Stało się to po tym, jak paczka FedExu zawierająca chiński telefon Huawei wysłany do Stanów Zjednoczonych została zwrócona w zeszłym tygodniu do jej nadawcy w Wielkiej Brytanii. FedEx określił to jako „błąd operacyjny”.

Przypadek FedExu wpisuje się w rosnące napięcia między dwiema największymi gospodarkami świata. Stany Zjednoczone i Chiny są zaangażowane w walkę handlową od prawie roku w kwestiach takich jak cła, subsydia, technologia, przepisy i bezpieczeństwo cybernetyczne.
Departament Handlu USA zakazał wielu chińskim firmom w ostatnich tygodniach kupowania wrażliwej technologii amerykańskiej.
W pozwie sądowym złożonym w Dystrykcie Kolumbii FedEx stwierdził, że nie należy oczekiwać, że będzie egzekwować zakaz wywozu i nie można zasadnie uznać go za odpowiedzialnego za wysyłkę produktów, o których nie wiedział.
Przepisy ograniczające eksport „zasadniczo zmuszają FedEx do nadzorowania zawartości milionów paczek wysyłanych codziennie, mimo że jest to praktycznie niemożliwe zadanie, logistycznie, ekonomicznie i w wielu przypadkach prawnie – napisano w pozwie
Chińska firma telekomunikacyjna Huawei Technologies w maju została dodana do amerykańskiej „czarnej listy” osób i firm, które administracja waszyngtońska uznaje za zagrożenie dla Stanów Zjednoczonych, uniemożliwiając jej zakup amerykańskiej technologii, od której była ona silnie uzależniona.