Dotacje na promocję marek rozdzielone

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2025-02-20 20:00

Granty pomogą zaistnieć na zagranicznych rynkach firmom, które zajmują się m.in. produkcją jachtów, mebli i prowadzeniem szkoleń lotniczych.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie projekty otrzymały granty
  • jakie warunki musieli spełnić beneficjenci dotacji
  • kiedy wystartują kolejne odsłony konkursu "Promocja marki innowacyjnych MŚP"
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) rozstrzygnęła konkurs dotacyjny „Promocja marki innowacyjnych MŚP” z działania 2.25 programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Przedsiębiorcy, którzy chcą, aby ich marki produktowe zaistniały na zagranicznych rynkach, dostaną łącznie ok. 35 mln zł. Dofinansowanie pokryje koszty 98 projektów. Dotyczą one m.in. produkcji jachtów i łodzi, wyrobów meblarskich, narzędzi budowlanych i malarskich, a także oferowania kursów i szkoleń lotniczych.

Eksperci PARP podkreślają, że głównym celem naboru było zwiększenie możliwości eksportowych MŚP na rynkach zagranicznych. Dotacje pomogą im w promocji marek w nowych krajach. Sfinansują koszty udziału przedsiębiorców w targach i misjach gospodarczych.

Potencjał eksportowy

Konkursy „Promocja marki innowacyjnych MŚP” są przeznaczone dla firm, które mają znaczący potencjał eksportowy. Jest on mierzony wartością przychodów z eksportu. Specjaliści PARP weryfikują poziom wspomnianych przychodów osiągnięty przez przedsiębiorcę w okresie poprzedzającym rok złożenia wniosku o dofinansowanie. Warto zaznaczyć, że w ostatnim zamkniętym roku obrachunkowym wnioskodawca powinien uzyskać z tego tytułu co najmniej 20 proc. przychodów netto. Ponadto ważnym kryterium konkursu jest konieczność poniesienia nakładów na działalność badawczo-rozwojową w ciągu ostatnich trzech lat obrotowych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Przedsiębiorca musi potwierdzić to w odpowiednim sprawozdaniu złożonym do Głównego Urzędu Statystycznego. Istotnym wymogiem jest także kryterium dotyczące wdrożenia przez firmę innowacji produktowej.

Każdy wnioskodawca mógł liczyć na dofinansowanie sięgające do 50 proc. kosztów kwalifikowanych planowanego projektu. Natomiast wkład własny przedsiębiorcy musiał wynosić co najmniej połowę całkowitego kosztu przedsięwzięcia. Wymogi konkursu nie przewidywały minimalnej i maksymalnej wartości projektu.

Beneficjenci grantów przeznaczą je na wynajem, budowę i obsługę stoiska wystawowego. Dotacje sfinansują też koszty podróży służbowych pracowników uczestniczących w międzynarodowych targach lub misjach gospodarczych. Z pomocą dofinansowania przedsiębiorcy przeprowadzą kampanie promocyjne podczas wspomnianych wydarzeń.

Dwie nowe edycje

Warto zaznaczyć, że już w kwietniu PARP ogłosi kolejną edycję konkursu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”. Wnioski o dofinansowanie będzie można składać od 13 maja do 24 czerwca. W puli jest 50 mln zł. W drugiej połowie roku przedstawiciele PARP planują jeszcze jedną odsłonę naboru z takim samym budżetem. Ogłoszą ją na początku października. Już wiadomo, że wnioski o dofinansowanie będzie można składać od 5 listopada do 16 grudnia.