Dystrybutorzy części zapowiadają sukces

opublikowano: 22-04-2019, 22:00

Połowa firm liczy na wzrost przychodów w tym roku o 5-10 proc. Co trzecia widzi szansę na jeszcze lepsze wyniki.

Motoryzacja jest jedną z najbardziej produktywnych gałęzi polskiej gospodarki. Odpowiada za 8 proc. PKB, a producenci części zatrudniają 147 tys. osób, czyli ponad 80 proc. wszystkich zatrudnionych w przemyśle motoryzacyjnym. Wartość produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych w 2018 r. wyniosła 89,3 mld zł, czyli o 5,8 proc. więcej niż rok wcześniej, a z raportu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) i firmy doradczej Frost & Sullivan wynika, że ten rok będzie jeszcze lepszy.

Zdrowy rynek

Na kondycję przemysłu zajmującego się produkcją części bardzo dobrze wpływa eksport części i akcesoriów motoryzacyjnych, który zwiększył się w 2018 r. do 50 mld zł. Jednocześnie segment ten stanowi 60 proc. całego sektora motoryzacyjnego, plasując Polskę na 10. miejscu pod względem wielkości eksportu części na świecie. Prognozy ekspertów mówią o tym, że sektor automotive także w kolejnych latach pozostanie liderem polskiego eksportu.

Powody do zadowolenia mają także dystrybutorzy części. Trudno się temu dziwić — aż 85 proc. z nich odnotowało w 2018 r. wzrost przychodów, a co 6. oszacował go na poziomie przekraczającym 20 proc. Pozytywne nastroje częściowo zbudowane są na trwającym od lat stabilnym wzroście sprzedaży zarówno w segmencie osobowym, jak też ciężarowym. W 2010 r. wartość sprzedaży wyniosła odpowiednio 6,3 mld i 1,5 mld zł, w 2015 r. 9,2 mld i 2,3 mld zł, a w 2018 r. (szacunki SDCM) — 12,5 mld oraz 3 mld zł.

— Po latach bardzo szybkiego wzrostu dynamika sprzedaży dystrybutorów części motoryzacyjnych jest nadal wysoka — w ubiegłym roku wyniosła 11 proc. w segmencie osobowym oraz 9 proc. w segmencie ciężarowym. Tak duży wzrost sprzedaży był możliwy dzięki eksportowi — mówi Alfred Franke, prezes SDCM.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Chór optymistów

Wiele analiz wskazuje, że w ciągu kilku lat dynamika w branży motoryzacyjnej powinna być stabilna. Biorąc pod uwagę potencjał i stały rozwój rynku, niemal wszystkie firmy zajmujące się dystrybucją części spodziewają się w 2019 r. wzrostu przychodów. Ponad połowa przedsiębiorców (55 proc.) szacuje wzrost na poziomie 5-10 proc., a co trzeci (35 proc.) na poziomie 10-20 proc. Najwięksi optymiści stanowią 5 proc. respondentów i spodziewają się wzrostu przychodów o ponad 20 proc.

Są także głosy mniej optymistyczne — tych, którzy uważają, że źródlem przyszłych problemów branży będą zawirowania polityczno-gospodarcze na świecie.

Wyniki polskich firm napędza m.in. e-commerce, bo sprzedaż internetowa okazuje się dobrym sposobem dotarcia do warsztatów poszukujących części samochodowych. Z opublikowanego w ubiegłym roku raportu SDCM oraz agencji Frost & Sullivan wynika, że 65 proc. firm widzi duży potencjał w segmencie sprzedaży elektronicznej B2B (do warsztatów) i aktywnie angażuje się w rozwój kanałów sprzedaży e-commerce. Co trzecia firma natomiast dostrzega potencjał, ale jeszcze nie angażuje się w rozwój tego rodzaju dystrybucji.

— Do największych wyzwań na 2019 r. w branży dystrybutorów i producentów części samochodowych należą unijne regulacje dotyczące redukcji emisji CO 2 i widmo twardego brexitu. Musimy użyć całej swojej wiedzy i doświadczenia, żeby ochronić rynek przed zagrożeniem oraz podtrzymać pozytywne trendy na rynku i wykorzystać nowe możliwości, jakie obecnie oferuje — dodaje Alfred Franke.

Sprawdź program warsztatu "Dystrybucja w dobie nowych wyzwań regulacyjnych", 22-23 maja 2019, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu