Enterprise Investors napędził 8a.pl

opublikowano: 12-01-2023, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

E-sklep ze sprzętem górskim i turystycznym po przejęciu przez fundusz znacznie zwiększył skalę działania i wyszedł za granicę. Ma jeszcze urosnąć.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • w jakim tempie urosła spółka 8a.pl po przejęciu przez fundusz Enterprise Investors
  • jakie ma plany ekspansji zagranicznej i jakie są różnice między poszczególnymi rynkami środkowoeuropejskimi
  • jakie trendy sprzyjają sprzedawcom i dystrybutorom sprzętu i odzieży outdoorowej
  • ile Polacy wydają na odzież i akcesoria do uprawiania sportu i aktywnego wypoczynku

Polaków coraz częściej nachodzi myśl, by rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady – a przynajmniej coraz więcej wydają na sprzęt i odzież do turystyki górskiej i wypoczynku na świeżym powietrzu. Kilka miesięcy temu dział analiz ekonomicznych PKO BP w raporcie o rynku odzieży sportowej wskazywał, że pandemiczne zamknięcie obiektów, takich jak kluby fitness, spowodowało „wzrost popularności aktywności na łonie natury, na kempingach i wycieczkach rowerowych, napędzając popyt na odzież outdoorową”.

Widać to w wynikach finansowych dużych graczy na rynku, wśród których prym wiedzie Snap Outdoor, operator sklepu internetowego 8a.pl. W spółkę w 2021 r. wszedł fundusz Enterprise Investors, który uznał, że nisza rynkowa jest atrakcyjna ze względu na „trendy związane ze zdrowym trybem życia i sportami uprawianymi na świeżym powietrzu”.

— Jesteśmy liderem rynku odzieży i sprzętu outdoorowego w Polsce, mamy znacznie szerszą ofertę niż konkurenci. W maju ubiegłego roku weszliśmy na rynek czeski, w październiku na rumuński, a pod koniec listopada na słowacki. Wstępne wyniki sprzedaży w tych krajach są bardzo obiecujące i na pewno będziemy uruchamiać sprzedaż internetową w kolejnych państwach regionu. Jeszcze w tym roku wejdziemy na 4-6 kolejnych rynków — mówi Marek Andryszak, prezes spółki.

Przebieg prezesa:
Przebieg prezesa:
Marek Andryszak przez lata zarządzał spółkami z grupy turystycznej TUI, gdzie w końcu został szefem w Niemczech, Polsce i kilku innych krajach. Gdy po dwóch dekadach postanowił pożegnać się z branżą turystyczną, do e-sklepu 8a.pl ściągnął go fundusz Enterprise Investors.Teraz menedżer ma wyprowadzić firmę z Gliwic na rynki zagraniczne.
Rafał Klimkiewicz / EDYTOR

Szybki wzrost

W 2021 r. (ostatnie dane w KRS) spółka Snap Outdoor miała 122 mln zł przychodów, o 70 proc. więcej niż rok wcześniej, i 18,4 mln zł EBITDA, zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację.

— W ubiegłym roku dynamika nadal była bardzo wysoka — urośliśmy o około 40 proc. Mamy już znacznie większą skalę, więc dynamika wzrostu będzie teraz niższa, ale i tak oczekujemy, że w 2023 r. zwiększymy sprzedaż w dwucyfrowym tempie — uważa Marek Andryszak.

Część wzrostu to efekt korzystnych rynkowych trendów.

— Nie zaobserwowaliśmy spowolnienia w naszym segmencie e-handlu. Popularność turystyki outdoorowej rośnie wraz z modą na zdrowe życie, nawet przy typowych wyjazdach wakacyjnych all inclusive coraz częściej jednym z elementów jest aktywny wypoczynek, do którego potrzeba odpowiedniego sprzętu. Klienci wchodzą na ten rynek przez sieci sklepów sportowych, gdzie kupują pierwszy, amatorski sprzęt, ale potem poszukują bardziej profesjonalnych rozwiązań, co napędza ruch u nas. Potencjał jest jeszcze spory, bo w Polsce klienci to osoby między wiekiem studenckim a pięćdziesiątką, podczas gdy w Europie Zachodniej turystyka outdoorowa jest też bardzo popularna wśród emerytów — mówi Marek Andryszak.

Okiem ekspertki
Internet przejmuje artykuły sportowe
Justyna Zagórska
starsza analityczka w PMR

Według danych PMR wartość detalicznego rynku artykułów sportowych, na który składa się sprzedaż sprzętu i akcesoriów sportowych oraz odzieży i obuwia sportowego, w 2022 r. w ujęciu nominalnym wzrosła dwucyfrowo, zbliżając się do 15 mld zł netto. W ostatnich latach sprzedaż artykułów sportowych w kanale online rozwijała się dynamicznie, jednak to wciąż sklepy stacjonarne odpowiadają za największą część rynku detalicznego. Według prognoz PMR większościowy udział sprzedaży stacjonarnej w rynku utrzyma się w całym horyzoncie prognozy, tj. do 2027 r. Warto jednak podkreślić, że według naszych prognoz kanał internetowej sprzedaży artykułów sportowych będzie rozwijał się w szybszym tempie niż stacjonarny, a jego udział w rynku zwiększy się do około 45 proc. w 2027 r. z 23 proc. w 2019 r. Popularność internetu jako miejsca zakupu potwierdza badanie PMR przeprowadzone w październiku 2022 r. metodą CAWI na próbie 800 dorosłych Polaków kupujących artykuły sportowe. 34 proc. osób, które w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie kupiły nowe artykuły sportowe, wskazało na internetowe platformy handlowe jako miejsce zakupów, zaś 33 proc. na sklepy internetowe. Wyżej uplasowały się jedynie markety sportowe, w których zakupy zadeklarowało 48 proc.

Poszerzanie asortymentu

8a.pl ma teraz w ofercie około 20 tys. produktów. Dostarcza je klientom z nowego magazynu w Gliwicach. Ma też cztery sklepy stacjonarne — po dwa w Warszawie i na Śląsku.

— W tym roku otworzymy jeszcze jeden sklep stacjonarny w dużym mieście. To uwiarygadnia markę, a jednocześnie pozwala na doradzanie klientom i zwiększa sprzedaż. W miastach, gdzie mamy placówki, wyniki są znacznie lepsze, bo klienci zamawiają produkty w internecie z odbiorem osobistym, przychodzą je przymierzyć i przy okazji robią dodatkowe zakupy — mówi Marek Andryszak.

Na sprzedaż spółki w ostatnim roku pozytywnie wpłynęło rozszerzenie asortymentu i wprowadzenie nowych marek.

— W 2021 r. podwoiliśmy ich liczbę i mamy teraz największy wybór na rynku. Celujemy przede wszystkim w turystykę górską, ale stopniowo rozszerzamy ofertę. Co ciekawe, między krajami Europy Środkowej są spore różnice: Czesi kupują półwyczynowe produkty wspinaczkowe, Rumuni wolą duże, światowe marki i odzież potrzebną do zwykłego przejścia się po parku narodowym, a Słowacy preferują sprzęt do wypoczynku na śniegu i skitourów — twierdzi prezes Snap Outdoor.

Spółka 8a.pl została założona przez Piotra Czmocha w 2002 r. W 2021 r. w większościowy pakiet udziałów (80 proc.) zainwestował fundusz Enterprise Investors, który sprowadził do niej Marka Andryszaka. To menedżer, który przez dwie dekady był związany z biurem podróży TUI i opuszczał je jako prezes regionu centralnego, odpowiedzialny za rynki w Niemczech, Polsce, Austrii, Szwajcarii i Włoszech.

— Spędziłem bardzo dużo czasu w bardzo dużej firmie i przyszedł czas na zmianę. Sam lubię aktywny wypoczynek i widziałem w 8a.pl ogromny potencjał. Firma szybko rośnie: na początku ubiegłego roku mieliśmy na pokładzie 150 osób, teraz jest 200. Podwoiliśmy też liczbę marek. Rozwijamy się organicznie, a w kolejnych latach będziemy rosnąć także dzięki akwizycjom. Możemy umocnić się w Polsce i zbudować bardzo silną pozycję w regionie — ryzyko wejścia silnego konkurenta z Europy Zachodniej jest ograniczone, bo nasze rynki są po prostu niskomarżowe w porównaniu z tamtymi krajami — tłumaczy menedżer.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane