Firma musi dbać o to, co zmienia

Zarządzanie: Twoja działalność wpływa na otoczenie i środowisko? Musisz je chronić. Podstawa to opracowanie długofalowej strategii i raportowanie działań

Przedsiębiorcy już dawno przestali kojarzyć społeczną odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility, czyli CSR) tylko z poprawą wizerunku. Coraz częściej zauważają, że CSR to także sposób na przewagę konkurencyjną — pod warunkiem że nie traktuje się jej jako dodatku do działalności czy okazjonalnej aktywności, ale przyjmie jako stałą, długofalową strategię zarządzania. Wtedy społeczna odpowiedzialność przynosi korzyści m.in. dla środowiska i regionu. Takie podejście reprezentuje Grupa Lotos, która była partnerem regionalnym gdańskiej konferencji „Pulsu Biznesu” poświęconej działaniom społecznie odpowiedzialnym.

PO PIERWSZE, INFORMOWAĆ
Zobacz więcej

PO PIERWSZE, INFORMOWAĆ

: — Bez konsultacji z osobami i podmiotami, na które wpływa działalność firmy, nie ma szans na skuteczny CSR — mówi Jowita Twardowska, dyrektor ds. komunikacji i CSR Grupy Lotos. ANNA MARIA BINIECKA

Trwałe rozwiązania

— Obszar związany z CSR nie może znajdować się obok biznesu, ale powinien być głównym nurtem zarządzania spółką. Chodzi o to, aby CSR wpływał na jakość większości procesów w firmie, które dotyczą polityki personalnej, środowiskowej, BHP, sprzedaży i zakupów. Ale przy ustalaniu działań konieczne jest zaangażowanie różnych grup interesariuszy, a więc osób i podmiotów,

na które nasza działalność ma wpływ. To muszą być programy nastawione na trwałe rozwiązywanie problemów społecznych i środowiskowych istotnych dla lokalnego otoczenia — mówi Jowita Twardowska, dyrektor ds. komunikacji i CSR Grupy Lotos. Spółka ma na koncie wiele inicjatyw wspierających środowisko i lokalną społeczność. Przykładem jest program „Dobry Sąsiad”.

— Obejmuje on osoby mieszkające i pracujące blisko rafinerii w Gdańsku. Spotykają ich pewne uciążliwości z tytułu działalności naszego zakładu. Powinni wiedzieć, jakie są ryzyka, które niesie nasza działalność, a my podejmujemy działania, które mają na celu ich bezpieczeństwo — mówi Jowita Twardowska. Inną ciekawą inicjatywą, która ma na celu lepszą współpracę — tym razem w relacjach handlowych — jest portal „Dla dostawców”.

— Mamy mnóstwo kontrahentów. Aby ułatwić relacje i przepływ dokumentów, uruchomiliśmy specjalny portal. Są w nim opisane wszystkie wymagania i procedury, które muszą przejść przedsiębiorcy i inne podmioty chcące z nami współpracować. Pokazujemy nasz kodeks etyki, jakie są dobre praktyki i kryteria wyboru naszych dostawców. Jeśli zmieniają się np. przepisy lub warunki dotyczące współpracy, portal natychmiast dostarcza aktualnej wiedzy — tłumaczy Jowita Twardowska.

Od 2012 r. na Pomorzu działa Forum Inicjowania Rozwoju (FIR), którego Grupa Lotos jest współzałożycielem. To narzędzie do wymiany doświadczeń, dobrych praktyk i wypracowania wspólnych przedsięwzięć między podmiotami z trzech sektorów: biznesu, samorządu i organizacji pozarządowych. W inicjatywie biorą udział przedstawiciele największych regionalnych firm, jak i znacznie mniejszych przedsiębiorstw z sektora MSP. Obecnie trwa konkurs grantowy, na liście działań są też szkolenia i doradztwo realizowane w całym regionie.

W pięciu krokach

Jeśli chodzi o ochronę środowiska — jednym z najważniejszych przedsięwzięć grupy w ostatnich latach było wprowadzenie w życie Programu 10+. Jego cele to m.in. ponad 10 mln ton rocznego potencjału przerobu ropy naftowej, ponad 10 proc. własnego wydobycia ropy i ponad 10 mld zł wartości firmy.

Lotos wprowadził nowe technologie, dzięki którym zużywa mniej energii i emituje mniej zanieczyszczeń. CSR to domena nie tylko dużych firm — ten obszar zdobywa też coraz większą popularność wśród przedsiębiorstw MSP. Nie powinny one zapominać o raportowaniu — jest ono prostsze, niż się powszechnie wydaje.

— Proces przygotowania raportu powinien obejmować 5 podstawowych kroków. Zaczyna się od opracowania planu działania i wyboru ludzi. Potem trzeba włączyć do procesu interesariuszy i poznać ich opinie. Kolejne etapy to wybór najważniejszych kwestii oraz określenie struktury i dobrych praktyk. Ostatnią fazą jest sprawdzenie całości. Ale to nie koniec — równie ważna jak sam raport jest komunikacja i promocja swoich działań — podkreśla Magdalena Rzeszotalska, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej i CSR z Polpharmy, spółki, która była partnerem konferencji.

Mniejsze ryzyko

Niestety małe firmy wciąż mają niewielką wiedzę dotyczącą CSR. Wiele z nich nie dostrzega korzyści, jakie mogą dać działania społecznie odpowiedzialne.

— Powinny one wziąć pod uwagę, że wdrażanie długofalowych działań CSR to nie tylko zwiększenie motywacji pracowników i przychodów spółki, ale przede wszystkim minimalizacja potencjalnych ryzyk działalności — zwraca uwagę Anna Pawelska, dyrektor działu audytu i CSR z Martis Consulting, partnera merytorycznego konferencji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Firma musi dbać o to, co zmienia