Przybyli na nią przedstawiciele najdynamiczniej rozwijających się firm wyspecjalizowanych w e-handlu z trzech województw: dolnośląskiego, opolskiego i śląskiego






Gośćmi gali w Katowicach były E-Gazele z województw: dolnośląskiego (do rankingu zakwalifikowało się tam 25 firm), opolskiego (4 laureatów) i śląskiego (39 laureatów). Łączna liczba firm zakwalifikowanych do tegorocznej, drugiej już edycji rankingu wyniosła 304 i była o 50 większa niż rok wcześniej. Kryteria, które musiały spełnić firmy, by znaleźć się w zestawieniu, przybliżył Marek Lekki, dyrektor zarządzający firmy ARC Rynek i Opinia, przygotowującej raport na zlecenie „Pulsu Biznesu”.
— Porównywaliśmy lata 2013 i 2014. W roku bazowym należało zanotować przychody powyżej 50 tys., zaś w kolejnym poniżej 100 mln zł. Firmy, które znalazły się w tym przedziale, nie zanotowały straty i zgodziły się podzielić z nami swoimi wynikami, zostały uwzględnione na liście E-Gazel Biznesu. O pozycji decydował współczynnik wzrostu przychodów — tłumaczył Marek Lekki.
Recepty na sukces
W województwie dolnośląskim na pierwszym miejscu znalazła się firma DLM, oferująca około 10 tys. produktów dla fryzjerów, a także bogaty wybór perfum. Według jej reprezentanta, przełomem w rozwoju było pozyskanie renomowanych i wymagających dostawców. — Wielu klientów stara się o takich partnerów, a dla nich kluczowa jest nie tylko wiarygodność firmy dystrybuującej ich wyroby, ale także umiejętność zarządzania biznesem — mówił „Pulsowi Biznesu” Dariusz Tracz, prezes spółki, który przed rozpoczęciem działalności pod własnym, internetowym szyldem, pracował dla firm dystrybuujących kosmetyki. Współczynnik wzrostu przychodów na poziomie 120 proc. zapewnił firmie DLM triumf w rankingu wojewódzkim i 42. miejsce w zestawieniu ogólnopolskim.
W województwie opolskim, najmniej licznie reprezentowanym wśród E-Gazel Biznesu 2015, zwyciężyła firma Tafmet. To producent i dystrybutor nietypowych części do samochodów osobowych. Biznes rozwinął się bardzo szybko: założone w 2011 r. przedsiębiorstwo sprzedaje dziś części stałym odbiorcom w Polsce, Austrii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Francji, Finlandii, a przede wszystkim w Niemczech.
— Zamierzamy powiększać asortyment, rozwijać sprzedaż na rynkach zagranicznych i umacniać pozycję na rynku krajowym — zapowiadał Tadeusz Fita, właściciel Tafmetu, który w ciągu dwóch lat zwiększył obroty o 110 proc. Na Śląsku liderem również okazała się firma działająca w branży motoryzacyjnej — sklep internetowy Elty.pl. Jego właściciel Piotr Danel od 2011 r. sprzedaje podzespoły i moduły elektroniczne do samochodów.
Sklep stawia na nowoczesne rozwiązania i wysoką jakość obsługi. — Każdy nowy artykuł testujemy, nie polecamy niesprawdzonych rozwiązań. Poza tym realizujemy zamówienia szybko, w 2-3 dni — mówił Piotr Danel. Lider rankingu województwa śląskiego zwiększył obroty aż o 184 proc. Katowicka gala była także okazją do wymiany opinii i informacji przydatnych w codziennej praktyce firm zajmujących się e-handlem. A nie jest to bynajmniej działalność łatwa.
O e-praktyce
W trakcie panelu dyskusyjnego Sławomir Grzelczak, prezes firmy BIG Infomonitor, zwrócił uwagę na największą zmorę e-handlowców, czyli zaległości w płatnościach, i podkreślał znaczenie szybkiej reakcji na każdy przypadek spóźniania się z zapłatą.
— Im mniej czasu minie od powstania zaległości do podjęcia działań, tym większe prawdopodobieństwo uzyskania zapłaty za dostarczony towar — podkreślał Sławomir Grzelczak. O nowych systemach weryfikacji płatności, a także o programie rozwoju handlu elektronicznego, opowiadał zaś Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale MasterCard Europe.
Paweł Spławski, członek zarządu Banku Pocztowego, zachwalał natomiast zalety platformy Envelo, która pozwala korzystać z usług pocztowych w internetowym wydaniu. Paweł Włoch, członek zarządu Poczty Polskiej, który zna jej działalność jak mało kto, ponieważ zaliczył w karierze już prawie wszystkie możliwe szczeble — od listonosza do wiceprezesa — podkreślał znaczenie rozbudowanej sieci placówek łatwych do znalezienia i działających w tych samych miejscach przez lata.
— Dla właściciela e-sklepu i jego klienta kluczowa jest możliwość nadania lub odebrania przesyłki w miejscu, którego nie trzeba szukać, które oferuje dobry standard usług i które jest czynne w dogodnych dla klientów godzinach — podkreślał Paweł Włoch. Gala E-Gazel Biznesu z trzech śląskich województw zgromadziła łącznie ponad stu gości. Powtórka za rok.
68
Tyle firm z województw dolnośląskiego, opolskiego i śląskiego zakwalifikowało się do rankingu „E-Gazele Biznesu 2015”. Śląsk jest regionem, w którym w porównaniu z poprzednią edycją przybyło najmniej laureatów, bo rok temu E-Gazel było tam 67. Średni przyrost ich liczby dla całego kraju wyniósł zaś 20 proc.




