(Depesza uzupełniona o komentarze analityków i kurs akcji Agory)
WARSZAWA/FRANKFURT (Reuters) - Niemiecki gigant prasowy - Axel Springer poinformował w poniedziałek, że 22 października ukaże się długo zapowiadany, pierwszy numer dziennika "Fakt. Gazeta Codzienna".
"Fakt to nasz najbardziej ambitny dotychczas projekt w Polsce. Wejściem na polski rynek rozpoczynamy drugi etap naszej strategii międzynarodowej" - napisał w komunikacie Andreas Wiele, członek zarządu Axel Springera, największego koncernu prasowego w Europie i wydawcy wiodącego niemieckiego dziennika Bild Zeitung.
Springer zapowiedział, że nowy dziennik ma mieć początkowo 700.000 nakładu, a w środę rozpocznie się jego kampania reklamowa. Cena "Faktu" nie przekroczy 1,0 złotego. Dla porównania Gazeta Wyborcza kosztuje 2,8 złotego, a Super Express 1,6 złotego.
Jednak zdaniem analityków dziennik może mieć trudności z utrzymaniem tak wysokiego nakładu. Wydawana przez Agorę 'Gazeta Wyborcza' i Super Express, którego współwłaścicielem jest szwedzki Bonnier, ukazują się w odpowiednio 420.000 i 400.000 egzemplarzy.
"Będą chcieli zalać rynek, a przy tym nakładzie możemy spodziewać się stosów gazet we wszystkich kioskach. Stawiają na masowość" - powiedział Rafał Oracz z domu medialnego CR Media.
W sierpniu Agora podała, że rozważa uruchomienie kolejnego dziennika, by bronić swej pozycji rynkowej właśnie w obliczu planów wydawniczych wydawnictwa Axel Springer.  W poniedziałek akcje wydawcy "Gazety Wyborczej" straciły na wartości nawet 4,7 procent i spadły do 55,3 złotego. Inwestorzy obawiają się bowiem, że Agora utraci dominację na wartym 200 milionów dolarów rynku reklamowym.
"Nadal nie wiemy jaka to będzie gazeta. Będzie to zapewne coś pomiędzy tabloidem, a gazetą prestiżową i jako taka może zagrozić Agorze" - powiedział Michał Marczak, analityk domu maklerskiego BRE Banku.
W wywiadzie udzielonym w ubiegłym tygodniu agencji Reuters, prezes wydawnictwa Axel Springer Matthias Doepfner powiedział, że nowy dziennik ma plasować się w środkowym segmencie rynku prasy codziennej, czyli będzie poważniejszy niż Bild czy Super Express.
"Wejście na rynek dziennika Axela Springera nie jest dla nas przecież żadnym zaskoczeniem. Przygotowujemy się do obrony pozycji Gazety Wyborczej od kilkunastu miesięcy i mamy przygotowane różne projekty, w tym projekty wydawnicze" - powiedziała rzecznik Agory, Anna Borys-Karwacka.
"Informacja o starcie nowej gazety Axela Springera pozwoli nam nareszcie te projekty uruchomić. Braliśmy pod uwagę różne scenariusze rozwoju sytuacji i w taki też sposób przygotowaliśmy naszą strategię rynkową. Powstrzymamy się jednak od ujawnienia szczegółów" - dodała.
Dwa lata temu Springer z powodzeniem wprowadził na rynek polską edycję tygodnika Newsweek, który pod względem sprzedaży plasuje się obecnie na drugim miejscu - między "Polityką", a "Wprost".
((Tłumaczył: Piotr Skolimowski; Redagował: Kuba Kurasz; Reuters Messaging: [email protected]; Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 9700, [email protected]))