Dyskonty pozazdrościły Factory

opublikowano: 17-07-2019, 22:00

Giganci rynku detalicznego, jak Biedronka i Lidl, eksperymentują z konceptem outletowym, ale jest to na razie margines ich działalności

„Klientów outletów najbardziej przyciągają na zakupy: atrakcyjne ceny i rabaty, odpowiednia dla nich oferta produktowa oraz możliwość upolowania okazji. Outlety to miejsca, które z założenia odwiedza się rzadziej niż inne miejsca zakupów, ale wydaje się większe kwoty, ponieważ są to zakupy zaplanowane i realizowane w konkretnym celu” — napisała firma Neinver w opublikowanym w ubiegłym miesiącu raporcie.

Koncept outletowy wprowadzony został do Polski na początku poprzedniej
dekady i przez lata kojarzył się głównie z rynkiem odzieżowym. Outlety z
produktami niespożywczymi w kraju i za granicą otwierają też jednak sieci znane
ze sprzedaży żywności.
Zobacz więcej

WIELE HAŁASU:

Koncept outletowy wprowadzony został do Polski na początku poprzedniej dekady i przez lata kojarzył się głównie z rynkiem odzieżowym. Outlety z produktami niespożywczymi w kraju i za granicą otwierają też jednak sieci znane ze sprzedaży żywności. Fot. WM

W Polsce outlety przyjęły się przede wszystkim na rynku odzieżowym. Największym graczem jest tu właśnie hiszpański Neinver. To operator sieci Factory Outlet, która ma cztery placówki (dwie w Warszawie oraz po jednej z Krakowie i Poznaniu), a od tego roku jest też wspólnie z grupą Nuveen właścicielem gliwickiego Silesia Outlet. Spółka chwali się, że tylko w pierwszym półroczu jej polskie outlety odwiedziło 5,6 mln klientów, a przychody wzrosły o 9 proc.

Biedronkowy eksperyment

Z outletami eksperymentują też jednak gracze z innych segmentów rynku detalicznego. Niedawno postępami na tym rynku pochwaliła się Biedronka, należąca do portugalskiego Jeronimo Martins. Rok działalności świętował jej outlet w Poznaniu, który był pierwszą tego typu placówką sieci. Od tego roku działa druga — w Gdańsku. Czy będą kolejne?

„Ze względów operacyjnych i biznesowych nie komunikujemy z wyprzedzeniem planów związanych z otwieraniem nowych placówek, szczególnie że w tym przypadku dotyczą nowego formatu sklepów” — poinformowało biuro prasowe Biedronki w odpowiedzi na nasze pytania.

Wyniki outletu Portugalczyków nie powalają. W rozsyłanej mediom informacji prasowej sieć podała, że pierwszy sklep w Poznaniu miał w ciągu roku „prawie 130 tys. klientów”, którzy robili zakupy za średnio 55 zł. Oznacza to nieco ponad 7 mln zł przychodów. Dla porównania — zwykły dyskont Biedronki, a jest ich w kraju 2,9 tys., w ciągu roku sprzedaje towary średnio za 17 mln zł.

Lidlowe zróżnicowanie

Pod koniec czerwca pierwszy outlet na Słowacji uruchomił Lidl, należący do niemieckiej grupy Schwarz, która jest też właścicielem Kauflandu. Placówka znajduje się w miasteczku Ilava nieopodal granicy z Czechami.

„Outlet będzie oferował co tydzień nowe produkty po atrakcyjnych cenach nawet z 70-procentowymi zniżkami. Od klasycznych sklepów Lidla odróżniać go będzie też to, że poza przekąskami przy kasach nie będzie oferował produktów spożywczych” — powiedział Tomáš Bezák, rzecznik prasowy firmy Lidl SR, cytowany przez dziennik „Hospodárske Noviny”.

Lidl to pierwsza sieć detaliczna, która wprowadziła na Słowacji koncepcję outletu. W sąsiednich Czechach firma nie planuje uruchomienia podobnych placówek — deklaruje cytowana przez serwis iDNES.cz Zuzana Holá, rzeczniczka czeskiego oddziału. Lidl ma outlety również w Wielkiej Brytanii i Finlandii, ale w naszej części Europy dotychczas ich nie uruchamiał. W Polsce sieć też nie ma takich planów.

— Tego typu rozwiązania są indywidualnie dostosowywane do potrzeb lokalnych rynków. Krajowe spółki Lidla wprowadzają różne koncepcje w zależności od przyjętej na danym rynku strategii — wyjaśnia Aleksandra Robaszkiewicz, rzeczniczka Lidla.

Internetowe pomysły

Niemiecka sieć nie otwiera outletów w Polsce, bo towary, które mogłaby w nich sprzedawać, sprzedaje już od niedawna w internecie.

— Lidl Polska prowadzi sprzedaż przede wszystkim za pośrednictwem sieci ponad 670 sklepów ulokowanych na terenie całego kraju. Od kwietnia bieżącego roku prowadzimy również lidl- -sklep.pl, w którym klienci mogą zawsze w dowolnym momencie i miejscu dokonać zakupu, wybierając spośród ponad 1400 artykułów przemysłowych w ośmiu kategoriach produktowych — precyzuje Aleksandra Robaszkiewicz.

Lidl zamierza inwestować w Polsce w sprzedaż przez internet artykułów innych niż spożywcze. Biedronka natomiast nie zamierza.

„Sieć Biedronka (...) skupia się na rozwoju innych segmentów biznesu i nie planuje rozpoczęcia sprzedaży e-commerce” — informuje biuro prasowe.

współpraca [BAM]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu