Duzi będą jeszcze więksi

Rynek sprzętu IT będzie kontynuował konsolidację. Maluchom grozi wypadnięcie za burtę.

Patrząc na wyniki giełdowych dystrybutorów sprzętu IT, trudno stwierdzić, że w Polsce jest kryzys. Ich przychody rosły w rekordowym tempie i pod koniec 2013 r. mile zaskoczyli inwestorów, podnosząc prognozy. Była to przede wszystkim zasługa zagranicznej ekspansji polskich firm, jednak ich wyniki nad Wisłą także były lepsze od oczekiwań. Spadające zapotrzebowanie na komputery zostało z nawiązką zrekompensowane przez boom na tablety i smartfony. W tym roku ten trend będzie kontynuowany.

— Najbliższe 12 miesięcy będzie stało pod znakiem rosnącej sprzedaży urządzeń mobilnych. Szczególnie szybko rozwija się rynek tabletów. Oferta stale się poszerza, a ceny spadają. Na rynek wchodzą coraz nowsze i bardziej zaawansowane technologicznie urządzenia. Zgodnie z prognozami, ich sprzedaż wzrośnie nawet o 70 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem — mówi Andrzej Przybyło, prezes AB. Jego zdaniem, mimo kurczenia się popytu na notebooki, które przez lata były symbolem rynku IT, nadal będą one zapewniać sporą cześć obrotów dystrybutorom. Dodatkowo, rosnącą popularność będą zyskiwać urządzenia hybrydowe, czyli np. połączenie tabletu z laptopem.

— Ten rok przyniesie zmniejszenie dynamiki wzrostu rynku tabletów — spodziewamy się powrotu do intensywnego wykorzystania lekkich laptopów [ultrabooków — red.] oraz tableto-laptopów, wspieranych w odbiorze treści przez dość duże smartfony o przekątnej ekranu powyżej 4 cali — mówi Wojciech Buczkowski, szef poznańskiego Komputronika. Sławomir Harazin, wiceprezes Actiona, uważa, że na szybko rozwijającym się technologicznie rynku mogą sporo zamieszać kolejne urządzenia z kategorii mobile. W ubiegłym roku czołowi światowi producenci pokazali inteligentne zegarki.

— Motorem wzrostu sprzedaży sprzętu IT jest wciąż coraz większa cyfryzacja społeczeństwa. Pojawiają się też nowe bardzo rozwojowe segmenty produktowe, np. „wearable technology”.Następuje również coraz większa integracja urządzeń IT z urządzeniami z innych branż. Sprzęt gospodarstwa domowego możemy łączyć z urządzeniami IT, systemami inteligentnego domu czy nawet zabawkami. To daje ogromny potencjał wzrostu nie tylko sprzedaży sprzętu, ale też usług wokół IT — ocenia wiceprezes Actiona.

Nie należy się dziwić, że liderzy rynku dystrybucji sprzętu IT z optymizmem patrzą na rozpoczynający się rok. Wojciech Buczkowski prognozuje znaczące ożywienie. Według umiarkowanych prognoz, rynek urośnie o 6-8 proc.

— Ten rok będzie prawdopodobnie lepszy niż ubiegły — sprzedaż powinna rosnąć bardziej dynamicznie. Wzrost wyniesie zapewne kilka procent.

W naszym przypadku zdecydowanie szybciej będą rosły obroty w innych segmentach produktowych, takich jak RTV-AGD czy zabawki — mówi Andrzej Przybyło. Prezes AB podkreśla, że w branży będzie postępować proces konsolidacji. Mniejsi gracze nie radzą sobie z malejącymi marżami i wypadają z rynku.

— Być może któryś z dużych graczy osłabnie i dzięki temu zmniejszy się ich liczba. Rynek jest bardzo wymagający i konkurencyjny. To może doprowadzić do dalszej koncentracji sprzedaży, co umożliwi pozostałym graczom stabilizację marży i uzyskanie przewidywalnej rentowności — mówi Wojciech Buczkowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Gawrychowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu