E-samochody na energię słoneczną

Barbara Warpechowska
22-10-2015, 22:00

RWE wiąże duże nadzieje z rynkiem pojazdów elektrycznych

— E-mobilność to przyszłość motoryzacji. Liczymy, że dzięki postępowi technologicznemu, realizowanym przez nas projektom pilotażowym i nowoczesnym produktom, które wprowadzamy na rynek, przybliżamy się do urzeczywistnienia koncepcji powszechnej, wygodnej i niskoemisyjnej motoryzacji — podkreśla Filip Thon, prezes RWE Polska i członek zarządu RWE Retail.

Pilotaż w Mülheim

RWE jest bardzo zaangażowana w sektor e-mobility. Ostatnio koncern testuje nowe rozwiązania, które pozwolą na optymalizację ładowania samochodów elektrycznych z wykorzystaniem zielonej energii oraz umożliwią harmonijną integrację technologii e-mobility z siecią elektroenergetyczną. Podczas tegorocznych targów motoryzacyjnych we Frankfurcie firma zaprezentowała nowe rozwiązania w zakresie zarządzania energią elektryczną zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Chodzi m.in. o RWE eBox, czyli kompaktową i łatwą w montażu stację ładowania pojazdów elektrycznych zaprojektowaną dla klientów indywidualnych.

Dodatkowym elementem systemu jest moduł sterujący easyOptimize, który komunikuje się z inteligentną stacją ładowania eBox i gwarantuje, że podczas ładowania w pierwszej kolejności wykorzystywana jest dostępna energia słoneczna. Użytkownik może także określić dokładny moment zakończenia ładowania.

Samochód można również zasilić energią solarną w nocy, pod warunkiem że dom wyposażony jest w system magazynowania energii. W ramach projektu pilotażowego Smart-E w Mülheim dziesięć gospodarstw domowych testuje w praktyce tę strategię zarządzania energią. Projekt, realizowany przez firmę RWE, finansuje Niemieckie Federalne Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Reaktorów Atomowych.

Sprawdza Aldi i Daimler

Z myślą o zarządzaniu ładowaniem flot samochodowych RWE wprowadziła inteligentny system zarządzania energią, który rozwiązuje problem obciążenia szczytowego sieci elektroenergetycznej. Rozwiązanie wykorzystywane m.in. przez firmę Daimler pozwala operatorom flotowym zaprogramować kto, gdzie, kiedy i jakim napięciem będzie mógł naładować samochód.

W zależności od sytuacji zaadaptowana może zostać odpowiednia strategia ładowania. Pod uwagę brane są: prognoza pogody, obciążenie sieci oraz wyznaczone limity ładowania. Technologię ładowania pojazdów elektrycznych RWE wykorzystuje w 50 lokalizacjach także niemiecka sieć marketów spożywczo-przemysłowych Aldi. Firma wytwarza energię elektryczną za pomocą paneli PV zamontowanych na dachach marketów, a następnie dostarcza ją do bezpłatnych stacji ładowania RWE na parkingu.

Testy w Kalifornii

RWE prowadzi również projekt badawczy dotyczący wykorzystania energii odnawialnej do zasilania samochodów elektrycznych w Kalifornii w USA. Po tamtejszych drogach jeździ 132 tys. samochodów elektrycznych, a do 2020 r. ma ich być 1 mln. Dostarczenie im przyjaznej dla środowiska, zielonej energii będzie wymagało zastosowania nowoczesnego systemu zarządzania nią.

Dlatego RWE wspólnie z Daimlerem i Uniwersytetem Kalifornijskim rozpoczęła pilotażowy projekt w celu wykorzystania energii wiatrowej i słonecznej wytwarzanej przez instalacje zamontowane w kampusie uczelni do ładowania pojazdów elektrycznych. Na kampusie zamontowano 26 punktów ładownia typu AC oraz trzy innowacyjne punkty typu DC, które po 20 minutach ładowania zapewniają zasięg 100-130 km. Inteligentnemu zharmonizowaniu działania stacji ładowania z siecią elektroenergetyczną służy testowany przez RWE nowy sposób transmisji danych zgodny z normą ISO/IEC 15118.

Dzięki nowemu standardowistacje automatycznie sprawdzają dostępność energii elektrycznej i wykorzystują ją do ładowania pojazdów. Jeśli energia potrzebna jest w innym miejscu, ładowanie zostaje przerwane. Ładowanie jest niezwykle proste — po podłączeniu samochodu rozpoczyna się automatycznie. Stacja samodzielnie identyfikuje pojazd i nalicza opłatę.

Taka wygoda jest częściowo zasługą portalu internetowego dla użytkowników e-samochodów, który zaprojektował lokalny partner inicjatywy — start-up technologiczny Kn Grid. Na fali tego projektu narodził się kolejny, przy którym współpracują RWE i Kn Grid. Inicjatywa ma na celu pozyskiwanie danych od operatorów systemu dystrybucyjnego w celu ustalenia ilości energii elektrycznej dostępnej w sieci do ładowania pojazdów elektrycznych. Te dane stanowią podstawę do zapobiegania zbyt dużemu poborowi energii z sieci, a przez to jego destabilizacji.

E-mobility

To nie tylko samochody elektryczne, ale także infrastruktura niezbędna do ich ładowania, kompleksowy serwis i obsługa. Według specjalistów, sektor będzie się rozwijał. Będą mu sprzyjały regulacje unijne. Zachęty i ulgi finansowe oraz zakazy wjazdu aut spalinowych do części lub całych miast będą wspierały rozwój samochodów elektrycznych. Również polskie miasta powoli wprowadzają udogodnienia dla właścicieli samochodów hybrydowych i elektrycznych. Mieszkańcy Wrocławia, którzy zdecydowali się na zakup e-samochodów lub hybryd, mogą bezpłatnie korzystać ze stacji szybkiego ładowania i są zwolnieni z opłat za parkowanie niezależnie od czasu i miejsca postoju. Z opłat parkingowych zwolnieni są także właściciele takich pojazdów w Gdańsku, Katowicach i Toruniu, a symboliczna opłata jest pobierana w Szczecinie i Tarnowie. W Krakowie parkowanie dla posiadaczy miesięcznych abonamentów jest o połowę tańsze. W Warszawie mogą wjechać do strefy objętej zakazem ruchu, np. na warszawski Trakt Królewski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Ekologia / E-samochody na energię słoneczną