Elite: palarnia za 12 mln zł

Katarzyna Kozińska
opublikowano: 1999-10-25 00:00

Elite: palarnia za 12 mln zł

Elite Polska, producent kawy, zamierza zainwestować w ciągu najbliższych dwóch lat 12 mln zł w rozbudowę palarni kawy pod Poznaniem. Firma rozważa także budowę nowego zakładu na Ukrainie.

— Na razie jednak wszystko wskazuje na to, że będziemy rozbudowywać zakład w Polsce i stąd obsługiwać rynek ukraiński — mówi Marek Tarnowski, prezes Elite Polska.

Możliwości produkcyjne palarni Elite sięgają 30 tys. ton kawy rocznie. W 2000 roku spółka zamierza zwiększyć produkcję z 23 tys. ton do 25 tys. ton kawy. Jeszcze w tym roku ruszy nowa linia do produkcji kawy rozpuszczalnej. Jednak najważniejszym wyrobem Elite jest kawa mielona. Według badań AC Nielsen, udział Elite w tej części rynku kawy wzrósł w ciągu roku z 14,3 do 16 proc.

— Jesteśmy drugim po Tchibo producentem kawy mielonej. W ciągu roku zmniejszyliśmy nasz dystans do lidera z 8 do 2,9 pkt. proc. — wyjawia Marek Tarnowski.

Wartość krajowego rynku kawy mielonej określa się na 1,5 mld zł. Rocznie spożywamy jej około 75 tys. ton. Rynek kawy rozpuszczalnej to zaledwie 7 tys. ton.

— Rynek kawy mielonej nie zwiększa się, dlatego jego zdobywanie odbywa się wyłącznie kosztem innych graczy — podkreśla Mariusz Winglarek, dyrektor marketingu w Elite.

Zarząd firmy nie ujawnia wysokości nakładów na promocję i reklamę.

— Mogę jedynie powiedzieć, że wydatki na marketing wzrosły w ciągu 5 lat dziesięciokrotnie — przynaje Mariusz Winglarek.

Obroty Elite w tym roku powinny sięgnąć 270 mln zł. Prezes Tarnowski podkreśla, że będą dwa razy większe, jeżeli doliczymy sprzedaż prowadzoną przez zależną od Elite spółkę dystrybucyjną. Na 2000 rok planowany jest 10-proc. wzrost sprzedaży. Elite Polska jest kontrolowana przez kapitał holenderski.