Dystrybutorzy autoczęści się łączą

Joint venture GroupAuto i Alliance Automotive Group to wstęp do dalszej konsolidacji rynku dystrybutorów części samochodowych.

GroupAuto to platforma zakupowa zrzeszająca 11 dystrybutorów części samochodowych, których łączny obrót przekroczył w 2016 r. 1,9 mld zł. Właśnie podpisała umowę o stworzeniu joint venture z międzynarodowym Alliance Automotive Group. Strony złożyły wniosek do urzędu antymonopolowego.

— Chcemy brać udział w procesach konsolidacyjnych, które — naszym zdaniem — będą postępowały w Polsce w ślad za światowymi trendami w tej branży — mówi Mariusz Dankowski, prezes GroupAuto w Polsce.

GroupAuto należy do międzynarodowego GroupAuto International, zrzeszającego firmy z 42 państw w Europie, Ameryce Południowej oraz Afryce i generującego roczne obroty rzędu 7 mld EUR. Od 2014 r. właścicielem grupy jest Blackstone, jeden z największych funduszy private equity na świecie, który postawił na rozwój przez przejęcia.

Konsolidację dystrybutorów części samochodowych wymuszają zmiany rynkowe. Samochody coraz rzadziej są kupowane indywidualnie, coraz bardziej powszechne są floty. Dużemu dystrybutorowi łatwiej jest podpisać umowę z właścicielem floty samochodowej. Skala oznacza też zwiększone oszczędności zakupowe, możliwość kupna lepszego systemu IT czy wsparcia sprzedaży. Branża boryka się ze wzrostem popularności sprzedaży przez internet i zmianami technologicznymi wprowadzanymi przez producentów samochodów — postępującą elektronizacjęobsługi i rosnące znaczenie aut elektrycznych. Potentatem na rynku dystrybutorów części samochodowych w Polsce jest InterCars, lider w Europie Środkowej i Wschodniej z 4,8 mld zł przychodów w 2016 r. Wejście AAG do GroupAuto to niejedyny sygnał konsolidującej się konkurencji. Amerykański LKQ Corporation, poprzez Grupę Rhiag, przejmuje AD Polska, którego przychody wynoszą 113 mln zł. LKQ to podmiot, który najbardziej aktywnie uczestniczy w konsolidacji, ale fuzje i przejęcia są teraz tematem numer jeden w branży na świecie.

— Rynek dystrybutorów części samochodowych się konsoliduje przede wszystkim dlatego, że firmy europejskie i amerykańskie mogą szybciej rosnąć dzięki geograficznej ekspansji. Dynamika wzrostu dystrybutorów części w Polsce jest stosunkowo wysoka, więc jesteśmy atrakcyjnym rynkiem docelowym dla tego typu inwestycji. Dodatkowo, rynek jest rozdrobniony, zwiększona skala umożliwia negocjację większych rabatów — mówi Grzegorz Kujawski, analityk domu maklerskiego Trigon.

Przychody dystrybutorów części samochodowych w Polsce wyniosły w 2014 r. 10 mld zł, przy dynamice na poziomie 4,8 proc., wynika z raportu Rynek Motoryzacyjny w Polsce w 2016 r. przygotowanego przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. Części trafiają do odbiorcy końcowego za pośrednictwem dystrybutora, sklepu i warsztatu, dlatego dystrybutorzy coraz częściej nawiązują współpracę z warsztatami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Dystrybutorzy autoczęści się łączą