Firmy chcą zwalczać naciągaczy

Patrycja Otto
02-08-2001, 00:00

Firmy chcą zwalczać naciągaczy

Przedstawiciele branż zapowiadają walkę z nieuczciwością w obrocie gospodarczym. Na spotkaniu w Związku Banków Polskich wskazywano na konieczność funkcjonowania biur informacji kredytowej, umożliwiającego wymianę informacji o nierzetelnych klientach.

W siedzibie Związku Banków Polskich spotkali się przedstawiciele sektora bankowego, pośrednictwa kredytowego, firm leasingowych, telefonii komórkowych i stacjonarnych oraz telewizji kablowej i satelitarnej. Omawiano problem tzw. złych długów, czyli niemożliwych do ściągnięcia ze względu na niesolidność kontrahentów.

Podkreślano, że obecna sytuacja prawna sprzyja przestępcom, którzy bezkarnie wyłudzają kredyty i towary. Przedsiębiorcy domagają się zmian prawa. Z badań wynika, iż straty firm z tego powodu sięgają kilkuset milionów złotych miesięcznie. Poinformowano, że kilka procent umów kredytowych zawieranych jest w Polsce przez osoby nieuczciwe, żyjące z wyłudzania. Część wyłudzaczy to drobni naciągacze, ale procederem wyłudzeń często kierują zorganizowane grupy przestępcze.

— Postępowanie niesolidnych kontrahentów ma niekorzystne konsekwencje dla obrotu gospodarczego. Najwięcej na tym tracą uczciwi klienci — mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, dyrektor generalny ZBP.

— Można odnieść wrażenie, że sytuacja prawna sprzyja przestępcom, którzy żyją z okradania innych, a nie firmom, które płacą podatki do kasy państwa — zgodnie twierdzą przedsiębiorcy.

Najwięcej emocji budzą przepisy ustawy o ochronie danych osobowych, które chroniąc prywatność uczciwych osób, przy okazji osłaniają oszustów i naciągaczy.

Mało tego, projekt nowelizacji tej ustawy znacznie zwiększa tę ochronę.

Przedsiębiorcy sprzeciwiają się niemożliwości funkcjonowania w Polsce wymiany informacji o niesolidnych kontrahentach oraz uzyskiwania danych koniecznych do oceny wiarygodności kredytowej klienta. Ochrona prywatności wynikająca z nieprecyzyjnych przepisów prawa jest wykorzystywana przez nieuczciwe osoby do bezkarnych wielokrotnych wyłudzeń.

Przedstawiciele firm uznali, że konieczne jesz szybkie umożliwienie działania biur informacji kredytowej i wymiany danych o nierzetelnych klientach.

Uczestnicy spotkania zwrócą się do władz o przedsięwzięcie niezbędnych środków, które uczynią bezpieczniejszym obrót gospodarczy i zlikwidują plagę wyłudzeń.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Patrycja Otto

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Firmy chcą zwalczać naciągaczy