Echo przyspiesza w mieszkaniach

Paweł BerłowskiPaweł Berłowski
opublikowano: 2021-02-10 20:00

Giełdowy deweloper zwiększa udział mieszkań w biznesie. Celem jest wejście do czołówki branży w tym segmencie

W 2020 r. Echo Investment zwiększyło sprzedaż mieszkań o 16 proc. r/r i o 19 proc. poprawiło liczbę przekazań – podpisało z klientami 1570 nowych umów i wręczyło klucze do 1505 gotowych lokali. W uzyskaniu dobrych wyników mimo pandemii pomogła cyfryzacja procesów w firmie – m.in. przekazywania mieszkań klientom, które można dziś przeprowadzić bez użycia papierowych dokumentów.

Kurs na mieszkania:
Kurs na mieszkania:
Licząc z mieszkaniami na wynajem budowanymi dla spółki Resi4Rent, w której Echo ma 30 proc. udziałów, jesteśmy w ścisłej czołówce największych firm budujących mieszkania - mówi Waldemar Olbryk, członek zarządu Echo Investment.
BARTEKBARCZYKPHOTOGRAPHY.COM

– Naszym celem jest podium w grupie deweloperów budujących mieszkania na sprzedaż. W segmencie lokali na sprzedaż w budowie mamy 10 projektów z ponad 2 tys. mieszkań, a w ramach Resi4Rent – 5 obiektów z 1,2 tys. mieszkań na wynajem – mówi Waldemar Olbryk, członek zarządu Echo Investment.

Udział segmentu mieszkaniowego w biznesie Echa, które działa również w segmencie biurowym i handlowo-usługowym, systematycznie rośnie. Jeszcze w 2016 r. w bilansie grupy Echo Investment mieszkania stanowiły zaledwie około połowy wartości wszystkich nieruchomości komercyjnych w budowie i przygotowaniu, natomiast po III kwartale 2020 wartość mieszkań i budynków komercyjnych w budowie jest już podobna. Systematycznie też rośnie udział mieszkań na wynajem budowanych dla Resi4Rent, w której Echo ma 30 proc. udziałów, zarządzającej tym portfelem.

Jak wyjaśnia Waldemar Olbryk, za zwiększaniem udziału mieszkań w działalności Echa stoi przekonanie, że potencjał tego segmentu – mierzony różnicą w liczbie mieszkań w Polsce i na zachodzie Europy – jest bardzo duży. Pandemia pokazała dodatkowo, jak ważne są przestrzenie prywatne, gdy praca zdalna z dnia na dzień stała się bardzo powszechna.

– Zmieniamy się też wewnętrznie. Nauczyliśmy się skalować nasz biznes, poznaliśmy lepiej klientów segmentu mieszkaniowego. Skupiliśmy się nie tylko na produkcie, ale również na jakości życia, którą chcemy zapewnić, poprzez budowanie nie tylko pojedynczych budynków, ale kreowanie całego sąsiedztwa w ramach wielofunkcyjnych, miastotwórczych projektów tzw. destination – mówi Waldemar Olbryk.

Nowinki pod lupą

Szef mieszkaniówki w Echu Investment zakłada, że ściśle związane z jakością życia projekty destination, takie jak Browary Warszawskie, Fuzja w Łodzi czy przygotowywany w stolicy projekt Towarowa 22 będą miały większy niż wcześniej planowany udział mieszkań. Wiadomo, że łatwiej się mieszka tam, gdzie nie brak handlu, usług czy dostępu do kultury. Podczas pandemii wśród klientów popularne stały się także partery i ogródki, gdzie od wiosny do jesieni można nawet popracować.

– Obserwujemy wzmożone zapotrzebowanie na komfort i bezpieczeństwo. Choć budowanie mieszkań to nie produkcja telefonów, gdzie można szybko wprowadzać nowe modele, widzimy możliwość budowania np. takiej samej puli mieszkań z większą liczbą pokoi lub lokali z możliwością wygodnego wydzielenia przestrzeni na domowe biuro. Zebraliśmy wiele pomysłów i testujemy w różnych obiektach jakie udogodnienia pozwolą np. na pracę na balkonach czy jaki dobór mebli pozwoli na przekształcenie sypialni w biuro – mówi Waldemar Olbryk.

W poznańskim projekcie Echa Esencja i w będącej w budowie warszawskiej Stacji Wola II jest np. wspólna powierzchnia do pracy biurowej – tzw. flex room – dla osób, które nie mają odpowiednich warunków w mieszkaniu. W inwestycjach wrocławskich i warszawskim Resecie pojawiła się już aplikacja pozwalająca bezdotykowo poruszać się po częściach wspólnych osiedla.

– Podeszliśmy do tego z zespołem na zasadzie eksperymentu wymuszonego przez sytuację, ale większość pomysłów przyjmie się na stałe – mówi Waldemar Olbryk.

Potencjał prefabrykacji

Testem dla firmy jest też pierwsza inwestycja w technologii prefabrykacji, jaką Echo prowadzi w Poznaniu. Partnerem budowlanym i projektowym drugiego etapu osiedla Enter jest Pekabex. Przygotowania do niej trwały wiele miesięcy. Przekazania gotowych lokali zaplanowano pod koniec 2021 r.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni i wierzymy, że kolejny eksperyment o większej już skali finansowej również się powiedzie. Za tym pewnie pójdą kolejne inwestycje w technologii prefabrykacji – mówi Waldemar Olbryk.

Jak podkreśla, przykład inwestycji w Poznaniu pozwala mówić o skróceniu czasu realizacji o 4-6 miesięcy w stosunku do tradycyjnych technologii. Jakość elementów jest bardzo wysoka, przyjeżdżają na budowę oznaczone QR-codami, więc nie ma problemu z szybkim dopasowaniem we właściwym miejscu konstrukcji. Do ich montażu potrzebnych jest dużo mniej osób, jest bezpieczniej i dużo czyściej niż na budowach polegających na betonowaniu.

– Jest to eksperyment nie tylko w kategoriach konstrukcyjnych, ale również handlowych. I tu – uwaga – okazuje się, że prefabrykacja cieszy się bardzo dużą popularnością. Drugi etap osiedla Enter, który powstaje w technologii prefabrykacji, został wprowadzony do sprzedaży niecałe 4 miesiące temu, w październiku, a już dwie trzecie lokali jest wykupione – mówi Waldemar Olbryk.

Zdaniem szefa mieszkaniówki w Echu Investment wykorzystanie technologii prefabrykacji z jej skracaniem czasu inwestycji może się przydać szczególnie w takich sytuacjach jak dziś, gdy pandemia ograniczyła tempo uzgodnień administracyjnych, co spowodowało przesunięcia w rozpoczęciu części inwestycji.

Okiem eksperta
Mieszkania są dziś naturalną strategią
Mateusz Mucha
menedżer DM Navigator

Wzrost kontraktacji o blisko 16 proc. r/r jest bardzo dobrym wynikiem w burzliwym, pandemicznym 2020 r., który na prawie jeden kwartał pokrzyżował mocno plany sektora. Ambicje spółki były zawieszone wyżej, gdyż na początku ubiegłego roku spółka celowała w sprzedaż 2000 lokali, lecz osiągnięty wzrost plasuje firmę w czołówce segmentu pod kątem wzrostu wolumenu sprzedaży. To efekt podjętej kilka lat temu strategicznej decyzji o mocniejszym zaangażowaniu się w segment budownictwa mieszkaniowego, mówimy tu zarówno o mieszkaniach dla klientów detaliczny, jak również w segment wynajmu mieszkań. Spółka miała odpowiednie zasoby w postaci prowadzonych inwestycji, które umożliwiły wzrost kontraktacji, podczas gdy spora część deweloperów borykała się z problemami w uzyskiwaniu odpowiednich decyzji administracyjnych. Obecnie spółka dąży do wzrostu udziału tej kategorii w bilansie, co przy obecnych negatywnych perspektywach segmentu komercyjnego jest naturalną strategią. Szczególnie ciekawy jestem dalszego rozwoju platformy R4R, ponieważ spółka była jednym z pierwszych graczy na rynku w segmencie PRS, o którym coraz więcej się mówi w Polsce.