Dystrybutorzy części zapowiadają sukces

opublikowano: 22-04-2019, 22:00

Połowa firm liczy na wzrost przychodów w tym roku o 5-10 proc. Co trzecia widzi szansę na jeszcze lepsze wyniki.

Motoryzacja jest jedną z najbardziej produktywnych gałęzi polskiej gospodarki. Odpowiada za 8 proc. PKB, a producenci części zatrudniają 147 tys. osób, czyli ponad 80 proc. wszystkich zatrudnionych w przemyśle motoryzacyjnym. Wartość produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych w 2018 r. wyniosła 89,3 mld zł, czyli o 5,8 proc. więcej niż rok wcześniej, a z raportu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) i firmy doradczej Frost & Sullivan wynika, że ten rok będzie jeszcze lepszy.

Zdrowy rynek

Na kondycję przemysłu zajmującego się produkcją części bardzo dobrze wpływa eksport części i akcesoriów motoryzacyjnych, który zwiększył się w 2018 r. do 50 mld zł. Jednocześnie segment ten stanowi 60 proc. całego sektora motoryzacyjnego, plasując Polskę na 10. miejscu pod względem wielkości eksportu części na świecie. Prognozy ekspertów mówią o tym, że sektor automotive także w kolejnych latach pozostanie liderem polskiego eksportu.

Powody do zadowolenia mają także dystrybutorzy części. Trudno się temu dziwić — aż 85 proc. z nich odnotowało w 2018 r. wzrost przychodów, a co 6. oszacował go na poziomie przekraczającym 20 proc. Pozytywne nastroje częściowo zbudowane są na trwającym od lat stabilnym wzroście sprzedaży zarówno w segmencie osobowym, jak też ciężarowym. W 2010 r. wartość sprzedaży wyniosła odpowiednio 6,3 mld i 1,5 mld zł, w 2015 r. 9,2 mld i 2,3 mld zł, a w 2018 r. (szacunki SDCM) — 12,5 mld oraz 3 mld zł.

— Po latach bardzo szybkiego wzrostu dynamika sprzedaży dystrybutorów części motoryzacyjnych jest nadal wysoka — w ubiegłym roku wyniosła 11 proc. w segmencie osobowym oraz 9 proc. w segmencie ciężarowym. Tak duży wzrost sprzedaży był możliwy dzięki eksportowi — mówi Alfred Franke, prezes SDCM.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Chór optymistów

Wiele analiz wskazuje, że w ciągu kilku lat dynamika w branży motoryzacyjnej powinna być stabilna. Biorąc pod uwagę potencjał i stały rozwój rynku, niemal wszystkie firmy zajmujące się dystrybucją części spodziewają się w 2019 r. wzrostu przychodów. Ponad połowa przedsiębiorców (55 proc.) szacuje wzrost na poziomie 5-10 proc., a co trzeci (35 proc.) na poziomie 10-20 proc. Najwięksi optymiści stanowią 5 proc. respondentów i spodziewają się wzrostu przychodów o ponad 20 proc.

Są także głosy mniej optymistyczne — tych, którzy uważają, że źródlem przyszłych problemów branży będą zawirowania polityczno-gospodarcze na świecie.

Wyniki polskich firm napędza m.in. e-commerce, bo sprzedaż internetowa okazuje się dobrym sposobem dotarcia do warsztatów poszukujących części samochodowych. Z opublikowanego w ubiegłym roku raportu SDCM oraz agencji Frost & Sullivan wynika, że 65 proc. firm widzi duży potencjał w segmencie sprzedaży elektronicznej B2B (do warsztatów) i aktywnie angażuje się w rozwój kanałów sprzedaży e-commerce. Co trzecia firma natomiast dostrzega potencjał, ale jeszcze nie angażuje się w rozwój tego rodzaju dystrybucji.

— Do największych wyzwań na 2019 r. w branży dystrybutorów i producentów części samochodowych należą unijne regulacje dotyczące redukcji emisji CO 2 i widmo twardego brexitu. Musimy użyć całej swojej wiedzy i doświadczenia, żeby ochronić rynek przed zagrożeniem oraz podtrzymać pozytywne trendy na rynku i wykorzystać nowe możliwości, jakie obecnie oferuje — dodaje Alfred Franke.

Sprawdź program warsztatu "Dystrybucja w dobie nowych wyzwań regulacyjnych", 22-23 maja 2019, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane