WYWIAD Z RAFAŁEM SEKUŁĄ, DYREKTOREM WYKONAWCZYM DS. KADR PKN ORLEN, PARTNERA KONKURSU
„PB”: Czy etyka ma dla PKN Orlen duże znaczenie?
Rafał Sekuła: Najlepsze światowe firmy wyróżnia to, że budują długofalowe strategie na fundamencie wartości. Będąc firmą o międzynarodowym zasięgu, chcemy wzmacniać naszą przewagę konkurencyjną, stawiając na odpowiedzialność, rozwój, ludzi, energię i niezawodność. Grupa Orlen to jeden z filarów polskiej gospodarki. Ten wyjątkowy status nakłada na nas dodatkową odpowiedzialność. Chcemy inspirować inne polskie firmy. Dlatego tak dużą wagę przykładamy do tytułu World’s Most Ethical Company, potwierdzającego naszą pozycję lidera także w tym aspekcie działalności.
Zdarza się, że firmy stawiają znak równości między etyką a wizerunkiem…
Sprowadzanie etyki biznesu do fasadowego charakteru, elementu marketingu korporacyjnego nie ma sensu. Niedocenianie znaczenia etyki grozi chaosem, w którym trudno odróżnić to, co właściwe, od tego, co wątpliwe. Dlatego etyka musi przenikać całą organizację i stanowić fundament jej strategii i zarządzania. Tylko takie połączenie, przy zaangażowaniu pracowników w budowę kultury opartej na wartościach, gwarantuje realizację długoterminowych celów każdej organizacji. Wartości zapewniają nam stabilne oparcie, dają siłę do rozwojui realizowania strategii, a na co dzień pozwalają podejmować trafne decyzje, także w sytuacjach budzących wątpliwości.
Mówi się, że w biznesie nie ma miejsca na sentymenty. W jaki sposób etyka może tworzyć wartość firmy?
Nie tylko może, ale stanowi niezbędny warunek tworzenia wartości w długiej perspektywie. Firmy postępujące nieuczciwie mogą odnosić pojedyncze zwycięstwa, cieszyć się okresowymi zwyżkami kursu akcji, ale na dłuższą metę działanie w zgodzie z wartościami jest warunkiem sine qua non sukcesu w biznesie. Jasno zdefiniowane i stosowane w codziennej praktyce wartości budują naszą pozycję i pozwalają rozwijać się mimo niestabilnych warunków rynkowych. Realizując cele biznesowe, chcemy też brać udział w zmianach odpowiadających na kluczowe wyzwania, przed którymi stoją współczesna gospodarka i społeczeństwa. Zgodnie z naszą misją — „odkrywając i przetwarzając zasoby naturalne, napędzamy przyszłość” — nie jesteśmy obojętni na to, w jakim kierunku podąża świat.
Jak normy etyczne i wartości przekładają się na codzienną działalność?
Najtrudniejsza jest akceptacja zasad przez organizację, a przecież zachowanie każdego z nas — każdego menedżera i pracownika — ma bezpośrednie przełożenie na wyniki firmy. Dlatego kluczową rolę odgrywa wspólna odpowiedzialność i zrozumienie wartości przez interesariuszy — przede wszystkim pracowników. Wprowadzając je, zadbaliśmy o komunikację, żeby każdy z pracowników czuł, że nie są tylko hasłem, lecz zbiorem kluczowych zasad, pozwalają nam ogniskować energię i zaangażowanie wokół szczególnie istotnych dla nas kwestii, co przynosi konkretne, policzalne efekty.
PKN Orlen jest jedyną polską spółką, która znalazła się w rankingu The World’s Most Ethical Companies. Co to oznacza dla firmy?
Obecność w tak prestiżowym gronie to wielki zaszczyt i duma. Potwierdza ona naszą przynależność do globalnej ekstraklasy, co jest niezwykle ważne w kontekście naszego rozwoju w Europie i Ameryce Północnej. Tytuł dowodzi, że jesteśmy synonimem nie tylko skutecznej ekspansji i wzrostu wartości w naszym regionie, ale także najwyższych standardów prowadzenia biznesu. Cieszy nas to, że niezależni, międzynarodowi eksperci docenili konsekwencję, z którą wdrażamy przyjęte rozwiązania w zakresie etyki i przywództwa oraz wzmacniamy spójną z nimi tożsamość i kulturę korporacyjną. To również dowód, że trudności rynkowe nie zwalniają zarządu i pracowników z codziennej odpowiedzialności za etyczne prowadzenie biznesu.
Zgłoś firmę do konkursu ETYCZNA FIRMA 2014.
Na zgłoszenia czekamy do 19 grudnia 2014 r.
Szczegóły na stronie etycznafirma.pb.pl