Konsumentom przeszkadza ślad węglowy, więc firmy chcą go zmniejszyć do minimum.
Od 6 do 10 tys. poleasingowych laptopów sprzedaje co miesiąc spółka AT-Outlet ze Śląska. W swojej ofercie ma także komputery stacjonarne, tablety, drukarki i inny sprzęt klasy biznes z drugiej ręki. Odświeżone urządzenia często mają lepsze parametry niż fabrycznie nowe, a są od nich 60–70 proc. tańsze.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł5 zł/ miesiąc
przez pierwsze dwa miesiące później cena wynosi 79 zł miesięcznie
Cały artykuł mogą przeczytać tylko nasi subskrybenci.Tylko teraz dostęp w promocyjnej cenie.
przez pierwsze dwa miesiące później cena wynosi 79 zł miesięcznie
Od jakiegoś czasu nie masz pełnego dostępu do publikowanych treści na pb.pl. Nie może Cię ominąć żaden kolejny news.Wróć do świata biznesu i czytaj „PB” już dzisiaj.
Konsumentom przeszkadza ślad węglowy, więc firmy chcą go zmniejszyć do minimum.
Od 6 do 10 tys. poleasingowych laptopów sprzedaje co miesiąc spółka AT-Outlet ze Śląska. W swojej ofercie ma także komputery stacjonarne, tablety, drukarki i inny sprzęt klasy biznes z drugiej ręki. Odświeżone urządzenia często mają lepsze parametry niż fabrycznie nowe, a są od nich 60–70 proc. tańsze.
Obrót wtórny jest odpowiedzią na oczekiwania firm, które optymalizację kosztową chcą łączyć z troską o środowisko naturalne i odpowiedzialnością społeczną – mówi Tomasz Biedroń, współzałożyciel firmy AT-Outlet, która sprzedaje komputery poleasingowe.
– Obrót wtórny jest odpowiedzią na oczekiwania firm, które optymalizację kosztową chcą łączyć z troską o środowisko naturalne i odpowiedzialnością społeczną – wskazuje Tomasz Biedroń, współzałożyciel AT-Outlet.
Z kolei Termet z Dolnego Śląska wytwarza urządzenia grzewcze wykorzystujące zielone innowacje: głównie kotły kondensacyjne i rozwiązania bazujące na odnawialnych źródłach energii, np. pomp ciepła. Ekologiczne są także procesy biznesowe przedsiębiorstwa ze Świebodzic.
– Prowadzimy działalność produkcyjną opartą na światowych standardach jakości i ochrony środowiska – podkreśla Ryszard Satyła, prezes Termetu.
Z kolei firma Sun Chemical z Mazowsza, specjalizująca się w farbach, powłokach i lakierach, przyjęła długoterminową strategię dotyczącą obniżenia emisji dwutlenku węgla o co najmniej 30 proc. do 2030 r. Promuje ona gospodarkę w obiegu zamkniętym, w czym pomagają innowacje – takie jak lekka konstrukcja opakowań, która pozwala ograniczać zużycie surowców.
Moda na ekologię
AT-Outlet, Termet i Sun Chemical to przykłady Gazel Biznesu, którym leży na sercu dobro naszej planety. Przeczą one stereotypowi, według którego ekologia jest domeną korporacji. Aż 62 proc. małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce deklaruje, że realizacja celów zrównoważonego rozwoju jest dla nich ważna – wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu Siemensa „Smart Industry Polska 2021”. Altruizm? Niekoniecznie.
– Wdrożenia polityki zrównoważonego rozwoju często podyktowane są chęcią zwiększenia wartości rynkowej i dalszego wzrostu. Nikt już nie chce robić interesów ani współpracować z przedsiębiorstwami, które nie przejmują się swoim śladem cyfrowym – tłumaczy prof. Bolesław Rok z Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.
Zielone inicjatywy są także wyjściem naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. Dobrze o tym wiedzą w małopolskiej Gazeli – spółce Free Polska, która na krajowym rynku jest wyłącznym przedstawicielem Gree Electric Appliances, światowego lidera branży HVAC (co trzeci klimatyzator na świecie pochodzi z jego fabryk).
– Coraz więcej osób chce w sposób wyjątkowo ekologiczny i energooszczędny ochłodzić lub ogrzać swój dom, a także zadbać o jakość powietrza, którym oddycha. Urządzenia z naszej oferty są odpowiedzią na potrzeby związane z jakością życia i zdrowia – mówi Elżbieta Krawczyk-Grzyb, prezes Free Polska.
Altruizm czy misja
Mniejsza o powód wdrażania zmian spod znaku eko – ważne, że traktuje się już je nie jako opcję, lecz absolutną konieczność. Zwraca na to uwagę dr Alicja Pawłowska-Piorun, zastępca kierownika Krajowego Ośrodka Zmian Klimatu, partnera wspomnianego badania Siemensa. Specjalistka cieszy się, że pytanie „czy” zastąpiono pytaniami „jak” i „kiedy”.
– Firmy zaczęły szukać rozwiązań, które pozwolą prowadzić biznes odpowiedzialny środowiskowo. Zysk finansowy nie jest już jedynym warunkiem funkcjonowania przedsiębiorstw – zaznacza Alicja Pawłowska-Piorun.
Sprzymierzeńcem we wprowadzaniu zrównoważonego biznesu jest cyfryzacja procesów biznesowych. Co do tego nie ma wątpliwości prof. Konrad Świrski, prezes firmy Transition Technologies z Mazowsza, która już kilka razy zdobyła tytuł Gazeli Biznesu. Jego zdaniem rola IT jest w tej dziedzinie jest nie do przecenienia. Za najważniejsze przejawy zielonej transformacji biznesu, zwłaszcza przemysłu, uważa internet rzeczy, czyli samoczynnie komunikujące się urządzenia i czujniki, oraz systemy wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, które pozwalają na nowe podejście do prac projektowych, utrzymaniowych i remontowych.
Microsoft w 2020 r. ogłosił, że do 2030 r. będzie neutralny klimatycznie, a jego działania przyczynią się nawet do pochłaniania gazów cieplarnianych. Do 2050 r. potentat technologiczny usunie zaś z atmosfery równowartość dwutlenku węgla wyemitowanego od początku swojej działalności w 1975 r.. Z kolei Apple chce ograniczyć emisję CO2 o 75 proc. i pochłonąć resztę emisji gazów cieplarnianych do 2030 r. z własnych działań na etapie produkcji i użytkowania produktów. Dobrze, że takie deklaracje składają nie tylko międzynarodowe firmy, ale też polskie, nie wyłączając przedsiębiorstw z sektora MŚP.