Ruszył konkurs z grantami dla mikro, małych i średnich firm z dużym potencjałem do ekspansji zagranicznej. Obecna, 12. już edycja naboru „Polskie Mosty Technologiczne” (PMT), czyli poddziałania 3.3.1 programu Inteligentny Rozwój (POIR), obejmuje rynki: malezyjski, tajwański i saudyjski. Każda firma ma szansę na grant w wysokości 180 tys. zł. Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) chce wesprzeć 50 przedsiębiorców. Wnioski o dofinansowanie można składać do 12 sierpnia.

Łukasz Fyderek, adiunkt w Instytucie Bliskiego i Dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagielońskiego (UJ), zwraca uwagę na dane z raportu Banku Światowego (BŚ) „Doing Business”, który ocenia warunki prowadzenia działalności gospodarczej na całym świecie.
— Malezja zajmuje 12 miejsce na 190 gospodarek ujętych w rankingu. Z danych BŚ wynika, że koszt dopełnienia formalności pozwalających na eksport towarów do tego kraju wynosi 213 USD — podkreśla Łukasz Fyderek.
Niestety, część sektorów przemysłowych i usługowych w Malezji pozostaje zamknięta dla inwestorów zagranicznych. Należą do nich m.in. usługi prawnicze, architektoniczne, budowlane, turystyczne, projektowe, transportowe, a także sprzedaż detaliczna, audyt, reklama, badania rynkowe i ratingowe.
Od kilku lat polski biznes zwiększa swoją obecność w Malezji. Widać to szczególnie w takich branżach jak IT/ICT czy gospodarki wodno-ściekowej. Polacy są tu znani z projektowania oczyszczalni ścieków.
Szanse eksportowe
Michalina Jendrzejczyk, kierownik biura handlowego PAIH w Tajpej, zwraca uwagę na zalety rynku tajwańskiego. Wśród nich wylicza m.in. stabilne ceny i niski poziom inflacji.
— Tajwan to brama dla przedsiębiorców na inne rynki azjatyckie. Mogą oni liczyć na wsparcie i doradztwo instytucjonalne, a także zachęty inwestycyjne — mówi Michalina Jendrzejczyk.
Mile widziani będą tam m.in. producenci żywności pakowanej, w tym płatków śniadaniowych, musli, batonów proteinowych, napojów roślinnych, zdrowych przekąsek i słodyczy. Firmy znad Wisły mogą zaistnieć również w sektorach kosmetycznym i technologii cyfrowych.
Granty z poddziałania 3.3.1 POIR wesprą także biznesowe relacje polsko-saudyjskie. Do największego kraju w regionie Zatoki Perskiej eksportujemy głownie pszenicę, sery, autobusy i pojazdy kolejowe. Polskie firmy obecne w Arabii Saudyjskiej działają m.in. w branżach elektroenergetycznej i biotechnologicznej. Nie brakuje też spółek polsko-saudyjskich w sektorach telekomunikacji i IT.
Program PMT składa się z dwóch etapów: krajowego i zagranicznego. Nabór wniosków o dofinansowanie poprzedzają seminaria, podczas których eksperci PAIH prezentują warunki udziału w konkursie.
— Na wsparcie mają szansę przedsiębiorcy, którzy w największym stopniu spełnią kryteria oceny projektów. Eksperci PAIH zwrócą uwagę na innowacyjność produktów lub usług. Liczy się też potencjał firm do zaistnienia na nowych rynkach, a także ich przygotowanie do rozpoczęcia ekspansji. Przedsiębiorcy powinni zidentyfikować kanały sprzedaży, potencjalnych klientów i konkurencję. Po otrzymaniu wsparcia beneficjenci stworzą z pomocą wybranych przez PAIH ekspertów kompleksowe strategie ekspansji zagranicznej. Na ten cel każdy z nich dostanie maksymalnie 50 tys. zł — wyjaśnia Wojciech Kwiatkowski, menedżer w firmie doradczej SAS Advisors.
Strategia ekspansji
Następnie każdy przedsiębiorca może liczyć na miesięczny pobyt w zagranicznym biurze handlowym PAIH, które znajduje się na jednym z trzech rynków docelowych. Tam będzie wdrażał opracowaną wcześniej strategię ekspansji.
— Wsparcie na tym etapie konkursu stanowią usługi eksperckie i dofinansowanie w wysokości 120 tys. zł. Beneficjent będzie mógł przeznaczyć je na doradztwo prawne i techniczne, a także związane z rozpoczęciem i prowadzeniem działalności gospodarczej na nowym rynku. Ponadto granty sfinansują koszty tłumaczeń, udziału w konferencjach, spotkaniach branżowych i targach — wylicza Wojciech Kwiatkowski.
Dofinansowany projekt nie może trwać dłużej niż dziewięć miesięcy.
— Konkurs jest bardzo atrakcyjny dla firm. Przedsiębiorcy otrzymują wsparcie w wysokości 100 proc. wartości projektu. To oznacza, że nie jest wymagany wkład własny — podkreśla Wojciech Kwiatkowski.
Między innymi z tego powodu dotacje cieszą się sporym zainteresowaniem wśród MŚP.
— PAIH wybierze firmy najlepiej przygotowane do udziału w konkursie, które będą miały w ofercie produkty i usługi z największym potencjałem do ekspansji zagranicznej. MŚP, które chcą zaistnieć na nowych rynkach, w szczególności na tych bardziej odległych, słynących z odmiennej kultury i stylu budowania relacji gospodarczych, niewątpliwie potrzebują wsparcia. Bez niego sama próba wejścia na nowy rynek mogłaby okazać się porażką biznesową — uważa Wojciech Kwiatkowski.
1. seminarium otwierające nabór (prezentacja głównych założeń programu PMT, harmonogramu warsztatów krajowych i wstępnej analizy rynków docelowych)
2. złożenie wniosku o dofinansowanie i jego ocena
3. etap krajowy – udział przedsiębiorców w trzydniowym seminarium, podczas którego przygotowywana jest wstępna wersja strategii ekspansji na wybrany rynek zagraniczny
4. konsultacje indywidualne z ekspertami, których celem jest wypracowanie ostatecznej wersji strategii ekspansji
5. ocena wypracowanej strategii ekspansji
6. etap zagraniczny – wdrażanie strategii ekspansji na rynku docelowym ze wsparciem merytorycznym ekspertów zewnętrznych i przedstawicieli zagranicznego biura handlowego PAIH
Etap krajowy
• zakup usług eksperckich związanych z budową i oceną strategii ekspansji
Etap zagraniczny
• zakup usług doradczych dotyczących przygotowania przedsiębiorstwa i jego produktów do sprzedaży na docelowym rynku zagranicznym
• zakup usług doradczych w zakresie wzornictwa, projektowania logotypów i marek produktowych
• zakup usług doradczych związanych z uzyskaniem ochrony własności intelektualnej
• pokrycie kosztów tłumaczeń
• pokrycie kosztów związanych z uczestnictwem przedsiębiorców m.in. w konferencjach branżowych i imprezach targowo-wystawienniczych
• pokrycie kosztów działań promocyjno-informacyjnych, w tym m.in. tworzenia obcojęzycznych stron internetowych
• poziom ulepszenia produktu, usługi lub technologii proponowanej na rynki docelowe
• doświadczenie w prowadzeniu działalności eksportowej
• konkurencyjność wnioskodawcy na rynku docelowym
• wpisywanie się produktu, usługi lub technologii w jedną z krajowych inteligentnych specjalizacji
• prezentacja potencjalnych korzyści z udziału przedsiębiorcy w tzw. etapie zagranicznym programu PMT