Czytasz dzięki

Eurostat: Chiny drugim, Indie dziewiątym partnerem handlowym UE

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 02-09-2005, 16:37

Chiny stały się w ostatnich latach drugim po Stanach Zjednoczonych partnerem handlowym Unii Europejskiej; Indie zajmują obecnie 9. miejsce - wynika z raportu biura statystycznego UE, Eurostatu, przygotowanego tuż przed zbliżającymi się szczytami w obu krajach.

Chiny stały się w ostatnich latach drugim po Stanach Zjednoczonych partnerem handlowym Unii Europejskiej; Indie zajmują obecnie 9. miejsce - wynika z raportu biura statystycznego UE, Eurostatu, przygotowanego tuż przed zbliżającymi się szczytami w obu krajach.

    Szczyt UE-Chiny rozpocznie się już w poniedziałek, szczyt UE-Indie w środę.

    Według raportu, w 2004 r. aż 12 proc. (w sumie 127 miliardów euro) unijnego importu pochodziło z Chin, eksport wynosił 5 proc. (48 miliardów euro).

    Największy udział w eksporcie miały Niemcy (44 proc., czyli 21 miliardów euro), Francja (11 proc., 5,4 miliarda euro) i Włochy (9 proc., 4,4 miliarda). Dla porównania polski eksport do Chin wyniósł ok. 450 milionów euro.

     Niemcy są też wśród największych importerów z Chin. W 2004 r. niemiecki import wyniósł 28 miliardów euro, przed Wielką Brytanią z ponad 20 miliardami euro. Polski import z Chin przekroczył 2 miliardy euro.

    Przedmiotem unijno-chińskiego handlu są głównie towary przemysłowe, w tym samochody i różnego rodzaju sprzęt (komputery, urządzenia elektryczne, maszyny drogowe itp.) oraz m.in. odzież, papier, meble, zegarki, kamery. Właśnie tekstylia były w ostatnim czasie głównym tematem spornym w stosunkach handlowych tego kraju i UE.

    W czerwcu unia zawarła z Chinami porozumienie o wprowadzeniu limitów na import dziesięciu kategorii chińskich tekstyliów. Była to reakcja na zalew chińskiej odzieży, wywołany zniesieniem od 1 stycznia kwot importowych w ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO).

    Jednak ustalone limity na import lnu, swetrów, spodni, bluzek, staników, koszul, podkoszulków i sukienek zostały już wykorzystane, a w unijnych portach i magazynach celnych zalega około 75 mln sztuk chińskich towarów, ku niezadowoleniu importerów i handlowców w UE.

     Ten impas próbuje rozwiązać komisarz ds. handlu Peter Mandelson. Jak zapowiedział w czwartek, kraje członkowskie mają w najbliższych dniach podjąć decyzję dotyczącą odblokowania zalegających artykułów.

    Sprawa ta będzie prawdopodobnie jednym z głównych tematów rozpoczynającego się w poniedziałek szczytu, obok kwestii związanych z wzrostem gospodarczym, rozwojem i współpracą międzynarodową.

    Według raportu Eurostatu, do Indii najwięcej eksportowała Belgia (w sumie 4,3 miliarda euro) oraz Wielka Brytania (3,4 miliarda euro). Polski eksport do Indii wyniósł w 2004 r. 69 milionów euro.  Wielka Brytania była w ubiegłym roku największym importerem dóbr z Indii (3,4 miliarda euro), obok niej Belgia i Niemcy. Polski import wyniósł 206 milionów euro.

     Handel UE z Indiami, podobnie jak w przypadku Chin, zdominowały artykuły przemysłowe; w eksporcie do tego kraju przeważają samochody i maszyny.

 

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane