Zrównoważony rozwój zaczyna się od ludzi

Komunikat partnera
opublikowano: 2024-11-26 20:00

Dekadę temu firma Philip Morris International (PMI) postanowiła zmienić kurs i przeprowadzić bardzo głęboką transformację swojego biznesu, w kierunku ŚWIATA BEZ PAPIEROSÓW. Ambitnie? Dla PMI to nie ambicja, to konkretny cel na przyszłość. Przyszłość bez papierosowego dymu

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W dobie zrównoważonego rozwoju firmy coraz częściej dostrzegają, że ESG (Environmental, Social, Governance) to nie tylko strategia ochrony środowiska czy transparentnego zarządzania organizacją. Ogromną rolę odgrywa tu „S” — czyli społeczne aspekty funkcjonowania firm. To pracownicy, ich dobrostan, zaangażowanie i motywacja tworzą żywą tkankę organizacji i są siłą napędową rozwoju. ESG zaczyna się od człowieka, który nie jest już tylko „zasobem” — jest pełnoprawnym uczestnikiem i współtwórcą odpowiedzialnego biznesu oraz motorem napędowym realizacji misji firmy. W przypadku Philip Morris International (PMI) ta misja radykalnie zmieniła sytuację całej branży. Dekadę temu firma postanowiła zmienić kurs i przeprowadzić bardzo głęboką transformację swojego biznesu, w kierunku ŚWIATA BEZ PAPIEROSÓW. Ambitnie? Dla PMI to nie ambicja, to konkretny cel na przyszłość. Przyszłość bez papierosowego dymu.

Philip Morris w Polsce ma na swoim koncie wiele wewnętrznych programów oraz zewnętrznych certyfikatów, które pokazują skuteczność firmy w obszarze budowania organizacji zgodnie z wartościami DEI (Diversity & Equity & Inslusion). Za każdym z tych certyfikatów oraz programów stoją ludzie — a dokładnie pracownicy PMI w Polsce. To na ich życie — zarówno służbowe, jak i prywatne (w przypadku programu skierowanego do rodziców) realnie wpływają decyzje, które zapadają podczas spotkań zarządu. W ostatnich latach wśród priorytetów firmy znalazły się m.in.: udział kobiet na stanowiskach menedżerskich, równość płac, wsparcie równościowego rodzicielstwa czy wielopokoleniowych grup pracowniczych.

Ramię w ramię

Działając w duchu równości, tworzenia bezpiecznego i wolnego od dyskryminacji środowiska pracy, PMI wyznacza sobie także ambitne cele związane z parytetem płci. I konsekwentnie je realizuje, wdrażając rozwiązania sprzyjające budowaniu środowiska pracy, w którym każdy, bez względu na płeć, ma równe szanse na rozwój i sukces zawodowy. W Polsce już aż 45 proc. stanowisk kierowniczych jest obsadzonych przez kobiety — to wynik wyższy niż osiągnięty przez firmę globalnie (40 proc.), oraz wyższy niż średnia rynkowa. W PMI wsparcie dla różnorodności nie kończy się na deklaracjach. Skutki działań firmy widać w strukturze i polityce zatrudnienia, która pozwala wzmacniać obecność kobiet na stanowiskach decyzyjnych. Przykład? I to niejeden. Wystarczy popatrzeć na historie kobiet, które od lat z sukcesem budują swoją karierę w PMI — zarówno lokalnie jak i globalnie.

Joanna Hrycaniuk, Dyrektorka Centrum Usług Wspólnych, nazywanego przez pracowników tyglem kulturowym, kieruje miejscem, w którym ponad 2000 osób reprezentujących ponad 50 różnych narodowości i komunikujących się łącznie w ponad 40 różnych językach, pracuje na rzecz kilkudziesięciu spółek PMI w Europie, Afryce i Azji. Tutaj różnorodność to siła napędowa. W krakowskiej fabryce wszystkim jest dobrze znana Joanna Sadzik — menedżerka produkcji, która na co dzień zarządza ponad 300 osobowym zespołem. Dominika Haba-Posz to z kolei krakowska ekspertka z obszaru zrównoważonego rozwoju — jako sustainability menedżerka zarządza zespołem, który odpowiada za projekty związane z ESG w fabryce. Jeszcze więcej przykładów lokalnego i globalnego sukcesu można znaleźć w warszawskim biurze PMI. Tu swoje kariery z sukcesem rozwijają członkinie zarządu — Anna Kowalska, Dyrektorka ds. Strategii i Realizacji Programów, Agnieszka Michalska, Senior Counsel, Dyrektorka Działu Prawnego, Karolina Gębura Nowak, Dyrektorka Działu Kapitału Ludzkiego i Kultury Organizacyjnej, czy Agnieszka Kozar, Wiceszefowa Działu Prawnego Philip Morris International na obszar Europy Północnej i Europy PołudniowoWschodniej. To liderki z wieloletnim doświadczeniem, które na co dzień przewodzą biznesowej transformacji firmy, będąc jednocześnie inspiracją dla swoich współpracowników.

Dla Philip Morris działania na rzecz równości płci wykraczają poza formalne wskaźniki i statystyki. Wspieranie kobiet na każdym etapie kariery stanowi ważny aspekt strategii firmy, która oferuje im możliwość rozwoju, dostęp do mentoringu i narzędzi, które ułatwiają osiąganie zawodowych aspiracji. PMI prowadzi również wewnętrzny program Women’s Inspiration Network (WIN), którego celem jest integracja i inspiracja kobiet na wszystkich szczeblach organizacji. W Polsce WIN gromadzi kilkudziesięciu uczestników. Dzięki takim inicjatywom, PMI aktywnie wspiera kobiety, które chcą rozwijać swoje umiejętności i kompetencje, a jednocześnie daje im przestrzeń do wymiany doświadczeń i budowania relacji zawodowych.

— Dążenie do równych szans bez względu na płeć to nie tylko korzyść dla samych pracowników, ale również dla całej organizacji. Badania jasno wskazują, że różnorodne zespoły, osiągają lepsze wyniki biznesowe, są bardziej innowacyjne i skuteczniejsze w rozwiązywaniu problemów. Inkluzywne podejście firm, przejawiające się m.in. w promowaniu kobiet na stanowiskach zarządzających i kierowniczych, może również przełożyć się na realny wzrost dochodów firmy — nawet o blisko 50 proc. Produkt Krajowy Brutto Polski mógłby być o 9 proc. wyższy, gdyby tylko lepiej wykorzystać potencjał kobiet na rynku pracy, a to są realne pieniądze, które mogłyby zasilić polską gospodarkę — mowa nawet 300 mld złotych rocznie więcej.

Inwestowanie w różnorodność to też inwestycja w rozwój firmy i budowanie jej przewagi konkurencyjnej na rynku. Firmy, które dostrzegają wartość równości płci, czerpią korzyści nie tylko z bardziej zróżnicowanych perspektyw, ale również z wyższego poziomu zaangażowania i satysfakcji pracowników — mówi Karolina Gębura-Nowak, Dyrektorka Działu Kapitału Ludzkiego i Kultury Organizacyjnej.

Równa płaca za równą pracę

Zasada „równa płaca za równą pracę” nie jest tylko chwytliwym hasłem, ale realnym zobowiązaniem PMI, potwierdzonym certyfikatem EQUAL-SALARY. To prestiżowe wyróżnienie, przyznane przez niezależną szwajcarską fundację, jest dowodem na to, że wynagrodzenie pracowników jest sprawiedliwe i niezależne od płci, co wyróżnia firmę jako lidera w zakresie równości wynagrodzeń. PMI jest pierwszą firmą w Polsce, która zdobyła ten certyfikat, wysyłając silny sygnał, że równość płacowa jest dla niej priorytetem. Wyrównanie płac eliminuje bariery, z którymi często mierzą się kobiety na rynku pracy, zapewniając im takie same możliwości zawodowego rozwoju, jak ich kolegom. Dla wielu pracowników oznacza to większą stabilność finansową, lepsze perspektywy kariery i poczucie sprawiedliwości, które sprzyja długofalowemu zaangażowaniu. Równa płaca pozwala także na pełniejsze wykorzystanie potencjału zawodowego, zwłaszcza w przypadku kobiet. Takie podejście tworzy zrównoważone środowisko pracy, w którym pracownicy czują się doceniani i motywowani do rozwijania swoich umiejętności, a jak pokazują badania, firmy o transparentnej polityce płacowej i równości wynagrodzeń cieszą się wyższym poziomem zaufania pracowników oraz ich większym zaangażowaniem. Dzięki takiej polityce, PMI nie tylko buduje wizerunek pracodawcy odpowiedzialnego społecznie, lecz także przyczynia się do pozytywnych zmian na rynku pracy w Polsce. Inicjatywy tego rodzaju inspirują inne firmy do podejmowania podobnych działań, co prowadzi do tworzenia bardziej zrównoważonej i sprawiedliwej gospodarki, na co wskazuje lista firm, które rokrocznie dołączają do listy certyfikowanych przez szwajcarską Fundację.

Równość zaczyna się w domu, a kończy sukcesem w pracy

Program Happy Parents to pionierska inicjatywa, która ułatwia rodzicom łączenie życia zawodowego z obowiązkami rodzinnymi, wychodząc naprzeciw potrzebom zarówno matek, jak i ojców. — W ramach programu, ojcowie otrzymują dopłatę do 100 proc. wynagrodzenia przez dziewięć tygodni urlopu rodzicielskiego, co znacząco zmniejsza finansowe bariery, które często powstrzymują mężczyzn przed aktywnym uczestnictwem w opiece nad dziećmi. Efekt? Podczas gdy w 2020 roku tylko 1,5 proc. ojców w PMI decydowało się na taki urlop, w 2024 r. odsetek ten wzrósł do ponad 74 proc. — dodaje Karolina Gębura-Nowak. Dzięki Happy Parents rodzice mogą wracać do pracy na pół etatu przez pierwszy miesiąc, zachowując pełne wynagrodzenie, co pozwala im na tzw. „miękkie lądowanie” po urlopie i ułatwia ponowne włączenie się w zawodowe obowiązki. Program daje pracownikom swobodę wyboru, przy jednoczesnym wsparciu ze strony pracodawcy.

Happy Parents to więcej niż benefity — to deklaracja, że Philip Morris traktuje swoich pracowników z szacunkiem i rozumie, że równość zaczyna się od możliwości pełnego uczestnictwa w życiu rodzinnym i zawodowym.

Dialog ponad pokoleniami

Polska jest jednym z najszybciej starzejących się społeczeństw Europy. Świadomość tego wyzwania zainspirowała PMI do wdrożenia rozwiązań międzypokoleniowych. Spółki Philip Morris Polska Distribution sp. z o.o. i Philip Morris Polska S.A., jako pierwsze w kraju otrzymały certyfikat „Pracodawcy Dialogu Pokoleń”. Taki model współpracy sprzyja efektywności i innowacyjności, co firma obserwuje w swoich zespołach, gdzie różnorodność pokoleniowa stymuluje kreatywność. PMI jest miejscem, gdzie z korzyścią dla firmy oraz pracowników, splatają się ścieżki zawodowe młodych talentów i osób z długim stażem, co widać po licznych obchodach jubileuszy — od 20, przez 30, a nawet 50 lat pracy. Obecność w zespołach pracowników z różnym doświadczeniem zawodowym jest w PMI wartością, która pozytywnie wpływa na trwałość i rozwój organizacji. Takie podejście pokazuje, że zrównoważony rozwój to nie tylko próba pogodzenia potrzeb ochrony środowiska i wyzwań ekonomicznych, ale przede wszystkim to ludzie. Philip Morris w Polsce udowadnia, że wdrażanie modelu ESG może być inspiracją do tworzenia lepszego miejsca pracy, w którym można godzić potrzeby zawodowe kobiet i mężczyzn, wspierać rodziców i jednocześnie dbać o pracowników z długim stażem pracy.

Organizator

Puls Biznesu

Partnerzy

Lyreco Saint Gobain Basf
Philip Morris Henkel Baker McKenzie Epson