Dyplomaci posłuchają przedsiębiorców

opublikowano: 22-07-2014, 00:00

Prawie 100 spółek spotka się dziś z polskimi ambasadorami. Mają tłumaczyć, jakiego wsparcia potrzebują.

Ponad 90 ambasadorów, reprezentanci prawie 100 polskich spółek i przedstawiciele sześciu resortów, oprócz organizującego wydarzenie Ministerstwa Spraw Zagranicznych (MSZ). Tak wygląda lista obecności na dniu dyplomacji ekonomicznej, który odbędzie się we wtorek — w ramach Narady Ambasadorów — w gmachu warszawskiej Krajowej Szkoły Administracji Publicznej. Zjeżdżający się każdego roku do Polski ambasadorzy po raz pierwszy poświęcą cały dzień rodzimemu biznesowi.

Zobacz więcej

FOT. Fotolia

— W ubiegłym roku przy okazji Narady Ambasadorów udało się zorganizować 300 spotkań 40 firm z polskimi dyplomatami. Ta formuła została dobrze przyjęta, więc ją rozwinęliśmy, zaprosiliśmy więcej spółek i umówiliśmy około 750 indywidualnych spotkań przedsiębiorców z ambasadorami — mówi Katarzyna Kacperczyk, wiceminister spraw zagranicznych, odpowiedzialna za dyplomację ekonomiczną.

MSZ nie ujawnia, jakie spółki pojawią się na Naradzie Ambasadorów, ale mają to być „przedstawiciele właściwie wszystkich sektorów”. Najwięcej spotkań umówiono z przedstawicielami RP m.in. w Rosji, na Ukrainie, we Francji i Niemczech, ale również w Brazylii, Chinach i Malezji.

— Taka konfrontacja z przedsiębiorcami, wraz z warsztatami dla ambasadorów, dotyczącymi instrumentów wsparcia polskiego biznesu, pozwoli nam zweryfikować kierunki działania dyplomacji ekonomicznej. W ubiegłym roku zaczęliśmy też badać użyteczność dyplomatów dla firm, a pod koniec tego roku będziemy w stanie po raz pierwszy ocenić pod tym kątem poszczególne placówki — mówi Katarzyna Kacperczyk.

MSZ podaje, że tylko od początku tego roku w wizytach zagranicznych — m.in. w Wielkiej Brytanii, Belgii, Portugalii, Indiach, Wietnamie, Senegalu czy USA — uczestniczyło 350 polskich przedsiębiorstw. Tymczasem w 2012 i 2013 r. było to łącznie 460 spółek.

— Organizujemy coraz więcej wizyt zagranicznych, a w każdej z nich bierze udział więcej przedsiębiorców niż wcześniej — zgłasza się do nas średnio 50 spółek na wizytę. To głównie przedstawiciele sektora wydobywczego, rolno-spożywczego, medycznego czy energetyki, ale wyraźnie przybywa np. firm z branży IT i nowych technologii.

Dodatkowo z przyjeżdżającymi do Polski przedstawicielami innych państw za naszym pośrednictwem tylko w pierwszym półroczu spotkało się ok. 100 polskich firm — mówi Katarzyna Kacperczyk. W tym roku przedsiębiorcy będą mogli pojechać z delegacjami rządowymi jeszcze m.in. do Etiopii, a także do Nigru, Angoli czy Iranu.

Trwają rozmowy w sprawie rozszerzenia wizyty w Chile (powiązanej głównie z inwestycją KGHM) na inne kraje Ameryki Południowej, natomiast w listopadzie w Dakarze przedsiębiorcy będą mogli uczestniczyć w szczycie frankofońskiej części Afryki. W tym samym miesiącu w Kalifornii odbędzie się też Polsko-Amerykański Tydzień Gospodarczy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu