Drogowy plan trafi do weryfikacji

Katarzyna Kapczyńska
27-07-2010, 00:00

Pod koniec roku okaże się, czy i które projekty drogowe stracą unijne wsparcie.

Eksperci wróżą uszczuplenie listy inwestycji

Pod koniec roku okaże się, czy i które projekty drogowe stracą unijne wsparcie.

Do 31 sierpnia zweryfikowana będzie lista unijnych inwestycji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ).

— W aktualnej weryfikacji będziemy wprowadzać zmiany w projektach kolejowych. Nie zamierzamy weryfikować listy zadań drogowych. Do końca roku natomiast przedstawimy Radzie Ministrów zaktualizowany rządowy program budowy dróg i po jego akceptacji, przy kolejnej weryfikacji listy POIŚ, wprowadzimy zmiany dotyczące projektów drogowych — mówi Jarosław Pasek, dyrektor Departamentu Funduszy UE w Ministerstwie Infrastruktury.

Na liście POIŚ znajdują się inwestycje infrastrukturalne i środowiskowe współfinansowane przez Brukselę. Tylko na projekty drogowe z POIiŚ Komisja Europejska przeznaczyła w latach 2007-13 ponad 10 mld EUR (ponad 40 mld zł). Aby nie stracić pieniędzy, dwa razy w roku lista POIŚ jest weryfikowana i słabo przygotowane zadania wypadają, a w ich miejsce wchodzą nowe, lepiej przygotowane. Resort infrastruktury na razie nie podaje propozycji zmian. Jarosław Pasek twierdzi jedynie, że w pewnością w tej unijnej perspektywie wykonamy inwestycje drogowe za grubo ponad 100 mld zł. Zapowiada nadkontraktację unijnych funduszy (czyli większe niż przewidywano wykorzystanie kasy z Brukseli).

Plan bez szans

Tymczasem branżowi eksperci na drogowym planie nie zostawiają suchej nitki i podkreślają, że najwyższy czas na zmiany.

— Obecny program został opracowany jeszcze przez rząd PiS i z niewielkimi korektami przejęty przez obecny. Brakuje 120 mld zł i najwyższy czas się do tego przyznać i powiedzieć, że wszystkiego, co zaplanowano, zrobić się nie da — mówi Janusz Piechociński, poseł PSL i wiceszef Sejmowej Komisji Infrastruktury.

Jego raport o realizacji drogowych zadań będzie gotowy już we wrześniu. Już dziś poseł wskazuje jednak projekty, których planowa realizacja stoi pod znakiem zapytania.

— Najwięcej problemów jest z warszawskim węzłem drogowym i z projektami drogowymi prowadzącymi do stolicy oraz z budową dróg w Polsce wschodniej (trasa S 19 Suwałki do południowej granicy) — podkreśla poseł.

Poseł sypie przykładami. Wschodnia obwodnica Warszawy, trasa S7 łącząca Gdańsk z południem kraju, terminowe wykonanie A4 przez Tarnów, Rzeszów do granicy z Ukrainą.

Stryków znów w korku

Podobnie jest z centralnym odcinkiem A1.

— Zostali wybrani wykonawcy dla odcinków autostrady A1 od Torunia do Strykowa, ale wykonanie tych zadań do 2012 r. jest mało realne. Kiedy ten odcinek już powstanie, w budowie będzie jego kontynuacja na południe kraju. Mieliśmy problem, kiedy oddaliśmy do ruchu A2 Konin— Stryków i cały ruch wpadł do tej małej miejscowości. Teraz znów tranzyt z północy na południe znów może zakorkować się w Strykowie — obawia się Zbigniew Kotlarek, szef Polskiego Kongresu Drogowego, który był szefem drogowej dyrekcji, kiedy program powstawał.

A1 ze Strykowa do Katowic miała być wykonana w PPP, ale projekt zakończył się fiaskiem. Inwestycję trzeba wpisać do rządowego programu, choć jej wykonanie przed EURO 2012 nie wchodzi w grę. Na tym nie koniec. Do rządowego i unijnego programu trzeba będzie także dopisać A2 Stryków — Konotopa, której także nie udało się wykonać z prywatnym partnerem.

Kłody pod nogi

Programu drogowego nie udaje się wykonać na czas także m.in. z powodu protestów mieszkańców i problemów z opracowywaniem przez urzędników decyzji środowiskowych. Mimo uproszczenia procedury przetargowej i sprawniejszego przejmowania przez administrację terenów, okres przygotowania projektów do realizacji nadal jest bardzo długi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Drogowy plan trafi do weryfikacji