Drobni inwestorzy wykarmią Intensona

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2022-05-12 20:00

Producent zdrowej żywności przesunął plan pozyskania kapitału z crowdinvestingu z powodu niepewności wywołanej wojną w Ukrainie. Potrzebuje go do podwojenia skali.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • kiedy Intenson przeprowadzi ofertę w ramach crowdfundingu udziałowego
  • jaka jest skala jego działalności
  • na co potrzebuje dodatkowego kapitału
  • jak prezes Intensona, Michał Lasocki, tłumaczy fiasko rozmów o wspólnym projekcie z giełdową spółką Excellence
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Intenson, producent zdrowej żywności i suplementów diety, wrócił po kilku latach do giełdowych planów. Na początku 2022 r. chciał zebrać najpierw do 1 mln EUR z crowdfundingu inwestycyjnego na platformie Crowdway.pl. Ofertę przeprowadzi jednak dopiero w tym miesiącu – mimo trudnych warunków rynkowych, z powodu których ofertę publiczną zawiesiło ostatnio m.in. 3LP.

– Potrzebowaliśmy czasu, by sprawdzić, jaki wpływ na naszą działalność będzie miała wojna w Ukrainie. Wciąż nie mamy wglądu w przyszłość, ale dzięki zdobytej wiedzy łatwiej nam już odpowiadać na pytania inwestorów – wyjaśnia Michał Lasocki, prezes i założyciel Intensona.

Firma sprzedawała produkty do dwóch największych sieci handlowych w Ukrainie, co przyniosło jej w 2021 r. 3,6 proc. przychodów. Na luty miała zaplanowaną dostawę, ale nie doszło do niej z powodu wojny. Wciąż otrzymuje zapytania od kontrahentów i wyczekuje możliwości powrotu do współpracy.

Z partnera nici:
Z partnera nici:
Intenson rozmawiał z giełdową spółką Excellence – producentem m.in. syropów – o nawiązaniu współpracy. Do porozumienia jednak nie doszło, a Michał Lasocki wyjaśnia, że powodem było zupełnie inne spojrzenie na budowanie biznesu.
Marek Wiśniewski

Ekspansja w USA…

Spółka zwiększyła w 2021 r. przychody z 28,4 do ponad 30 mln zł. W 2023 r. chce zbliżyć się do poziomu 60 mln zł, więc zeszłoroczna dynamika była na tym tle nieduża.

– Im szybciej uda się pozyskać dodatkowe finansowanie, tym większe szanse na zrealizowanie planów. W ubiegłym roku, także ze względu ograniczony dostęp do kapitału, postawiliśmy przede wszystkim na poprawę rentowności i to osiągnęliśmy – liczyliśmy się z niedużą dynamiką sprzedaży. W tym roku chcemy to zmienić – mówi Michał Lasocki.

W I kw. Intenson przekroczył 8 mln zł przychodów i – wstępnie – podwoił rentowność oraz zysk EBITDA do 1,4 mln zł. Jednym z motorów napędzających jego wzrost ma być zagraniczna ekspansja. Sprzedaje on produkty do największych sieci w Polce – Biedronka, Rossmann, czy Żabka – oraz eksportuje do ponad 30 państw, w tym Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii. Zamierza pojawić się jeszcze m.in. w USA, największym rynku tzw. superfoods.

…i rozwój e-commerce

Firma chce zwiększać skalę biznesu także dzięki rozwojowy kanału e-commerce. W ubiegłym roku odpowiadał on za ok. 15 proc. przychodów, a w I kw. 2022 r. za ponad 21 proc.

– Dystrybucja w sieciach handlowych zapewnia naszym produktom ekspozycję na masowego odbiorcę, klienta sieci, a sprzedaż przez własny sklep internetowy stanowi świetnie uzupełnienie. Osoby, które już znają naszą markę, mogą sięgać po bardziej zaawansowane, mniej popularne produkty. Korzystają też z dużo większego wyboru i mniejszego uzależnienia od zatowarowania sieci – mówi szef Intensona.