Dziesięciu na dziesięciolecie

Praktycy oceniają ostatnie dziesięciolecie polskiej logistyki

Z okazji dziesięciolecia Forum Polskich Menedżerów Logistyki poprosiliśmy dziesięciu prezesów spółek z sektora TSL o… dokończenie dziesięciu zdań.

Eksplozja technologii

TOMASZ BURAŚ

prezes DHL Express (Poland)

W ostatnich 10 latach rynek TSL rozwijał się…niezwykle szybko. Mam na myśli przede wszystkim eksplozję nowych technologii. Choć nie było to nagłośnione w mediach, w ostatniej dekadzie doświadczyliśmy ogromnego skoku technologicznego. Zmianie uległo niemal wszystko — od technologii wymiany informacji aż po automatykę sortowania. To był oczywiście również czas globalizacji. Wiele polskich firm wyszło z usługami poza granice kraju.

Wciąż rozdrobniony

MACIEJ BACHMAN

prezes Pekaesu

Dziesięć lat temu spodziewałem się, że w 2013 r. rynek TSL…będzie bardziej skonsolidowany. Tylko duże, doświadczone podmioty, współpracujące z wieloma partnerami w Europie i na świecie, mogą dziś spełniać najwyższe standardy usług w branży TSL.

Robimy swoje

ANDRZEJ SZYMAŃSKI

dyrektor zarządzający Dartomu

Największą porażką ostatnich dziesięciu lat były…upadki dużych firm transportowych w Polsce. Muszę jednak przyznać, że miałem problem z dokończeniem tego zdania. Staram się po prostu robić biznes i chciałbym tylko, żeby nam nikt nie przeszkadzał. Dotychczas to się udawało.

Automatyzacja

JACEK OLSZEWSKI

dyrektor Miebach Consulting

W 2003 r. nie przypuszczałem, że rynek TSL będzie dziś…się skłaniał ku automatyzacji procesów logistycznych. Otwarcie granic dla przepływu towarów i siły roboczej spowodowało, że przy wzroście tzw. strumienia materiałów i towarzyszących mu niedoborach wykwalifikowanego personelu firmy coraz częściej decydują się na automatyzację procesów logistycznych w zakładach i magazynach.

Konsolidacja

RENATA WOJTYNIAK

dyrektor generalny CEVA w Polsce i Czechach

Spodziewam się, że za 10 lat polski rynek TSL…bardziej się skonsoliduje. Małe firmy albo upadną, albo skupią się wokół dużych operatorów logistycznych. Mam też nadzieję, że kryzys się skończy, co się przełoży na rozwój gospodarki, a co za tym idzie — na zwiększenie zapotrzebowania na usługi TSL.

Samochwała

GRZEGORZ LICHOCIK

prezes Dachsera

Najważniejszym wydarzeniem ostatnich 10 lat na rynku TSL było…pojawienie się firmy Dachser w Polsce.

Fuzja, której nie było

RAFAŁ NAWŁOKA

prezes DPD Polska

Najbardziej spektakularna fuzja na rynku TSL w ostatnich 10 latach to…niedoszłe połączenie TNT i UPS. Zapowiadane od 2008 r. przejęcie wywołało chyba najwięcej analiz, spekulacji i kontrowersji w historii naszej branży. Skutki tej niezrealizowanej transakcji odczuwają do dziś obydwie zaangażowane firmy, a życie po raz kolejny pokazało, że w rzeczywistości biznesowej nic nie jest nigdy przesądzone i trzeba być przygotowanym na wszystkie możliwe scenariusze.

Polacy nie gęsi

ALEKSANDER DOMARADZKI

partner zarządzający w spółce doradczej DGL Polska

Największy postęp minionej dekady w branży TSL to…międzynarodowe uznanie polskich logistyków, polskich rozwiązań i polskiego doświadczenia. W 2006 r. zakończyłem swoją prezentację podczas konferencji Pollog parafrazą: „A niechaj w logistyce wżdy postronni znają, że Polacy nie gęsi i swoje najlepsze praktyki mają.” Eksperci z zagranicy nie byli wtedy przekonani. Teraz już są i coraz częściej sięgają po projekty polskich logistyków, czerpiąc z ich doświadczenia.

Potrzebne forum

JULIUSZ SKUREWICZ

prezes Hellmann Worldwide Logistics Polska

Od 10 lat nie udało się wypracować dla branży TSL…forum, sposobu lub narzędzi, za pomocą których branża, zwłaszcza część logistyczna, mogłaby wpływać na administrację i reprezentować jego bolączki, interesy i oczekiwania wobec administracji państwowej i organów ustawodawczych. Polska Izba Spedycji i Logistyki — mimo wielkich zasług — reprezentuje jednak głównie małe i średnie firmy spedycyjne, głównie z branży morskiej. Jest to uwarunkowane historycznie i trudno się temu dziwić. Natomiast środowisko większych firm typowo logistycznych nie ma swojej reprezentacji i nie jest to dla nich korzystne.

Drogi na Euro 2012

PIOTR W. KRAWIECKI

prezes DSV Road

Gdybym mógł cofnąć jedno wydarzenie z minionych 10 lat w branży TSL, wybrałbym…Euro 2012. Uważam, że mistrzostwa powinny się odbyć w Polsce wiele lat temu, dając nam dużo wcześniej impuls do rozwoju infrastruktury transportowej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Dziesięciu na dziesięciolecie