E-commerce zmienia branżę kurierską

opublikowano: 28-03-2014, 00:00

W jakim kierunku powinny się rozwijać firmy świadczące usługi logistyczne, żeby sprostać potrzebom sklepów internetowych?

Czym się różnią dostawy towarów w kanale e-commerce od masowej logistyki opartej na paletach? Wyróżnikiem tej pierwszej jest mała liczba produktów i duża liczba przesyłek. To zaś może prowadzić do wielu pomyłek, z których najczęstsze to wysłanie artykułu innego niż zamówiony, pomylenie adresu odbiorcy oraz nieścisłości w paragonach i fakturach.

— Na szczęście takich błędów jest coraz mniej, bo czołowi operatorzylogistyczni dysponują odpowiednio doświadczoną kadrą i zaawansowanymi systemami teleinformatycznymi — uważa Michał Berezowski, partner zarządzający w CubeResearch.

Jego firma zrealizowała badanie pod nazwą „Co nakręca e-commerce?”, z którego wynika m.in., że najwięcej e-sklepów wysyła klientom towar za pośrednictwem Poczty Polskiej (57 proc.) i UPS (31 proc.).

— W krajowym segmencie logistyki dla e-commerce działa 15 poważniejszych graczy i kilku mniejszych, z których każdy ma poniżej 1 proc. udziału w rynku. Ale niezależnie od wielkości obrotów firmy te stają na głowie, by jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby sklepówinternetowych — wskazuje Michał Berezowski. Zdaniem przedstawiciela CubeResearch, priorytety e-sklepów są dwa: żeby przesyłki przychodziły szybciej i aby kupujący mógł cały czas obserwować, co się dzieje z zamówionym przez niego towarem. Ale największym wyzwaniem dla operatorów jest usługa same day delivery (towar u nabywcy w dniu złożenia zamówienia).

— W Polsce o ekspresowej dostawie mówi się jeszcze bardzo mało, ale wyniki badań pokazują, że także na naszym rynku trzeba się spodziewać rozwoju takiej usługi — twierdzi Katarzyna Drynko z Sheepla. 14 proc. sklepów internetowych deklaruje chęć wprowadzeniaoferty same day delivery, a 4 proc. już ma taką ofertę. Czym jeszcze mogą zaskoczyć kurierzy? Dziś nawet nie zdążymy pomyśleć o nowym samochodzie, a już kilka propozycji podsuwa nam internet. Jutro odpowiadające naszym potrzebom auto po prostu stanie przed naszym domem, choć nawet nie zaplanowaliśmy jego kupna.

— Pilotażowo wdrażany jest program, w którym dostawa towarów odbywa się, zanim klient zdąży złożyć zamówienie — na podstawie historii zakupów i na ryzyko dostawcy. Taka oferta zrazu dotyczyć będzie tzw. spożywki i artykułów codziennego użytku, z czasem obejmie także wartościowsze produkty — przypuszcza Michał Berezowski.

Takie „kosmiczne” rozwiązania będą możliwe dzięki technologii big data, która mniej więcej polega na łączeniu danych z najróżniejszych źródeł (on-line i off- -line) i przetwarzaniu ich w tzw. czasie rzeczywistym.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane