Do czego wykorzystać AI w firmie

Justyna Klupa
opublikowano: 2024-06-24 20:00

Sztuczna inteligencja zaprojektuje kampanię marketingową, wybierze kandydata do pracy i zapewni lepszą ochronę systemów przed cyberatakami. W czym jeszcze może pomóc przedsiębiorcy?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jak przedsiębiorca może wykorzystać AI w swojej działalności?
  • W jaki sposób można wykorzystać sztuczną inteligencję w marketingu?
  • Czy AI znajduje zastosowanie w HR?

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Rośnie liczba firm korzystających w różnych obszarach działalności z narzędzi opierających się na sztucznej inteligencji (AI). Pomagają one zmniejszyć wydatki i czas przeznaczany na określone działania, jak i podążać za trendami. W jakich obszarach można wykorzystać narzędzia oparte na sztucznej inteligencji? Na pewno do usprawnienia działań marketingowych. Dzięki sztucznej inteligencji przedsiębiorcy mogą opracować teksty na stronę internetową, bloga lub serwisy społecznościowe. Niektóre narzędzia oparte na AI pomogą stworzyć grafikę, którą właściciele firm mogą wykorzystać do działań marketingowych, np. w mejlingu lub w social mediach.

- AI stosuje się również do automatyzacji i optymalizacji kampanii w czasie rzeczywistym. Algorytmy sztucznej inteligencji potrafią testować różne warianty treści reklam, optymalizować budżety i kierować przekazy do najbardziej odpowiednich segmentów odbiorców. Dzięki nim możemy zwiększyć efektywność kampanii, ale również zredukować koszty związane z nieskutecznym targetowaniem – mówi Anna Gruszka, dyrektor ds. rozwoju w firmie AdQuery.

Mniejsze koszty, lepsza obsługa klienta

Do czego jeszcze przyda się sztuczna inteligencja? Przedsiębiorcy mogą korzystać z niej w obsłudze klienta. Boty, czyli roboty wykonujące czynności za człowieka, udzielają odpowiedzi klientom, którzy skontaktowali się z firmą lub skierowali do niej pytania. Jak to wygląda w praktyce? Najczęściej w social mediach lub na stronie internetowej firmy pojawia się okno z chatem, w którym użytkownik może wpisać dowolną treść, którą bot przeanalizuje, a następnie wygeneruje odpowiedź.

Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji można z powodzeniem wykorzystać również w logistyce i obsłudze zamówień.

Poznaj program konferencji "AI & Project Management", 19 września, Warszawa >>

- AI wspiera monitorowanie przesyłek, status i lokalizację paczek, zarządzanie zwrotami czy analizę satysfakcji końcowej, co pozwala e-sklepom identyfikować obszary wymagające usprawnienia, ulepszać procesy, poprawiać efektywność, a w końcu minimalizować koszty. Nie bez znaczenia pozostaje również wpływ sztucznej inteligencji na samą logistykę i transport – pomaga ona w monitorowaniu całego łańcucha dostaw, planowaniu tras i zarządzaniu flotą, przyczyniając się do oszczędności nie tylko czasu, ale także kosztów paliwa. Według raportu McKinsey firmy, które zaimplementowały rozwiązania oparte na AI wtedy, gdy dopiero zaczynała rozpychać się na rynku, obniżyły koszty logistyki o 15 proc., a poziom usług zwiększyły aż o 65 proc. w porównaniu z konkurencyjnymi przedsiębiorstwami – podkreśla Robert Steleżak, członek zarządu w spółce Alsendo.

Poza tym sztuczna inteligencja pomaga firmom przewidywać trendy. Dzięki temu są w stanie efektywniej planować produkcję i zarządzać stanami magazynowymi.

AI wybierze najlepszego kandydata

Sztuczna inteligencja znajduje zastosowanie również w HR. Firmy wykorzystują ją w procesach rekrutacyjnych, np. do selekcji kandydatów. Ciekawostką jest, że narzędzia oparte na sztucznej inteligencji pozwalają pracodawcom tworzyć spersonalizowane ścieżki rozwoju dla specjalistów zatrudnionych w ich firmach.

- Analizy wskaźnikowe wspomagane przez AI umożliwiają lepsze zrozumienie efektywności działań HR i identyfikację obszarów do poprawy. Trzeba jednak być świadomym potencjalnego ryzyka, jakie niesie za sobą sztuczna inteligencja. Źródła danych oraz wnioskowanie behawioralne nie są jeszcze idealne. Nadmierne poleganie na AI może prowadzić do dehumanizacji procesów HR. Wykorzystywanie sztucznej inteligencji w HR wymaga ostrożności i odpowiedzialnej implementacji, aby zapewnić sprawiedliwość i personalizację w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Jak zawsze kluczem jest właściwa edukacja - warto wiedzieć, kiedy AI może nas sprowadzać na manowce - i odpowiednie wprowadzenie technologii do codziennej pracy. Jak na razie nic nie zastąpi zdroworozsądkowego myślenia, dlatego powinniśmy korzystać z tej technologii z umiarem – radzi Magda Pietkiewicz, ekspertka HR i twórczyni platformy Enpulse.

I kolejne zastosowanie - sztuczna inteligencja może pomóc firmie zapewnić jej ochronę przed cyberatakami. W jaki sposób?

- Zespoły bezpieczeństwa mogą używać podpowiedzi generowanych przez duże modele językowe, aby symulować realistyczne ataki. Narzędzia te, połączone z programami do testowania bezpieczeństwa czy systemami analizującymi kod źródłowy, pomagają zidentyfikować i naprawić wcześniej niezauważone błędy. Sztuczna inteligencja może również wspierać wewnętrzne zespoły bezpieczeństwa, na przykład automatycznie odfiltrowując część ataków phishingowych lub pomagając w analizie incydentów. Istnieją także rozwiązania, które analizują informacje o atakach z wielu źródeł i korelują je z danymi o ruchu w sieci chronionej. Takie systemy potrafią wykrywać podejrzane zachowania, mogące umknąć tradycyjnym narzędziom. Dzięki najnowszym osiągnięciom w uczeniu maszynowym nowe modele wykrywania włamań mogą być wdrażane w ciągu kilku godzin od wykrycia nowego typu ataku – zwraca uwagę Łukasz Jachowicz, konsultant ds. cyberbezpieczeństwa w firmie Safesqr.