E-przetargi coraz bliżej

opublikowano: 12-08-2018, 22:00

Elektronizacja w zamówieniach publicznych zbliża się wielkimi krokami — na razie tylko dla dużych projektów.

Od 18 października — zgodnie z wymogami UE — w Polsce będzie obowiązywać elektroniczna komunikacja w przetargach o wartości powyżej progów unijnych. Dla tych o niższej wartości — zgodnie z podpisaną w ubiegłym tygodniu przez prezydenta ustawą zmieniającą wcześniejszą nowelizację — nic się na razie nie zmieni. Przesunięcie terminu obowiązywania nowych standardów dla mniejszych projektów na 1 stycznia 2020 r. ma pozwolić lepiej przygotować się do zmian, do których przygotowanie idzie bardzo powoli.

Zapowiedź resortu cyfryzacji i Urzędu Zamówień Publicznych (UZP) o wyłączaniu z obowiązku elektronizacji przetargów o wartości poniżej progów UE pojawiła się kilka miesięcy temu, w związku z problemami z wyłonieniem firmy, która stworzy centralne repozytorium danych przetargowych — platformę e-Zamówienia. W październiku uda się bez komplikacji przejść na nową jakość w dużych zamówieniach publicznych?

— Mamy nadzieję, iż podejmowane przez nas działania zapobiegną ewentualnym trudnościom w tym obszarze lub co najmniej je zminimalizują — zapewnia Anita Wichniak-Olczak, dyrektor Departamentu Informacji Edukacji i Analiz Systemowych Urząd Zamówień Publicznych.

UZP ma wkrótce udostępnić możliwość korzystania z tzw. MiniPortalu, który ma być przejściowym rozwiązaniem dla instytucji i urzędów, umożliwiającym przejście na elektroniczną komunikację pomiędzy zamawiającymi i oferentami.

— Na stronie UZP poprzez komunikaty oraz w przywołanych zakładkach tematycznych publikowane są, i nadal będą, materiały informacyjne oraz praktyczne wskazówki w zakresie e-Zamówień, m.in. udostępnione zostaną instrukcje korzystania z przygotowanego narzędzia MiniPortalu. Adresatami wszystkich wskazanych działań będą zarówno zamawiający, jak i wykonawcy — mówi Anita Wichniak-Olczak.

Urzędy są jednak wciąż pełne obaw. Zdaniem Łukasza Korby, zastępcy dyrektora wydziału zamówień publicznychw warszawskim ratuszu, ostatnia nowelizacja, zamiast pomóc, jeszcze bardziej komplikuje sprawę, bo doprowadzi do dualizmu standardów udzielania zamówień u jednego zamawiającego.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Będziemy mieli przez najbliższe dwa lata budżetowe, IV kwartał 2018 r. i cały rok 2019, dwa oddzielne standardy prowadzenia postępowań, komunikowania się z wykonawcami, nie mówiąc już o standardach raportowania czy archiwizacji postępowań. Zarządzanie takim procesem będzie stanowiło bardzo duże wyzwanie po stronie zamawiających. Ustawodawca, nowelizując PZP w omawianym zakresie, zrobił ukłon tylko w stronę zamawiających, którzy nie udzielają zamówień publicznych o wartości przekraczającej progi unijne. Zamawiającym, którzy udzielają takich zamówień, a w przypadku urzędu m.st. Warszawy ich wolumen ilościowy sięga 40 proc. wszystkich zamówień udzielanych w ciągu roku, nowelizacja ta wręcz komplikuje sposób funkcjonowania — mówi Łukasz Korba.

Niektóre urzędy i instytucje, nie czekając na centralne rozwiązanie, od dawna szukają rozwiązań komercyjnych — internetowych platform zakupowych, dedykowanych zamówieniom publicznym. Problem w tym, że nie wszystkie tego typu portale spełniają ustawowe wymogi albo nie gwarantują odpowiednich narzędzi do szyfrowania danych, co jest niezwykle istotne w procedurze przetargowej (dzisiaj firmy składają oferty w kopertach, do których nikt nie ma dostępu do czasu zakończenia etapu składania ofert).

— Czekamy wszyscy na miniportal, w sierpniu miał być udostępniony w wersji testowej. Platforma e-Zamówienia jest na etapie akceptacji dokumentacji analitycznej, więc gotowe rozwiązanie raczej nie pojawi się w październiku. Publikowane są kolejne wersje dokumentów, które wskazują, jak portale e-usług mają się zintegrować z e-Zamówieniami. Wynika z nich, że integracja ta będzie bardzo szeroka: od planowania zamówień poprzez prowadzenie postępowań aż po rozliczenie umowy o udzielenie zamówienia. Wymaga to wielu zmian programistycznych, również po stronie portali e-usług, żeby przejść proces certyfikacji — mówi Anna Serpina-Forkasiewicz, prezes PortaluPZP.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Aleksandra Rogala

Polecane