Na terenie Targów Kielce odbywało się największe w naszej części Europy wydarzenie branży drogowej. Otwierający targi, Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa, zwracał uwagę na odbudowę zaufania wykonawców do zamawiających.
— Dialog ma ogromny wpływ na terminowość i jakość projektów — mówił Andrzej Adamczyk. Minister nawiązał do prac działającego przy ministerstwiekomitetu sterującego ds. optymalizacji procesu realizacji inwestycji drogowych, który zajmuje się inwestycjami przewidzianymi w „Programie budowy dróg krajowych na lata 2014–2023” w kontekście prawnym, technologicznym i finansowym. Do komitetu i jego grup roboczych, które przygotowywały konkretne rekomendacje, zaproszono przedstawiciele organizacji, które stały za przekazaną na początku roku opinii publicznej „Białą księgą branży drogowej”.
Uczestnicy zorganizowanej w ramach Targów Autostrada — Polska konferencji „Dialog się opłaca. Od Białej księgi branży drogowej do optymalizacji budowy dróg” wskazywali na znaczenie inicjatywy dotyczącej powstania tego dokumentu, który zawiera wspólne rekomendacje najważniejszych polskich organizacji drogowych dotyczące pożądanych zmian w drogownictwie w dziedzinach ekonomiczno-finansowej, prawno-administracyjnej, rynkowej, zawodowej i zarządzania ruchem, a także najważniejsze postulaty dotyczące „Programu budowy dróg krajowych i autostrad”.
— Biała księga branży drogowej to inicjatywa bez precedensu w Polsce. Pierwszy raz aż dziewięć partnerskich organizacji zabrało wspólnie głos w sprawie przyszłości drogownictwa. Nasza inicjatywa została doceniona przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, które zaprosiło nas do wspólnego poszukiwania oszczędności w planowanych w obecnej unijnej perspektywie finansowej inwestycjach drogowych — mówi Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
Wiele zgłoszonych przez środowisko postulatów włączono do listy rekomendacji komitetu sterującego. Jedna z najważniejszych rekomendacji dotyczyła rzetelnej i niezależnej analizy kosztów budowy dróg w technologiach asfaltowej i betonowej. Taka analiza, zlecona przez ministerstwo lub Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, przeprowadzona przy użyciu jasnej metodologii i obejmująca pełny cykl istnienia drogi, powinna rozwiązać spór między zwolennikami dróg betonowych i asfaltowych. Prof. Janusz Rymsza, uczestnik konferencji i szef jednego z zespołów roboczych pracujących nad rekomendacjami dla MIiB, uznał jednak, że taka analiza nie jest konieczna, ponieważ zgodnie z rekomendacjami komitetu sterującego do procedury przetargowej zostanie wprowadzony tzw. wariant inwestorski, najkorzystniejszy ekonomicznie.
— W dotychczasowych regulacjach niezręczne było to, że już na etapie definiowania wymagań przetargowych inwestor wskazywał, w jakiej technologii ma być wykonany konkretny odcinek drogi — mówił prof. Janusz Rymsza.
Zdaniem Andrzeja Wyszyńskiego, prezesa Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, które również brało udział w tworzeniu Białej księgi, wdrożenie jej rekomendacji dotyczącej wariantowości kryteriów sprawi, że o wyborze technologii budowy drogi decydować będą przesłanki ekonomiczne i doprowadzi to do redukcji kosztów inwestycji.