Excite i Softbank już badają polski rynek

Zielke Mariusz, Krzyżanowski Wiktor
06-03-2001, 00:00

Excite i Softbank już badają polski rynek

Internetowi potentaci nie zagrożą poważnie krajowym serwisom

Kolejni światowi potentaci internetowi po cichu wchodzą na polski rynek. Po Lycosie, który niedawno zarejestrował spółkę, wkrótce może ruszyć polskie biuro portalu Excite (należącego do amerykańskiego Excite@Home). Za możliwościami inwestycyjnymi rozgląda się japoński Softbank.

Mimo nie najlepszego klimatu dla branży internetowej na światowych giełdach, potentaci przygotowują się do wejścia na wschodzące rynki. Przed kilkoma dniami spółkę w Polsce zarejestrował amerykańsko-niemiecki Lycos. Niedługo może ruszyć krajowy oddział kolejnego portalowego giganta — serwisu Excite, który połączył się z kolei z @home, innym ISP (Internet Service Privider). W Warszawie ma już swojego rezydenta powstała w Japonii grupa inwestycyjna Softbank, która w 1995 roku zainwestowała m.in. w najpopularniejszy na świecie portal, amerykański yahoo. com.

Bez komentarza

Firmy jednak niechętnie wypowiadają się na temat swoich planów w Polsce.

— Ciągle badamy rynek. Decyzja powinna zapaść w ciągu najbliższych kilku miesięcy — informuje Kai Bolik, dyrektor ds. rozwoju Lycos Europe oraz członek zarządu Lycos Poland.

Domena www.lycos.pl jest utrzymywana na serwerze firmy Link z grupy Telnet, stąd pojawiły się pogłoski, że Lycos zamierza zainwestować w serwis usługowy przygotowywany przez Linka — 24h. pl. Kai Bolik zaprzecza. Wygląda więc na to, że Lycos musiał po prostu zapłacić Linkowi haracz za możliwość korzystania z domeny lycos.pl — obecnie z adresu następuje przekierowanie na lycos. de. Nie jest to zresztą jedyna atrakcyjna domena, którą zarejestrowała firma Link. Dostawca Internetu ma m. in prawa do adresu excite. pl — kojarzącego się z excite. com, który zajmuje 5. miejsce na świecie w statystykach oglądalności (wg Media Metrix). Excite również bada możliwości swojego rozwoju w Polsce. Portal nie odkupił jeszcze od Linka domeny, jednak uruchomił polską — na razie bardzo skromną — wersję serwisu pod adresem www.pl.excite.com.

Brak zainteresowania polskim rynkiem wydaje się natomiast wykazywać AOL (America OnLine). Największy w USA dostawca Internetu ma co prawda polskie biuro, ale domena www.aol.pl należy do Apollo OnLine — polskiego dostawcy Internetu z Olkusza. Zbieżność, zdaniem przedstawicieli Apollo OnLine, jest przypadkowa. Twierdzą oni, że od dłuższego czasu utrzymują domenę aol. pl, która jest kojarzona z firmą Apollo OnLine, a America OnLine otworzyła biuro w Polsce i nie wykazywała zainteresowania domeną aol. pl.

Inny gigant — portal yahoo! — przynajmniej zaopiekował się prawnie domeną o polskim rozszerzeniu i jest właścicielem adresu www.yahoo.pl.

Kolejny inwestor

Yahoo jest jedną z najważniejszych spółek portfelowych powstałego w 1982 roku w Japonii Softbanku, koncernu, który wyspecjalizował się w inwestycjach typu venture capital w branżę internetową. Do tej pory Softbank kupił udziały w ponad 600 firmach z tego sektora, a jego aktywa przekroczyły w marcu 2000 roku 11 mld USD (44 mld zł). Od niedawna ma też rezydenta w Warszawie — sprawami Softbanku zajmuje się Ryszard Guziak. Korporacja nie chce jednak odkrywać kart.

— Do tej pory nie podaliśmy do publicznej wiadomości żadnych informacji o naszym biurze w Warszawie — twierdzi Alyson Nolan, manager PR Softbank International Ventures w USA.

Zdaniem analityków, działania potentatów nie będą w najbliższym czasie w Polsce znaczące.

— Zmienił się klimat inwestycyjny. Poza tym polski rynek jest za mały, żeby firmy zachodnie chciały inwestować u nas duże kwoty. Na razie po prostu tworzą przyczółki — uważa Benita Mikołajewicz, analityk ING Barings.

— Nie sądzę, by zachodnie portale mogły obecnie zagrozić polskim liderom. Krajowe serwisy nie odstają od światowych, a pieniądze nie wystarczą, żeby trafić w gust lokalnego użytkownika. Inaczej wygląda sprawa z Softbankiem, który inwestuje na całym świecie i może w prosty sposób przenieść know-how na grunt Polski. Softbank może zagrozić takim firmom jak MCI — mówi Dorota Ubysz, analityk SG.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Zielke Mariusz, Krzyżanowski Wiktor

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Excite i Softbank już badają polski rynek