Drogowa dyrekcja przeznaczy 20 mld zł rocznie na drogi

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2024-12-30 08:44

W 2024 r. wydatki inwestycyjne GDDKiA wyniosą 19 mld zł. W przyszłym roku będą o 1 mld zł wyższe. Na tym poziomie utrzymają się przynajmniej do 2030 r. Wiele z finalizowanych kontraktów jest jednak nierentownych, więc firmy znowu liczą na wyższą waloryzację.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • które odcinki dróg będą oddane do ruchu, a na które będą ogłoszone przetargi
  • ile km dróg będzie oddanych w przyszłym roku
  • jak organizacje branżowe oceniają rentowność finalizowanych umów
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma długą listę przetargów na 2025 r. Ich wartość wyniesie 13,5 mld zł wobec 13 mld zł w 2024 r. Długość odcinków dróg, na które w przyszłym roku będą rozpisane postępowania, to 330 km. Może jednak wzrosnąć o blisko 70 km dróg, dla których obecnie trwa proces uzyskiwania decyzji środowiskowej lub rozpatrywania odwołań od tych decyzji.

Lista odcinków, na które GDDKiA planuje w 2025 r. ogłosić przetargi

Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (PBDK - 215,3 km):

  • A2 Biała Podlaska – Kijowiec
  • A2 Łódź Północ – Konotopa (poszerzenie o dodatkowy pas ruchu)
  • S10 Wyrzysk – Bydgoszcz Zachód
  • S12 Wieniawa – Radom
  • S17 Łopiennik – Krasnystaw Północ
  • S17 Zamość Sitaniec – Zamość Wschód
  • S19 gr. woj. podlaskiego i mazowieckiego - gr. woj. mazowieckiego i lubelskiego

Przetarg planowany warunkowo (43,1 km):

  • S11 Ujście – Oborniki

Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (115,8 km):

  • DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego (Rudka - Jacentów, woj. świętokrzyskie)
  • DK15 obwodnica Krotoszyna, Zdun, Cieszkowa (woj. wielkopolskie i dolnośląskie)
  • DK15 obwodnica Milicza (woj. dolnośląskie)
  • DK25 obwodnica Międzyborza (woj. dolnośląskie)
  • DK28 obwodnica Wadowic (woj. małopolskie)
  • DK28 obwodnica Limanowej (woj. małopolskie)
  • DK41 obwodnica Prudnika (woj. opolskie)
  • DK42 obwodnica Starachowic (woj. świętokrzyskie)
  • DK46 obwodnica Sidziny (woj. opolskie)
  • DK55 obwodnica Sztumu (woj. pomorskie)
  • DK58/DK63 obwodnica Pisza (woj. warmińsko-mazurskie)
  • DK73/DK78 obwodnica Chmielnika (woj. świętokrzyskie)
  • DK79 obwodnica Osieka (woj. świętokrzyskie)
  • DK79 obwodnica Zwolenia (woj. mazowieckie)

Przetargi planowane warunkowo (26,1 km):

  • DK24 obwodnica Przytocznej (woj. lubuskie)
  • DK25 obwodnica Kalisza (woj. wielkopolskie)

Dyrekcja planuje także oddawanie do ruchu wielu odcinków dróg i rekordowe wydatki na realizowane kontrakty.

- Wydatki inwestycyjne GDDKiA na koniec listopada 2024 r. wyniosły rekordowe 15,4 mld zł. Jest to ponad 10 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jest to też najwyższy wynik w ostatnich siedmiu latach. Prognozowane wydatki inwestycyjne na koniec 2024 r. wyniosą około 19 mld zł. W przyszłym roku chcemy osiągnąć poziom około 20 mld zł i utrzymywać go co najmniej do 2030 r. – mówi Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA.

Drogowa dyrekcja odda w 2025 r. do eksploatacji około 400 km dróg.

Odcinki dróg planowanych do oddania w 2025 r.

  • A2 Siedlce Południe – Malinowiec (18,8 km plus ok. 2 km odcinka Siedlce Zachód - Siedlce Południe),
  • A2 Malinowiec – Łukowisko (20 km),
  • A2 Łukowisko – Swory (12,5 km),
  • A2 Swory – Biała Podlaska (14,1 km),
  • S1 Oświęcim – Dankowice (15,8 km),
  • S1 Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów (11,9 km),
  • S1 Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki, 8,5 km),
  • S3 Świnoujście – Dargobądz (17,1 km),
  • S3 Dargobądz – Troszyn (15,9 km),
  • S6 Koszalin – Sławno (23,2 km),
  • S6 Sławno – Słupsk (22,9 km),
  • S6 obwodnica Słupska (II jezdnia, 9,5 km),
  • S7 OMT Chwaszczyno – Żukowo (16,2 km),
  • S7 OMT Żukowo – Gdańsk Południe wraz z obwodnicą Żukowa (22,4 km),
  • S7 Modlin – Czosnów (9,7 km),
  • S7 w obrębie Krakowa (2,3 km od w. Grębałów do w. Igołomska wraz z ul. Kocmyrzowską),
  • S19 Kuźnica – Sokółka Północ (15,8 km),
  • S19 Haćki - Bielsk Podlaski Zachód (6 km) wraz z odcinkiem DK66 (2,2 km),
  • S19 Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (12,2 km),
  • S61 Łomża Zachód – Kolno (udostępnienie drugiej jezdni S61 oraz 3 km DK64),
  • S74/DK9 obwodnica Opatowa (10,9 km),
  • DK8 obwodnica Suchowoli (15,2 km),
  • DK8 obwodnica Sztabina (4,3 km),
  • DK12 obwodnica Gostynia (17,3 km),
  • DK15 obwodnica Koźmina Wielkopolskiego (5,9 km),
  • DK20 obwodnica Szczecinka (4,4 km),
  • DK22 obwodnica Strzelec Krajeńskich (7,3 km),
  • DK32 obwodnica Żodynia (3,3 km),
  • DK42 obwodnica Wąchocka (11,7 km),
  • DK44 obwodnica Oświęcimia (3,5 km),
  • DK66 obwodnica Bielska Podlaskiego (3 km),
  • DK74 obwodnica Dzwoli (2,7 km),
  • DK74 łącznik północny obwodnicy Opatowa (3 km),
  • DK75 łącznik brzeski (3 km),
  • DK78 obwodnica Poręby i Zawiercia (odcinek Siewierz – Poręba – Zawiercie,16,7 km),
  • DK79 obwodnica Lipska (6,4 km).

Wiele z realizowanych oraz finalizowanych obecnie kontraktów podpisano na podstawie ofert złożonych przed 24 lutego 2022 r., czyli przed wybuchem wojny w Ukrainie. W branży potocznie są nazywane kontraktami pod wodą, bo spora część z nich jest nierentowna, mimo że w ostatnich kilkunastu miesiącach ceny materiałów budowlanych się ustabilizowały. Wciąż jednak rosną płace i inflacja, niekorzystnie wpływające na rentowność umów.

Branżowe organizacje domagają się w tych okolicznościach tzw. waloryzacji 3.0, czyli zwiększenia trzeci raz w ciągu ostatnich kilku lat limitu indeksacyjnego. Obecnie waloryzacja dotyczy połowy kosztów koszyka waloryzacyjnego, w którym uwzględniono ceny wybranych materiałów, inflację itp., ale limit wzrostu nie może być wyższy niż 15 proc.

Dariusz Blocher, kierujący dotychczas grupą Unibep, mówił niedawno w PB, że poziom indeksacji powinien dotyczyć 80-90 proc. kosztów koszyka. Branżowe organizacje apelują natomiast o zwiększenie limitu wzrostu kosztów powyżej 15 proc., szacując wzrost cen materiałów i usług w kontraktach pozyskiwanych przez firmy w latach 2020-22 na 15-25 proc. Wysłały pismo do Ministerstwa Infrastruktury (MI) w prośbą o zwiększenie limitu.

„Polski Związek Pracodawców Budownictwa oraz Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa przeprowadziły w okresie lipiec-sierpień 2024 r. analizę wzrostu cen w odniesieniu do wszystkich realizowanych kontraktów. Z analizy tej (…) bezsprzecznie wynika, że wprowadzony w zeszłym roku próg 15 proc. limitu waloryzacji na dzień 1 lipca br. został już osiągnięty w przypadku 19 kontraktów z PBDK (ponad 40 proc. analizowanych kontraktów) zaś w IV kwartale 2024 zbliży się do poziomu 65-70 proc. analizowanych kontraktów” – czytamy w piśmie organizacji do MI.

Branżowi specjaliści oszacowali, że limit indeksacyjny na koniec roku zostanie przekroczony w co najmniej 42 umowach. Wartość wzrostu kosztów nieprzewidywalnych w dacie składania ofert z PBDK, liczoną w horyzoncie czasowym do zakończenia realizacji kontraktów, wyceniają na 972 mln zł netto,