E-portret motopolaka

opublikowano: 30-09-2018, 22:00

„Diagnostyka” to najczęściej wpisywana fraza przez Polaków w przeglądarce Google. Japończycy wolą samochodowe firanki, a Amerykanie psie schodki

Zainteresowanie motoryzacją wśród polskich internautów systematycznie rośnie. W 2017 r. użytkownicy wpisali w wyszukiwarkę Google 12 proc. więcej zapytań związanych z branżą niż w roku poprzednim. Co ciekawe — wzrost wyszukiwań dotyczących motoryzacji pochodzi głównie z urządzeń mobilnych. Użytkownicy najczęściej rozglądają się za pojazdami, czy częściami konkretnych marek, a największe względne zainteresowanie zarówno używanymi, jak też nowymi samochodami wykazują mieszkańcy Pomorza, Mazowsza i Małopolski.

Jesienne samochody. Spośród wszystkich wyszukiwań związanych z motoryzacją najpopularniejsze są hasła dotyczące samochodów osobowych i ciężarówek. W 2017 r. internauci wpisali w wyszukiwarkę o 10 proc. więcej takich zapytań niż w poprzednim roku. Na drugim miejscu pod względem popularności plasują się hasła dotyczące części do pojazdów i akcesoriów (wzrost o 12 proc.).

— W okresie od stycznia 2016 r. do marca 2018 r. na zbliżonych do siebie poziomach utrzymywało się zainteresowanie motocyklami — wzrost o 8 proc., kursami na prawo jazdy — 7 proc. Samochodowi dilerzy natomiast zanotowali największy wzrost wyszukiwań — aż 25 proc. — mówi Jakub Piwowar, analityk w Google Polska.

Największe zainteresowanie samochodami, ciężarówkami, częściami i akcesoriami samochodowymi, a także kursami na prawo jazdy przypada na październik i listopad oraz w nieco mniejszym stopniu na styczeń i marzec, a wyszukiwania dotyczące motocykli pokrywają się z polskimi warunkami klimatycznymi. Pierwsze zapytania pojawiają się w marcu, kulminacja w maju, a pierwsze spadki aktywności z końcem sierpnia. Najmniejsze zainteresowanie wszystkimi wymienionymi zagadnieniami zaobserwowano w lutym, wrześniu i grudniu. Wzrost liczby wyszukiwań w niemal wszystkich motoryzacyjnych podkategoriach pochodzi z urządzeń mobilnych. Internauci wykorzystują smartfony do poszukiwania części i akcesoriów samochodowych (zwyżka 47 proc. r/r), pojazdami ogółem (44 proc.), samochodami i ciężarówkami (39 proc.), motocyklami (36 proc.) oraz kursami na prawo jazdy (35 proc.). Zapytania dotyczące dilerów samochodowych zyskały aż 60 proc. na smartfonach, a oprócz tego jako jedyne zanotowały wzrost zainteresowania na komputerach i tabletach — o 7 proc.

Audi królem internetu. Najwięcej zapytań motoryzacyjnych związanych jest z konkretnymi markami. Co oznacza, że użytkownicy wpisując hasło od razu łączą je z nazwą firmy, która ich interesuje. Liczba tego rodzaju zapytań w 2017 r. wzrosła o 11 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Na drugim miejscu plasują się wyszukiwania powiązane ze sklepami motoryzacyjnymi, z rocznym wzrostem o 3 proc. Kolejne pod względem liczby całkowitej są tzw. zapytania generyczne, czyli niepowiązane z żadną marką czy sklepem (wzrost o 1 proc.) oraz hasła dotyczące portali samochodowych (3 proc.). To samochody jednak są najbardziej popularną polską kategorią motoryzacyjną w polskim internecie. Dotyczy ich aż 96 proc. wszystkich zapytań. I chociaż Google nie chce podawać liczb, to możemy się domyślać, że mówimy o dziesiątkach, jeśli nie setkach milionów zapytań.

Co więcej — w 2017 r. zapytań o auta konkretnych producentów było o 21 proc. więcej niż w 2016 r. Użytkownicy najczęściej szukają samochodów marki Audi. Kolejnymi markami są w kolejności: BMW, VW, Toyota, Opel, Ford, Fiat, Škoda i Mercedes. Prawie połowę wyszukiwań stanowią hasła odnoszące się do samochodów rodzinnych, 20,2 proc. to zapytania o SUV-y, 16,3 proc. o auta kompaktowe, 11,7 proc. o sportowe, a 3,3 proc. o limuzyny. — Najwięcej wyszukiwań dotyczy samochodów używanych, jednak to nowe auta coraz szybciej zyskują na popularności. Zainteresowanie nowymi samochodami wzrosło w 2017 r. o 38 proc., a używanymi tylko o 15 proc. Co ciekawe — najwięcej zapytań o samochody ogółem wpisują mieszkańcy Pomorza, Mazowsza i Małopolski, z czego w dwóch pierwszych regionach częściej o używane, a w ostatnim o nowe — mówi Jakub Piwowar.

Jeśli chodzi o tzw. wyszukiwania generyczne, czyli nieskojarzone z żadną marką, to także w tym przypadku największy udział mają samochody — 36,1 proc., z rocznym wzrostem popularności na poziomie 8 proc. Kolejno pod względem całkowitej liczby zapytań plasują się: części samochodowe (25,8 proc.), prawo jazdy (19,6 proc.), inne (10,2 proc.) oraz motocykle (7,5 proc.).

— Co interesujące — w 2017 r. o 9 proc. wzrosła liczba wyszukiwań w podkategorii „how to”. Oznacza to, że kierowcy coraz częściej interesują się tym, jak mogą samodzielnie dokonać napraw czy drobnych usprawnień w swoich pojazdach — podkreśla Jakub Piwowar.

Najczęściej wyszukiwane generyczne frazy natomiast to: „samochody”, „części samochodowe”, „opony zimowe”, „sklep motoryzacyjny”, „przyczepy kempingowe”, „nauka jazdy”, „wulkanizacja”, „quad”, „kalkulator opon”, „opony letnie”, „historia pojazdu”, „mechanik” i „dane techniczne”.

Firanki i psie hamaki. Dla skonfrontowania preferencji polskich internautów z upodobaniami użytkowników sieci z innych krajów, Google przedstawił w swoim raporcie kilka ciekawostek z innych rynków. W USA na przykład utrzymuje się stały wzrost zainteresowania oklejaniem samochodów folią umożliwiającą całkowitą zmianę wyglądu auta. Sezonowo wzrasta popularność kamer cofania oraz… foteli samochodowych dla psów. I to właśnie duże zainteresowanie akcesoriami samochodowymi dla zwierząt jest wyróżnikiem tego rynku. Poszukiwane są też pokrowce na siedzenia czy hamaki do przewozu zwierząt, a także fotele dostosowane dla małych psów. Amerykańscy internauci rozglądają się również za samochodowymi pasami bezpieczeństwa czy… schodkami dla swoich pupili.

W Niemczech stabilnie wzrasta zainteresowanie samochodowymi głośnikami i radiami DAB (Digital Audio Broadcasting). Na tle pozostałych analizowanych krajów notuje się tam szczególne zainteresowanie cyfrowym sprzętem grającym, jak właśnie radiami DAB, a także antenami samochodowymi DAB i radiami DAB+ na Bluetooth.

W Japonii natomiast rośnie popularność wideorejestratorów i akcesoriów samochodowych. Wzrosło zainteresowanie także kamerami samochodowymi nagrywającymi wideo w 360 stopniach. Spośród analizowanych krajów to właśnie w Japonii kierowcy najbardziej stawiają na wygodę i estetykę, chcąc upodobnić wnętrze samochodu do własnego domu. Rozglądają się więc za poduszkami na fotele, zasłonkami, nawilżaczami powietrza czy lodówkami. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Kariera / E-portret motopolaka