Eksperci pozytywnie o przejęciu telewizji Polsat

DI, PAP
opublikowano: 15-11-2010, 16:36

Zdaniem analityków przejęcie 100 proc. akcji telewizji Polsat przez Cyfrowy Polsat to dobry krok dla obu spółek, który pozwoli na budowę platformy medialnej, walkę z konkurencją i nowe inwestycje. Podkreślają jednak, że przejęcie jest zaskoczeniem dla rynku.

Analityk CA IB Unicreditgroup Przemysław Sawała-Uryasz uważa, że przejęcie telewizji Polsat przez Cyfrowy Polsat to krok w kierunku budowy platformy zintegrowanej medialnej. "Wpisuje się on w rynkowy trend - czyli łączenia się grup medialnych z grupami telekomunikacyjnymi i konwergencji zarówno treści, jak i sposobu przesyłu tych informacji, włączając w to internet i telewizję" - zaznaczył.

Podkreślił, że połączone spółki będą bardziej konkurencyjne dzięki wspólnemu i tańszemu marketingowi i promocji. "Podobnym przykładem z ostatnich tygodni, choć nie łączenia się podmiotów, jest umowa o współpracy TVN i Telekomunikacji Polskiej. Tutaj oczywiście mamy do czynienia ze współpracą, a w przypadku Polsatu z ewidentnym powiązaniem kapitałowym, ale są to kroki zmierzające w tym samym kierunku. Nie będziemy musieli długo czekać na podobne działania ze strony konkurencji na rynku, czyli Cyfry+, która pewnie będzie również poszukiwała podmiotu telekomunikacyjnego" - powiedział.

Dodał, spodziewał się podobnego kroku jak przejęcie telewizji przez Cyfrowy Polsat, ale w 2011 roku. "Zrobili to już teraz i stąd lekkie zaskoczenie. Jednak im szybciej, tym lepiej, zważywszy że przyspieszyła też konkurencja - wspomniana umowa o współpracy TP i TVN" - zaznaczył.

Transakcja była zaskoczeniem także dla analityka Domu Inwestycyjnego BRE Bank Piotra Grzybowskiego. "To, że Polsat jest na sprzedaż, było do przewidzenia. Natomiast inwestorzy oczekiwali, że dojdzie do publicznej emisji i telewizja bezpośrednio wejdzie na giełdę" - podkreślił.

Grzybowski uważa, że transakcja jest atrakcyjna dla Cyfrowego Polsatu. "Wycena telewizji Polsat (...) jest niższa niż wycena rynkowa, jaką charakteryzuje się TVN. Z tego powodu dla Cyfrowego Polsatu jest to wartość dodana" - powiedział. Dodał, że po przejęciu możliwe są dwa scenariusze. W pierwszym utrzymany zostanie dotychczasowy status quo i oba podmioty będą działały jak do tej pory, tylko pod szyldem jednej grupy.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

"Jest też możliwość zmiany strategii, na przykład większej promocji własnego kontentu (treści - PAP) kosztem kontentu konkurencji" - zaznaczył.

W opinii eksperta przejęcie telewizji Polsat jest odpowiedzią na umowę o współpracy pomiędzy TVN i TP SA i transakcji zakupu przez TVN platformy cyfrowej. "Tutaj jest akurat na odwrót. Platforma cyfrowa kupuje nadawcę" - podsumował.

Również analityk Expandera Marek Arent uważa, że transakcja jest dobra dla obu spółek. "Umocni to pozycję grupy na rynku (...) także poprzez zmniejszenie wydatków, kosztów. Powinno też poprawić efektywność Cyfrowego Polsatu. To także uporządkowanie działalności całej grupy" - zaznaczył. Podkreślił też, że dzięki transakcji właściciel Polsatu Zygmunt Solorz-Żak zdobędzie finansowanie dla swoich nowych inwestycji.

Takie finansowanie można pozyskać, wprowadzając telewizję Polsat na giełdę, ale - w opinii Arenta - zajęłoby więcej czasu. "Szacowało się, że (Solorz-Żak - PAP) potrzebuje od 2-4 mld zł na rozwój funduszu Midas, w którym ma pogrupowane spółki telekomunikacyjne, które będą działały w dopiero co raczkującej branży - nowych technologii dostępu do internetu" - zaznaczył.

Cyfrowy Polsat poinformował w poniedziałek, że podpisał umowę kupna 100 proc. akcji Telewizji Polsat za 3,75 mld zł. Zakończenie procesu akwizycyjnego planowane jest na marzec 2011 roku. Umowa została zawarta 15 listopada. Sprzedającymi są Zygmunt Solorz-Żak, Heronim Ruta, spółka Karswell Limited oraz spółka Sensor Overseas Limited.

Cytowany w komunikacie prezes Cyfrowego Polsatu Dominik Libicki podkreślił, że dzięki przejęciu "Cyfrowy Polsat będzie silniejszym podmiotem o zdywersyfikowanej sprzedaży w zakresie przychodów z abonamentu, a także reklamy telewizyjnej. "Działalności Cyfrowego Polsatu i telewizji Polsat w naturalny sposób się uzupełniają, dzięki czemu zyskamy istotne przewagi konkurencyjne" - zaznaczył.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Polecane