Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma długą listę przetargów na 2025 r. Ich wartość wyniesie 13,5 mld zł wobec 13 mld zł w 2024 r. Długość odcinków dróg, na które w przyszłym roku będą rozpisane postępowania, to 330 km. Może jednak wzrosnąć o blisko 70 km dróg, dla których obecnie trwa proces uzyskiwania decyzji środowiskowej lub rozpatrywania odwołań od tych decyzji.
Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (PBDK - 215,3 km):
- A2 Biała Podlaska – Kijowiec
- A2 Łódź Północ – Konotopa (poszerzenie o dodatkowy pas ruchu)
- S10 Wyrzysk – Bydgoszcz Zachód
- S12 Wieniawa – Radom
- S17 Łopiennik – Krasnystaw Północ
- S17 Zamość Sitaniec – Zamość Wschód
- S19 gr. woj. podlaskiego i mazowieckiego - gr. woj. mazowieckiego i lubelskiego
Przetarg planowany warunkowo (43,1 km):
- S11 Ujście – Oborniki
Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (115,8 km):
- DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego (Rudka - Jacentów, woj. świętokrzyskie)
- DK15 obwodnica Krotoszyna, Zdun, Cieszkowa (woj. wielkopolskie i dolnośląskie)
- DK15 obwodnica Milicza (woj. dolnośląskie)
- DK25 obwodnica Międzyborza (woj. dolnośląskie)
- DK28 obwodnica Wadowic (woj. małopolskie)
- DK28 obwodnica Limanowej (woj. małopolskie)
- DK41 obwodnica Prudnika (woj. opolskie)
- DK42 obwodnica Starachowic (woj. świętokrzyskie)
- DK46 obwodnica Sidziny (woj. opolskie)
- DK55 obwodnica Sztumu (woj. pomorskie)
- DK58/DK63 obwodnica Pisza (woj. warmińsko-mazurskie)
- DK73/DK78 obwodnica Chmielnika (woj. świętokrzyskie)
- DK79 obwodnica Osieka (woj. świętokrzyskie)
- DK79 obwodnica Zwolenia (woj. mazowieckie)
Przetargi planowane warunkowo (26,1 km):
- DK24 obwodnica Przytocznej (woj. lubuskie)
- DK25 obwodnica Kalisza (woj. wielkopolskie)
Dyrekcja planuje także oddawanie do ruchu wielu odcinków dróg i rekordowe wydatki na realizowane kontrakty.
- Wydatki inwestycyjne GDDKiA na koniec listopada 2024 r. wyniosły rekordowe 15,4 mld zł. Jest to ponad 10 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jest to też najwyższy wynik w ostatnich siedmiu latach. Prognozowane wydatki inwestycyjne na koniec 2024 r. wyniosą około 19 mld zł. W przyszłym roku chcemy osiągnąć poziom około 20 mld zł i utrzymywać go co najmniej do 2030 r. – mówi Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA.
Drogowa dyrekcja odda w 2025 r. do eksploatacji około 400 km dróg.
- A2 Siedlce Południe – Malinowiec (18,8 km plus ok. 2 km odcinka Siedlce Zachód - Siedlce Południe),
- A2 Malinowiec – Łukowisko (20 km),
- A2 Łukowisko – Swory (12,5 km),
- A2 Swory – Biała Podlaska (14,1 km),
- S1 Oświęcim – Dankowice (15,8 km),
- S1 Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów (11,9 km),
- S1 Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki, 8,5 km),
- S3 Świnoujście – Dargobądz (17,1 km),
- S3 Dargobądz – Troszyn (15,9 km),
- S6 Koszalin – Sławno (23,2 km),
- S6 Sławno – Słupsk (22,9 km),
- S6 obwodnica Słupska (II jezdnia, 9,5 km),
- S7 OMT Chwaszczyno – Żukowo (16,2 km),
- S7 OMT Żukowo – Gdańsk Południe wraz z obwodnicą Żukowa (22,4 km),
- S7 Modlin – Czosnów (9,7 km),
- S7 w obrębie Krakowa (2,3 km od w. Grębałów do w. Igołomska wraz z ul. Kocmyrzowską),
- S19 Kuźnica – Sokółka Północ (15,8 km),
- S19 Haćki - Bielsk Podlaski Zachód (6 km) wraz z odcinkiem DK66 (2,2 km),
- S19 Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (12,2 km),
- S61 Łomża Zachód – Kolno (udostępnienie drugiej jezdni S61 oraz 3 km DK64),
- S74/DK9 obwodnica Opatowa (10,9 km),
- DK8 obwodnica Suchowoli (15,2 km),
- DK8 obwodnica Sztabina (4,3 km),
- DK12 obwodnica Gostynia (17,3 km),
- DK15 obwodnica Koźmina Wielkopolskiego (5,9 km),
- DK20 obwodnica Szczecinka (4,4 km),
- DK22 obwodnica Strzelec Krajeńskich (7,3 km),
- DK32 obwodnica Żodynia (3,3 km),
- DK42 obwodnica Wąchocka (11,7 km),
- DK44 obwodnica Oświęcimia (3,5 km),
- DK66 obwodnica Bielska Podlaskiego (3 km),
- DK74 obwodnica Dzwoli (2,7 km),
- DK74 łącznik północny obwodnicy Opatowa (3 km),
- DK75 łącznik brzeski (3 km),
- DK78 obwodnica Poręby i Zawiercia (odcinek Siewierz – Poręba – Zawiercie,16,7 km),
- DK79 obwodnica Lipska (6,4 km).
Wiele z realizowanych oraz finalizowanych obecnie kontraktów podpisano na podstawie ofert złożonych przed 24 lutego 2022 r., czyli przed wybuchem wojny w Ukrainie. W branży potocznie są nazywane kontraktami pod wodą, bo spora część z nich jest nierentowna, mimo że w ostatnich kilkunastu miesiącach ceny materiałów budowlanych się ustabilizowały. Wciąż jednak rosną płace i inflacja, niekorzystnie wpływające na rentowność umów.
Branżowe organizacje domagają się w tych okolicznościach tzw. waloryzacji 3.0, czyli zwiększenia trzeci raz w ciągu ostatnich kilku lat limitu indeksacyjnego. Obecnie waloryzacja dotyczy połowy kosztów koszyka waloryzacyjnego, w którym uwzględniono ceny wybranych materiałów, inflację itp., ale limit wzrostu nie może być wyższy niż 15 proc.
Dariusz Blocher, kierujący dotychczas grupą Unibep, mówił niedawno w PB, że poziom indeksacji powinien dotyczyć 80-90 proc. kosztów koszyka. Branżowe organizacje apelują natomiast o zwiększenie limitu wzrostu kosztów powyżej 15 proc., szacując wzrost cen materiałów i usług w kontraktach pozyskiwanych przez firmy w latach 2020-22 na 15-25 proc. Wysłały pismo do Ministerstwa Infrastruktury (MI) w prośbą o zwiększenie limitu.
„Polski Związek Pracodawców Budownictwa oraz Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa przeprowadziły w okresie lipiec-sierpień 2024 r. analizę wzrostu cen w odniesieniu do wszystkich realizowanych kontraktów. Z analizy tej (…) bezsprzecznie wynika, że wprowadzony w zeszłym roku próg 15 proc. limitu waloryzacji na dzień 1 lipca br. został już osiągnięty w przypadku 19 kontraktów z PBDK (ponad 40 proc. analizowanych kontraktów) zaś w IV kwartale 2024 zbliży się do poziomu 65-70 proc. analizowanych kontraktów” – czytamy w piśmie organizacji do MI.
Branżowi specjaliści oszacowali, że limit indeksacyjny na koniec roku zostanie przekroczony w co najmniej 42 umowach. Wartość wzrostu kosztów nieprzewidywalnych w dacie składania ofert z PBDK, liczoną w horyzoncie czasowym do zakończenia realizacji kontraktów, wyceniają na 972 mln zł netto,