Firmy inwestują w sale konferencyjne

Małgorzata Zdunek
opublikowano: 2000-07-31 00:00

Firmy inwestują w sale konferencyjne

CORAZ MNIEJSZE: Nowoczesne urządzenia charakteryzują się niewielkimi wymiarami — nowy projektor multimedialny waży niecałe 3 kg, natomiast jego poprzednik — prawie 15 kg — mówi Halina Bilnik, kierownik katowickiego oddziału spółki Uniflex.

Coraz więcej firm decyduje się na zakup profesjonalnych urządzeń do sal konferencyjnych. W tyle nie pozostają również hotele i ośrodki wypoczynkowe, specjalizujące się w przyjmowaniu grup szkoleniowych. Wyposażenie dużej sali kosztować może nawet 1 mln zł.

Tradycyjną salę z tablicą i rzutnikiem zastępują coraz częściej nowoczesne aule konferencyjne, wyposażone w system projekcyjny złożony z ekranu, wideoprojektora czy wizualizera, który może pełnić funkcję nie tylko rzutnika folii, ale i odtwarzacza wideo. Do organizowania międzynarodowych konferencji niezbędny jest system do tłumaczeń symultanicznych. Nie brak również firm inwestujących w zakup urządzenia do zliczania głosów.

— Nowością na polskim rynku są urządzenia do wideokonferencji. Dotychczas zrealizowaliśmy dwa takie wdrożenia. Bardziej wymagający klienci mogą kupić system centralnego sterowania, który reguluje pracę wszystkich urządzeń w sali. Za pomocą przycisków ustawiać można nawet kotary czy żaluzje — wyjaśnia Halina Bilnik, kierownik katowickiego oddziału spółki Uniflex.

Na inwestycje w wyposażanie sal konferencyjnych decydują się głównie banki, centra kongresowe, ośrodki szkoleniowe, uczelnie, a także prywatne i państwowe przedsiębiorstwa. Coraz częściej o bogato wyposażone sale dbają również hotele i ośrodki wypoczynkowe, których główną grupę klientów stanowią organizujące szkolenia czy konferencje firmy.

— Liczba klientów inwestujących w nowoczesne urządzenia konferencyjne stale wzrasta. Wiele firm i ośrodków wyposaża swoje sale etapami — początkowo zamawiają zwykle systemy do projekcji oraz urządzenia nagłaśniające. Z czasem taki zestaw można rozbudować — mówi Halina Bilnik.

Wideoprojektor kosztuje 20-80 tys. zł. Za pełne wyposażenie małej sali na kilkadziesiąt osób trzeba zapłacić około 60 tys. zł, natomiast w przypadku dużej sali cena może wzrosnąć nawet do 1 mln zł.

— Firmy wyposażają sale konferencyjne w zależności od częstotliwości spotkań. Te, które organizują seminaria rzadko, decydują się zwykle na wypożyczenie potrzebnych urządzeń — największym zainteresowaniem cieszą się tu przenośne wideoprojektory — zauważa Jolanta Horak, specjalista ds. marketingu z katowickiej spółki Wektor.

— Nie brakuje firm, które przed rozpoczęciem budowy uzgadniają z nami parametry sali konferencyjnej pod kątem jej przyszłego wyposażenia. Pozwala to uniknąć późniejszych, kosztownych zmian, dostosowywania sali do konkretnych urządzeń — dodaje Halina Bilnik.