Rynek pracy tymczasowej w Polsce jest bardzo słabo rozwinięty. Udział pracowników tymczasowych w ogólnej liczbie zatrudnionych wynosi 0,44 proc. i jest to poniżej średniej europejskiej (1,5 proc.).
Tymczasem eksperci przekonują, że działalność agencji pracy tymczasowej może być zbawienna dla gospodarki. Pozwala szybciej wyjść z kryzysu i zwiększyć efektywność rynku pracy. Z badania Morgan Stanley Research, przeprowadzonego w USA i Europie, wynika, że 76 proc. pracodawców w pracy tymczasowej ceni możliwość szybkiego dostosowania się do zmian na rynku, a 35 proc. zachowanie niższych kosztów stałych.
— Elastyczne zarządzanie zatrudnieniem, czyli szybkie zwiększanie oraz zmniejszanie kadry w miarę potrzeb, umożliwia wygenerowanie oszczędności — mówi Katarzyna Rydzewska, dyrektor zarządzający w Grupie Job.
Lepsza niż bezrobocie
Z pracy tymczasowej niekoniecznie mogą być zadowoleni tylko pracownicy.
— Lepiej mieć oczywiście stałą pracę, ale praca tymczasowa jest z kolei lepszym rozwiązaniem niż bezrobocie — ocenia Zbigniew Żurek, wiceprezes BCC.
Dodaje, że jest to szansa na wejście na rynek pracy dla tych, którym trudno byłoby ją znaleźć w inny sposób, gorzej wykształconych czy studentów potrzebujących zajęcia w niepełnym wymiarze godzin. Ponadto ankieta przeprowadzona przez Boston Consulting Group wśród pracodawców dowodzi, że praca tymczasowa nie wpływa na ograniczenie chęci do stałego zatrudnienia — 74 proc. ankietowanych uważa, że nie zwiększyłoby stałego zatrudnienia, nawet gdyby istniała możliwość skorzystania z pracy tymczasowej, a 62 proc., zamiast zatrudniać większą liczbę osób na stałe, wolałoby wewnętrzną elastyczność, np. nadgodziny lub niewykonanie pracy.
Problemem jest dla nich niepewna sytuacja gospodarcza oraz wysokie koszty związane z rozwiązaniem umowy o pracę. Nie oznacza to jednak, że praca tymczasowa nie może stanowić okazji do zauważenia przez pracodawcę, który potem zdecyduje się na zatrudnienie na stałe.
Niemieckie firmy, które korzystały z pracy tymczasowej, odnotowały w 2009-10 r. wzrost przychodów średnio o 11 proc., a te, które nie korzystały — o 6 proc. W tym kraju, podobnie jak m.in. w Holandii, Kanadzie, USA czy Wielkiej Brytanii, wkład sektora agencji zatrudnienia w funkcjonowanie rynku pracy jest znaczący.
— W Polsce rozwiązania w tym zakresie są dopiero wypracowywane — twierdzi Agnieszka Zielińska, kierownik Polskiego Forum HR.
Dodaje, że działalność agencji może przyczynić się do zwiększenia poziomu zatrudnienia i zmniejszenia szarej strefy. Pozytywnie działalność agencji ocenia także wiceprezes BCC oraz przedsiębiorcy, którzy z ich usług korzystają.
Zrobią to za ciebie
— Działanie agencji pracy tymczasowej to nie jest bierne pośrednictwo, ale polega na wyszukiwaniu ludzi do pracy, szkoleniu ich oraz znajdowaniu im pracodawcy — mówi Zbigniew Żurek.
Oznacza to mniej zachodu dla przedsiębiorców zainteresowanych potencjalnymi pracownikami. — Współpraca z agencją pracy tymczasowej odciąża nasze przedsiębiorstwo, ponieważ to agencja zajmuje się procesem rekrutacji oraz koordynowaniem pracy nowo zatrudnionych — mówi Jerzy Urbański, dyrektor fabryki w firmie Polska Woda.
OKIEM PRAKTYKA
Pracy tymczasowej mówimy „tak”
JERZY URBAŃSKI
dyrektor fabryki w firmie Polska Woda
Zapotrzebowanie na nowych pracowników w naszej firmie wzrasta niemal dwukrotnie przed okresem letnim. Ponieważ dodatkowa kadra potrzebna jest na okres jednego sezonu, rozwiązanie w postaci pracy tymczasowej jest dla naszej spółki korzystne i pozwala na zoptymalizowanie kosztów. Bardzo ceniona w naszym przedsiębiorstwie jest także możliwość potraktowania pracy tymczasowej jako okresu próbnego.
Takie rozwiązanie umożliwia firmie lub zatrudnionemu na szybkie zakończenie współpracy bądź zmianę warunków pracy, np. stanowiska czy działu, jeśli któraś ze stron nie jest zadowolona lub dostrzega cechy, które w czasie procesu rekrutacji nie zostały dostrzeżone. Rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, decydując się na skorzystanie z pracy tymczasowej, jest odpowiedni wybór agencji. Aby zapewnić przedsiębiorstwu odpowiednich kandydatów, musi ona poznać strukturę pracy w danej organizacji oraz znać sposób działania firm należących do konkretnej branży.
Nie można zapominać także o utrzymaniu dobrych stosunków z zatrudnionymi po zakończeniu sezonu. Jest to moment, w którym przedsiębiorstwo powinno rozważyć przeznaczenie ewentualnych kwot np. na nagrodzenie pracowników, którzy już utożsamili się z firmą i rokują na zatrudnienie na kolejny sezon lub starają się o pracę w przedsiębiorstwie. Takie działania powodują, że firma buduje bazę kandydatów na następny sezon i unika sytuacji, w której nie będą oni chcieli wrócić do pracy w przedsiębiorstwie, gdy wyrazi ono zapotrzebowanie na dodatkową kadrę.