Turcji przemawia fakt, że nasze produkty są unijne, co dla tureckich konsumentów jest synonimem wysokiej jakości. A to duży atut, ponieważ Turcja to wymagający i konkurencyjny rynek, na którym są obecni producenci z całego świata – mówi Adam Stosio, dyrektor zarządzający w firmie Ebury Polska.

W Turcji warto zaistnieć także z jeszcze jednego powodu. Otóż rozwijanie współpracy z tamtejszymi partnerami handlowymi umożliwi polskim przedsiębiorcom otwarcie furtki do innych państw regionu. Tureccy eksporterzy mają bowiem bardzo silną pozycję i dobre relacje z biznesem m.in. w Iraku, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Egipcie, ale też na mniejszych rynkach, takich jak Jordania, Katar czy wiele państwach afrykańskich.

Szczególnie interesującym segmentem, jeśli chodzi o eksport do Turcji, jest automotive. Przy tym chodzi nie tylko o możliwość dostarczania podzespołów do nowych aut, ale również do samochodów używanych.

– Ostatnie zmiany podatkowe w Turcji spowodowały gwałtowny wzrost popytu na auta używane, a co za tym idzie – na części zamienne. A polscy dostawcy przez lata wypracowali bardzo silną markę na tamtejszym rynku motoryzacyjnym – podkreśla Marek Nowakowski.

Duży potencjał wzrostu ma też sprzedaż maszyn i urządzeń stosowanych w rolnictwie oraz w przetwórstwie rolno-spożywczym. Ponadto Turcja ma ambicję, żeby stać się jednym z głównych kierunków turystyki medycznej (np. medycyny estetycznej) dla obywateli państw Bliskiego Wschodu i Europy.

–To generuje i będzie generowało popyt na urządzania oraz produkty medyczne, których produkcja w Turcji jest słabo rozwinięta. W tym kraju sprawdzą się także polskie kosmetyki, meble i surowiec do ich produkcji – podkreśla Adam Stosio.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane