Ekonowinki z Polski podbiją świat

opublikowano: 18-11-2019, 22:00

Maluchy skorzystają z mody na zielone innowacje w odległych zakątkach globu. W promocji ich niebanalnych pomysłów pomogą dotacje

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) zachęca małych i średnich graczy, aby śmielej wchodzili na rynki kanadyjski, norweski i japoński. Oferuje im granty, usługi doradcze i kontakty biznesowe. Dotacje, które pochodzą z programu Polskie Mosty Technologiczne (PMT), czyli poddziałania 3.3.1 POIR, pomogą przedsiębiorcom opracować strategię ekspansji. Nie zabraknie też wsparcia prawnego i marketingowego. W nowej odsłonie konkursu rządowa agencja stawia na rynki, na których rodzime spółki mogą zaistnieć dzięki niebanalnym rozwiązaniom w sektorze zielonych technologii.

Zack Labieniec, kierownik biura handlowego PAIH w Toronto, podkreśla,
że w Kanadzie sektor odnawialnych źródeł rośnie znacznie szybciej niż reszta
krajowej gospodarki.
Zobacz więcej

POSTAWIĆ NA OZE:

Zack Labieniec, kierownik biura handlowego PAIH w Toronto, podkreśla, że w Kanadzie sektor odnawialnych źródeł rośnie znacznie szybciej niż reszta krajowej gospodarki. Fot. ARC

— OZE stanowią ok. 19 proc. całkowitego zaopatrzenia Kanady w energię. Zgodnie z raportem think tanku Clean Energy Canada tamtejszy sektor odnawialnych źródeł rośnie znacznie szybciej niż reszta krajowej gospodarki. W latach 2010-17 inwestycje w czystą technologię poszybowały w górę o 70 proc. — mówi Zack Labieniec, kierownik biura handlowego PAIH w Toronto.

Zwraca uwagę, że zgodnie z zapowiedziami władz Kanady do 2025 r. wszystkie rządowe budynki będą w całości zasilane energią z odnawialnych źródeł.

— Większość federalnych agend znajduje się w Toronto. Władze miasta planują ograniczyć tam emisję dwutlenku węgla do 2030 r. o 65 proc., a wyeliminować ją całkowicie do 2050 r. Z zielonej koniunktury korzystają już niektóre polskie firmy. Przykładem jest m.in. Seedia [producent m.in. ławek solarnych, które umożliwiają doładowanie telefonu — przyp. red.] — podkreśla Zack Labieniec.

Dobro narodowe

Dbałość o środowisko naturalne jest głęboko zakorzeniona również w świadomości Norwegów. Przyroda w kraju fiordów jest traktowana jako dobro narodowe.

— Od lat Norwegia jest w czołówce państw, które z sukcesem wdrażają zielone technologie w różnych sektorach. Cała energia elektryczna produkowana w tym kraju pochodzi z odnawialnych źródeł, głównie z elektrowni wodnych (96 proc.) i wiatrowych (4 proc). Jest ona najczystszą energią dostępną na tak dużą skalę, a inwestycje w infrastrukturę do jej przechowywania i przesyłu są ciekawym polem do nowych projektów — mówi Martalena Madej, szefowa biura handlowego PAIH w Oslo.

Zauważa, że przełomowym na skalę światową przedsięwzięciem w Oslo jest wprowadzenie bezemisyjnych placów budowy. Podkreśla, że celem włodarzy miasta jest zmniejszenie emisji gazów klimatycznych o 95 proc. do 2030 r. i ograniczenie zużycia paliw kopalnych do zera.

— Projekty dotyczą nie tylko zakupu zeroemisyjnych pojazdów transportu miejskiego i ulg dla elektrycznych samochodów, ale także zmian w regulacjach budowlanych. Dzięki innowacyjnej strategii zakupowej i nowemu prawu zamówień publicznych Oslo redukuje emisje gazów klimatycznych na placach budowy i stymuluje technologiczne zmiany na tym rynku. Obecnie maszyny budowlane odpowiadają za 30 proc. zanieczyszczeń w stolicy Norwegii — zaznacza Martalena Madej.

Wśród prowadzonych projektów, które wpisują się w bezemisyjne place budowy, Martalena Madej wymienia inwestycje w cztery przedszkola, dwie areny sportowe i modernizację jednej z głównych arterii miasta. Norwegia zajmuje pierwsze miejsce w Europie pod względem liczby samochodów elektrycznych. Ponadto wdrażany przez tamtejszy rząd tzw. Narodowy Plan Transportu przewiduje, że od 2025 r. wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze sprzedawane na terenie kraju będą pojazdami zeroemisyjnymi. W ubiegłym roku odbył się tam pilotażowy lot samolotem elektrycznym, nad którym pieczę sprawowała państwowa spółka Avinor.

— Norwegia jest idealnym miejscem dla polskich firm do prowadzenia przedsięwzięć związanych z zielonymi technologiami — podkreśla Martalena Madej.

W sektorze odnawialnych źródeł wzmocnić się mogą również biznesowe relacje polsko-japońskie.

— Od 2017 r. udział energii odnawialnej w japońskim miksie wytwarzania energii wynosi ok. 16 proc., czyli mniej niż w takich krajach, jak Niemcy i Wielka Brytania. Zgodnie z planami tamtejszego rządu w 2030 r. OZE ma być głównym źródłem energii w Kraju Kwitnącej Wiśni. Aby tak się stało, konieczne jest obniżenie kosztów jej wytwarzania, które obecnie są wyższe niż w innych państwach — mówi Ayuko Nagami, menedżer ds. rozwoju w tokijskim biurze PAIH.

Kryteria bez zmian

W nowej odsłonie konkursu nie ma niespodzianek — kryteria naboru nie zmieniły się w porównaniu z poprzednimi edycjami. Agnieszka Wykrzykowska, senior menedżer w departamencie doradztwa europejskiego w Grant Thornton Frąckowiak, uważa, że szanse na dofinansowanie mają przede wszystkim firmy z wizją i planami ekspansji. Każda spółka może dostać wsparcie w wysokości 200 tys. zł. Na stworzenie strategii wejścia na nowy rynek będzie mogła przeznaczyć 100 tys. zł. Reszta pieniędzy pokryje koszty m.in. usług doradczych, w tym prawnych i marketingowych. W biurach zagranicznych PAIH przedsiębiorcy będą mogli spotykać się z kontrahentami.

Za co można dostać punkty: poziom ulepszenia produktu, usługi lub technologii proponowanej na rynki docelowe doświadczenie w prowadzeniu działalności eksportowej konkurencyjność wnioskodawcy na rynku docelowym wpisywanie się produktu, usługi lub technologii w jedną z krajowych inteligentnych specjalizacji prezentacja potencjalnych korzyści z udziału przedsiębiorcy w tzw. etapie zagranicznym programu PMT

Sprawdź program "Venture Capital Forum", 10 grudnia 2019, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy