Firmowy Mikołaj rozdaje bonusy

DCZ
opublikowano: 29-06-2007, 00:00

Aż 95 proc. firm i instytucji oferuje pracownikom przynajmniej jeden rodzaj świadczeń pozapłacowych.

Aż 95 proc. firm i instytucji oferuje pracownikom przynajmniej jeden rodzaj świadczeń pozapłacowych.

Najpowszechniejsze są świadczenia bezpośrednio związane z wykonywaną pracą: szkolenia i kursy na zewnątrz firmy (oferowane przez trzy czwarte przedsiębiorstw), służbowe telefony komórkowe, laptopy, samochody (57 proc. firm) — wynika z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie firmy Sodexho Pass. Bony towarowe (podarunkowe, przeznaczone na zakup posiłków czy też na sport, rekreację i kulturę) zapewnia swoim pracownikom prawie 40 proc. przedsiębiorstw.

Tradycja i nowoczesność

O ile dofinansowanie wypoczynku, przekazywanie bonów lub paczek świątecznych dotyczy z reguły szerokiego grona zatrudnionych, o tyle służbowy samochód czy laptop są z reguły dobrami reglamentowanymi i oferowanymi głównie menedżerom.

Przedsiębiorstwa państwowe powszechnie (aż 90 proc.) oferują pracownikom dofinansowanie wypoczynku. Tak zwane wczasy pod gruszą mają silne tradycje, związane z poprzednim systemem gospodarczym. W firmach prywatnych zwyczaj ten jest znacznie rzadszy. Decyduje się na to jedynie połowa firm z kapitałem zagranicznym.

Odwrotnie jest w przypadku dodatkowych świadczeń, takich jak telefon komórkowy, samochód lub laptop. Zdecydowanym liderem tej kategorii są firmy międzynarodowe — według deklaracji pracowników aż 89 proc. takich firm oferuje tego rodzaju dodatki do wynagrodzenia. Wśród firm państwowych do systemów motywacji i nagradzania wprowadziła takie świadczenia niewiele ponad połowa.

Zależnie od potrzeb

Podobne różnice dotyczą kursów językowych i opieki medycznej. Opłacają je pracownikom głównie przedsiębiorstwa z kapitałem zagranicznym. Kursy językowe finansuje prawie 60 proc. takich firm.

Bony jako formy świadczenia pozapłacowego daje swoim ludziom jedna trzecia badanych przedsiębiorstw — głównie przed świętami. Choć są i takie, które oferują je częściej, nawet cztery razy w roku. Z kolei dofinansowanie posiłków i udostępnianie pracownikom własnych produktów firmy ma przeważnie charakter cykliczny — są przekazywane regularnie albo w zależności od zgłaszanych potrzeb.

Dodatkowe świadczenia za dobre wyniki w pracy oferuje pracownikom ponad 12 proc. przedsiębiorstw z obcym kapitałem. Spośród instytucji publicznych to rozwiązanie stosuje tylko 5 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DCZ

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu