Firmy dyktują warunki

Agata Hernik
02-10-2008, 00:00

Przeciętny Kowalski nie ma co liczyć na dedykowane usługi. Wszystko wygląda inaczej, jeśli prowadzi firmę. Wtedy dyktuje warunki.

Wielcy przewoźnicy ekspresowi nieprędko zgarną cały tort

Przeciętny Kowalski nie ma co liczyć na dedykowane usługi. Wszystko wygląda inaczej, jeśli prowadzi firmę. Wtedy dyktuje warunki.

Grzegorz Kochman, dyrektor handlowy UPS Polska, twierdzi, że polski rynek usług logistycznych rozwija się bardzo dynamicznie. Główny obszar działalności największych firm kurierskich stanowią usługi dla biznesu. Przewoźnicy nie chcą tego zmieniać. Niektórzy nawet nie mają oferty dla klientów indywidualnych. Inni mają, ale standardową. Przyszłość branży wyznacza też — wpływające na wzrost konkurencyjności ofert — zaplecze technologiczne firm kurierskich.

— Klienci biznesowi, mając na względzie dobro swych kontrahentów, oczekują od firm kurierskich dotrzymywania warunków umowy. Po prostu — komentuje Krzysztof Pawłowski, wiceprezes firmy Siódemka.

Paczka pod nadzorem

Kurierzy inwestują w nowe rozwiązania informatyczne usprawniające łańcuch dostaw i pozwalające klientowi śledzić przesyłkę na każdym etapie podróży. Oferują terminowe dostawy krajowe i międzynarodowe tak zorganizowane, by paczka znalazła się w wyznaczonym miejscu w konkretnym czasie. Poza dostawą firma przewozowa zatroszczy się o odpowiednie dokumenty, pobierze od klienta należność, posłuży radą. Choć większość przesyłek to proste dostawy dokumentów czy faktur, coraz częściej polskie firmy pytają o skomplikowane usługi.

— Coraz większym zainteresowaniem — zwłaszcza przy szczególnie pilnych przesyłkach — cieszy się sekcja usług niestandardowych. To rozwiązanie cenią zwłaszcza firmy automotive, dla których nawet jednodniowy przestój linii produkcyjnej oznacza gigantyczne straty. Drugą grupą, która najczęściej korzysta z tych usług, są klienci z branży farmaceutycznej. Dla nich liczy się nie tylko czas, ale też opakowanie. Zwłaszcza gdy transportowane mają być tkanki do badań klinicznych czy krew. Odpowiadamy na ich potrzeby, proponując opakowania utrzymujące stałą lub niską temperaturę — opowiada Piotr Buczkowski, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w DHL Express (Poland).

Małe wielkie wymagania

Rosnące wymagania klientów biznesowych specjaliści tłumaczą ewolucją rynku. Firmy szukają oszczędności i niejednokrotnie zmieniają cały model działalności. Rezygnują z utrzymywania magazynów albo sprzedaży przez pośredników. Wtedy na scenę wkracza kurier — często tańszy i wygodniejszy od wewnętrznego działu transportowego.

Niezwykle dynamicznie rozwija się też handel internetowy — wiele firm sprzedających produkty w sieci dawno zrezygnowało z pośrednictwa poczty i postawiło na przesyłki kurierskie.

— Z naszego doświadczenia wynika, że główną motywacją klientów jest pewność, że ich przesyłki trafią do odbiorcy we właściwym czasie i wzorowym stanie. Potwierdzają to badania, przeprowadzone na zlecenie TNT Express w 2006 roku w 55 państwach, również w Polsce. Wykazały one, że — oprócz szybkości, elastyczności podejścia do wagi przesyłek i dużej dostępności usług — do najważniejszych oczekiwań wobec firmy transportowej należy możliwość kontroli wykonania zleceń — 64 proc. wskazań. Liczą się też: wiarygodność firmy — 62 proc. i wygoda w korzystaniu z usług — 44 proc. Coraz ważniejsze dla klientów przy wyborze firmy kurierskiej stają się usługi z deklarowaną godziną doręczenia — wykazano, że poranne doręczenia (do godz. 12) mają zasadnicze znaczenie dla 63 proc. badanych w Niemczech, 60 proc. we Francji, 53 proc. w Wielkiej Brytanii, 47 proc. we Włoszech — wymienia Rafał Dziura z TNT Express.

Miejsce dla każdego

Mimo że rynek się rozwija, większość firm wciąż nie ma stałych kompleksowych umów z przewoźnikami kurierskimi. Każdy pracownik wzywa takiego kuriera, do którego ma przekonanie albo zapisał sobie jego numer telefonu. Dlatego wielcy gracze jeszcze przez jakiś czas nie zgarną całego rynku dla siebie, a goniec na rowerze wciąż będzie miał zajęcie.

— Często klienci nie chcą współpracować z jedną tylko firmą i starają się jednocześnie korzystać z usług kilku kurierów, z których każdy specjalizuje się w określonym segmencie. Lokalne firmy kurierskie realizują szybkie przewozy przesyłek w mieście, sieciowe krajowe firmy kurierskie dostarczają przesyłki w całym kraju, a międzynarodowe korporacje kurierskie — poza granicami Polski — sumuje Krzysztof Pawłowski.

Agata Hernik

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agata Hernik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Firmy dyktują warunki