Czytasz dzięki

Dotowane pociągi do CPK

Część przewozów w sieci mającej powstać na potrzeby portu może być realizowana dotowanymi regioekspresami. Trzeba jednak przekonać samorządy i mieszkańców do budowy torów.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) prowadzi konsultacje strategicznego studium lokalizacyjnego, określającego przebieg sieci kolejowej i drogowej niezbędnej do realizacji połączeń do lotniska. Planowana jest budowa 1,6 tys. km torów, którymi pociągi będą mogły jeździć 250 km/h albo nawet szybciej.

Piotr Malepszak, członek zarządu CPK, informuje, że konsultacje
strategicznego studium lokalizacyjnego potrwają do 10 marca. Uwagi podmiotów
biorących w nich udział zostaną przeanalizowane i przebieg tras może zostać
zmodyfikowany.
Zobacz więcej

TORY POD LUPĄ:

Piotr Malepszak, członek zarządu CPK, informuje, że konsultacje strategicznego studium lokalizacyjnego potrwają do 10 marca. Uwagi podmiotów biorących w nich udział zostaną przeanalizowane i przebieg tras może zostać zmodyfikowany. Fot. WM

Służba publiczna

Część składów może poruszać się wolniej i docierać nie tylko do centralnego portu, ale także do mniejszych miejscowości. Takie kursy będą realizowane w ramach tzw. służby publicznej, a wykonujący je przewoźnicy mogą otrzymać dopłaty.

„Na nowych liniach kolejowych przewiduje się zarówno uruchomienie przewozów pasażerskich o charakterze służby publicznej, jak również pociągów na zasadach komercyjnych w trybie wolnego dostępu” — napisano w strategicznym studium lokalizacyjnym CPK.

Jeden z naszych rozmówców twierdzi jednak, że działalność PKP Intercity w służbie publicznej budzi wątpliwości Komisji Europejskiej (KE), więc nie jest przesądzone, czy zadanie zostanie powierzone temu przewoźnikowi. Ministerstwo Infrastruktury (MI) zapewnia natomiast, że nic nie wie o zastrzeżeniach KE, i podkreśla, że nowa sieć pozwoli także lepiej rozplanować nie tylko połączenia dalekobieżne, ale także regionalne i aglomeracyjne.

— Efektem budowy CPK oraz rozbudowy sieci kolejowej będzie nowy system przewozów kolejowych, który ułatwi podróżowanie po Polsce i do którego łatwy dostęp będą mieli mieszkańcy wszystkich części kraju. Na bazie siatki połączeń międzymiastowych oparta jest siatka skomunikowania kolei międzyregionalnych, regionalnych i aglomeracyjnych w poszczególnych regionach. Budowa węzła intermodalnego CPK będzie związana z rozbudową i unowocześnieniem kolejowego węzła warszawskiego. Oznacza to, że do nowego lotniska powinny dojeżdżać nie tylko pociągi dalekobieżne, ale też np. regionalne ekspresy — twierdzi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy MI.

Zarówno przedstawiciele resortu, jak i Konrad Majszyk, rzecznik CPK, zapewniają, że na mających powstać trasach kolejowych pojawią się nie tylko pociągi komercyjne, ale też dotowane.

Nowa sieć Y

Plan uruchomienia w sieci do CPK regionalnej komunikacji spowodował m.in. zmianę planowanego przebiegu Kolei Dużych Prędkości w tzw. sieci Y (między Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem), który został określony już wiele lat temu.

— Propozycje przebiegu linii kolejowych dostosowaliśmy do potrzeb zgłaszanych m.in. przez regionalnych przewoźników. Chodzi o to, by dostęp do kolei miała jak największa liczba mieszkańców, a ustalony 10 lat temu przebieg sieci Y tego nie zapewniał. Dlatego np. przebieg linii z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia zmodyfikowaliśmy tak, by pociągi mogły docierać m.in. do Brzezin, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa Łódzkiego, które obecnie nie mają dostępu do kolei — mówi Piotr Malepszak, członek zarządu CPK odpowiedzialny za komponent kolejowy.

Wielu samorządowców oprotestowuje jednak proponowany przebieg linii kolejowych, np. jeśli mają przebiegać w obszarach cennych przyrodniczo oraz na terenach zabudowanych, co może wiązać się z koniecznością wysiedlenia mieszkańców.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu