e-Gazele Biznesu kochają wyzwania

Marcin Dobrowolski
opublikowano: 30-10-2014, 00:00

Dynamiczne firmy e-commerce z rankingu „PB” w biznesie łączą pasję i solidność. To przyciąga do nich klientów

Kluczem do sukcesu jest znalezienie i zagospodarowanie niszy rynkowej. Potwierdzają to przykłady firm, które znalazły się w gronie e-Gazel Biznesu. Podczas warszawskiej gali w restauracji Endorfina nagrodzono 86 najbardziej dynamicznych firm rynku e-commerce województw podlaskiego, lubelskiego i mazowieckiego. O kolejności w rankingu decydował wzrost przychodów w 2013 r. w stosunku do poprzedniego roku. Nagradzano nie tylko sukces, ale także transparentność i odwagę przedsiębiorców, którzy nie obawiali się ujawnić swoje wyniki finansowe w pionierskim badaniu, przeprowadzonym przez „Puls Biznesu” i pracownię ARC Rynek i Opinia.

Laureaci z trzech województw: mazowieckiego, podlaskiego i lubelskiego, przyjechali do Warszawy, aby odebrać nagrodę dla najlepszych sklepów rynku internetowego. Jak przyznawali, największy wzrost sprzedaży notują te firmy, których właściciele pasjonują się asortymentem, który sprzedają.
Zobacz więcej

LIDERZY E-COMMERCE:

Laureaci z trzech województw: mazowieckiego, podlaskiego i lubelskiego, przyjechali do Warszawy, aby odebrać nagrodę dla najlepszych sklepów rynku internetowego. Jak przyznawali, największy wzrost sprzedaży notują te firmy, których właściciele pasjonują się asortymentem, który sprzedają. Tomasz Pikuła

Pasja i obowiązek

Wielu spośród nagrodzonych podkreślało, że rozpoczęcie sprzedaży internetowej miało być jedynie dodatkiem do stacjonarnego biznesu, ale okazało się strzałem w dziesiątkę. Jedną z nich była zwycięska w województwie podlaskim firma CrystalCITY. Produkuje ona i sprzedaje kryształowe statuetki 3D, stosując technologię skupiania wiązki laserowej wewnątrz szkła w taki sposób, że powstają w niej mikroskopijne pęknięcia. Umiejętnie rozmieszczone wewnątrz bryły sprawiają wrażenie zatopienia w szkle przedmiotu lub zdjęcia.

— Nasze produkty kierujemy zarówno do odbiorców biznesowych (B2B), jak i indywidualnych (B2C). Jednak to rynek klientów indywidualnych jest dla nas podstawowy, choć początkowo nastawialiśmy się na obsługę firm i instytucji — mówi Kamil Sawoń, zarządca firmy, która w 2013 r. osiągnęła ponad 240 proc. wzrostu przychodu w stosunku do 2012 r. Lider województwa lubelskiego — Xheli.pl — znalazł swoją niszę w szybko rozwijającym się rynku dronów i zabawek sterowanych zdalnie. Założyciele firmy, Piotr Mróz i Grzegorz Kamiński, wpadli na ten pomysł w 2011 r., a sklep otworzyli rok później. Jak wielu, zaczynali od magazynu w mieszkaniu jednego z nich, aby następnie wraz z szybkim rozwojem przenieść się do większego pomieszczenia. Jak mówią, cechą ich firmy, ale również innych sklepów skoncentrowanych na sprzedaży internetowej, jest konieczność ciągłej dyspozycyjności przez 7 dni w tygodniu.

— Nasza praca jest nie tylko obowiązkiem, ale również pasją. Wciąż samodzielnie testujemy wszystkie nasze produkty, co w tej branży jest rzadkością. Większość sklepów internetowych korzysta z dużych hurtowni. My preferujemy inny model sprzedaży, w którym przed wysyłką każdy model samodzielnie sprawdzamy — tłumaczy Grzegorz Kamiński.

Pomysł biznesowy może wynikać również z niezbyt przyjemnych osobistych doświadczeń. Zwycięzca w województwie mazowieckim — Andrzej Lacek, właściciel firmy Alvare, cierpiał na rwę kulszową i nie mógł znaleźć odpowiedniego materaca.

— Próbowałem różnych metod rehabilitacji, ale nie dawały zadowalających rezultatów. Pomyślałem, że kręgosłup musi po prostu odpowiednio wypocząć w nocy — stąd pomysł na stworzenie własnego materaca. Wówczas niewiele wiedziałem o tym rynku i nie opatentowałem mojego rozwiązania, co później okazało się błędem, ale postanowiłem spróbować swoich sił w tej branży — opowiada Andrzej Lacek.

Produkty Alvare okazały się hitem sprzedaży internetowej, wzrost przychodów w badanych latach wyniósł 1150 proc. Zainteresowanie jej produktami obserwowane jest nie tylko w Polsce, ale również za granicą, m.in. w Grecji. Ostatnia gala wręczenia nagród była także okazją do oceny rynku i decyzji zakupowych. Podczas panelu dyskusyjnego eksperci komentowali ranking oraz wyzwaniastojące przed przedsiębiorcami działającymi w e-commerce.

Rewolucja w toku

— To, co Państwo robicie, to rewolucja, która polega na tym, że dajecie więcej za mniej — mówił Mariusz Zarzycki, członek zarządu Poczty Polskiej, zwracając się do nagrodzonych firm.

— Zmieniacie nasze otoczenie, to, jak zachowują się klienci. Obecnie wszyscy zaglądamy najpierw do internetu, żeby sprawdzić ceny, dokonać wyboru i zamówić produkt. Dla Poczty to także rewolucja. Teraz dla takich firm jak e-Gazele mamy szybkie przygotowanie paczek, sprawną obsługę zwrotów, wygodne konta firmowe czy polisy ubezpieczeniowe. Nasze usługi można dowolnie łączyć, dopasowując je do swoich potrzeb — wyliczał Mariusz Zarzycki.

— Polski rynek e-commerce rozwija się szybko, niezmiennie dwucyfrowo w ostatnich latach, ale wciąż zbyt wolno jak na nasze możliwości — mówił Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału MasterCard Europe.

— W międzynarodowym badaniu przeprowadzonym przez jedną z amerykańskich uczelni Polska znalazła się na dalekim 39. miejscu spośród 50 państw objętych badaniem. Nasz rynek boryka się z wyzwaniami, ale oferuje znaczne możliwości inwestycyjne i perspektywę wzrostu. Decyduje o tym między innymi wysoki, 30-procentowy odsetek Polaków dokonujących zakupów online — dodał Bartosz Ciołkowski.

— Badając ten rynek, od kilku lat zauważamy też, że zmienia się percepcja aktualnych wyzwań stojących przed rynkiem e-commerce i operatorami logistycznymi w Polsce — tłumaczył Marek Lekki, dyrektor zarządzający ARC Rynek i Opinia.

Wyjaśnił, że znacząco zmalały obawy klientów przed korzystaniem z zakupów online i wzrosło zaufanie do operatorów logistycznych.

— Dziś klient może być już pewien terminowości i bezpieczeństwa paczki, którą zamówił. To, co firmy prowadzące e-sklepy oraz operatorzy logistyczni mają jeszcze do zrobienia, to uświadomienie klientowi, że może też łatwo zwrócić towar, który nie spełnia jego oczekiwań, oraz że cały łańcuch wartości rynku e-commerce jest pełen nowych rozwiązań, które warto wypróbować [śledzenie przesyłki, zmiana adresu dostawy itd.]— podkreśla Marek Lekki.

W pionierskim badaniu rynku e-commerce zwrócono się do 13 tys. podmiotów prowadzących sprzedaż internetową. Przeprowadzono 7215 rozmów telefonicznych, do wypełnienia ankiety zaproszono drogą e-mailową 6850 firm. Spośród nich wybrano 300 najlepszych, które nagrodzone zostały tytułem e-Gazeli Biznesu. Cały ranking wraz z przyrostem obrotów w ankietowanych latach można pobrać ze strony gazele.pb.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Dobrowolski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu