Platforma Detalistów, która zrzesza m.in. sieci handlowe, informuje, że prace nad wdrożeniem e-paragonu są już bardzo zaawansowane. Od sierpnia tego roku część sprzedawców będzie mogła przesyłać elektroniczne dowody zakupy prosto na smartfony klientów.
Paragon w formie elektronicznej będzie mógł zostać przesłany na telefon każdego kupującego na tej samej zasadzie co płatność mobilna — w tym przypadku poprzez zbliżenie telefonu do kasy fiskalnej bądź wyznaczonego miejsca w punkcie kasowym. Platforma Detalistów rozwija oba te warianty. Rozwiązania będą mogły zostać udostępnione w każdym punkcie handlowym, od sieciowegohipermarketu po lokalną piekarnię i osiedlowy warzywniak. W pracach nad finalnym kształtem usługi uczestniczą m.in. takie sieci handlowe jak IKEA, LPP (właściciel m.in. marki Reserved), Superpharm czy Decathlon, a także wiodący producenci kas fiskalnych. Z tych właśnie urządzeń korzystają przedsiębiorcy mający pojedyncze sklepy i punkty usługowe. Platforma Detalistów zapewnia, że jej rozwiązanie gwarantuje prywatność i autentyczność, daje klientowi natychmiastowy dostęp do paragonu i zapewnia bezpieczeństwo całego procesu. Jest przy tym niezależne od metody płatności.
— Jesteśmy w fazie dostosowywania specjalnego oprogramowania do indywidualnych potrzeb naszych partnerów, ponieważ prowadzą oni działalność w różnych branżach, skali oraz modelach sprzedaży. Pierwsi z nich będą gotowi do wydawania paragonów elektronicznychkonsumentom w ciągu najbliższych trzech lub czterech miesięcy — tłumaczy Cezary Pierzan, prezes Paltformy Detalistów.
Już w tej chwili blisko co piąta kasa fiskalna jest gotowa na wydawanie eParagonów. Aby uruchomić usługę, potrzebna jest tylko zdalna aktualizacja oprogramowania. Przepisy umożliwiające firmom wystawianie eParagonu weszły w życie na początku kwietnia. Odpowiednie regulacje znalazły się w specustawie przygotowanej w związku z pandemią koronawirusa. Nie sprecyzowano w niej jednak, w jaki sposób sprzedawca ma przesłać klientowi paragon elektroniczny. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą stosować różne rozwiązania. Co istotne, wystawienie eParagonu nie zwolni sprzedawcy z obowiązku wydrukowania paragonu papierowego.