DM BZ WBK: debiut Optimusa i Grupy Onet

Dom Maklerski BZ WBK SA
opublikowano: 2002-01-29 09:25

Zgodnie z naszymi oczekiwaniami, akcje Grupy Onet poszybowały znacznie wyżej od akcji bratniej Optimus Technologie. Ich kurs na zamknięciu wyniósł odpowiednio 31,90 zł oraz 16,50 zł. Fala inwestorów, którzy zamierzali pozbyć się części walorów technologicznego podmiotu na rzecz grupy portalowej już to zrobiła.

Zgodnie z naszymi oczekiwaniami, akcje Grupy Onet poszybowały znacznie wyżej od akcji bratniej Optimus Technologie. Ich kurs na zamknięciu wyniósł odpowiednio 31,90 zł oraz 16,50 zł. Fala inwestorów, którzy zamierzali pozbyć się części walorów technologicznego podmiotu na rzecz grupy portalowej już to zrobiła. Oczekiwać więc można, że cena Optimus Technologie nie będzie już znacznie obsuwać się z ustalonego wczoraj poziomu. Kurs dystrybutora sprzętu pozostanie jednak pod presją napływających wyników finansowych producentów, w tym samego Opimusa, wskazujących na słabnący popyt na komputery osobiste.

Spadek sprzedaży pecetów jest częściowo odzwierciedleniem cyklicznego spadku popytu na komputery osobiste. W przypadku Optimusa spadek ten należy w znacznej mierze przypisać jednak utracie rynku na rzecz coraz silniejszej pozycji komputerów firmy Compaq, HP, IBM oraz innych krajowych producentów. Udział rynkowy międzynarodowego koncernu Compaq w rynku polskich pecetów dorównuje niemal Optimusowi. W rankingu PART z grudnia 2000 r. pierwsze miejsce w sprzedaży komputerów stacjonarnych zajmuje jednak JTT, a grupy małego montażu opanowały już 50% rynku. Świadom coraz trudniejszego rynku stacjonarnych pecetów, zarząd Optimusa Technologie zdecydował się na rozpoczęcie produkcji notebooków. Znacznie wyższa bariera do wejścia, skutecznie odstrasza domorosłych przedsiębiorców i przez to umożliwia uzyskanie stabilnej pozycji rynkowej dla producentów dysponujących profesjonalną bazą produkcyjną. W sytuacji słabej koniunktury i rosnącego bezrobocia popyt krajowy na znacznie droższe wyroby klasy notebook nie wydaje się stanowić silnej platformy wzrostu. Trudno jest spodziewać się aby wyroby Optimusa w tej klasie stanowiły zagrożenie dla renomowanych marek jak Compaq, HP, IBM czy Toshiba. Jedyną płaszczyzną na jakiej mogłyby one konkurować ze znanymi markami wydaje się być konkurencyjność cenowa, co z kolei niekorzystnie rzutowałoby na rentowność segmentu.

Ambitnymi natomiast wydają się plany rozszerzenia o ok. 30% sprzedaży serwerów. Ten segment charakteryzuje się znacznie wyższą rentownością oraz skierowany jest do podmiotów biznesowych co zapewnić może długotrwałą podstawę wzrostu Optimus Technologie. Najkorzystniejszą drogą pozyskania odpowiedniej pozycji na rynku byłyby dla spółki alianse z silniejszymi zagranicznymi partnerami. Po nieudanej próbie z Compaq’iem o takowych jednak nie słychać.

Przemysław Sawala-Uryasz

DM BZ WBK