Firmy kuszą dodatkami

opublikowano: 02-07-2018, 22:00

Pracownik zgodzi się na relokację, jeśli pracodawca zapewni mu lokum, znajdzie przedszkole dla dziecka, a przede wszystkim zapewni atrakcyjne dodatki finansowe.

Brak rąk do pracy i powiększająca się luka kadrowa wciąż spędzają sen z powiek polskim przedsiębiorcom. Tymczasem aż 74 proc. specjalistów i menedżerów rozważyłoby zmianę aktualnego miejsca zatrudnienia, a nawet relokację — pod warunkiem, że otrzymają atrakcyjna ofertę — wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Antal.

Najsilniejszym argumentem są oczywiście kwestie finansowe. Kandydatów zachęcają dodatki do wynagrodzenia wypłacane jednorazowo, które obecnie oferuje już 34 proc. pracodawców, oraz wielorazowe bonusy do wypłaty, które mają wesprzeć pracownika w problemach związanych ze zmianą miejsca zatrudnienia (17 proc.).

Jak wynika z badania, specjaliści, którzy zdecydują się na relokację, mogą liczyć na dodatki do wynagrodzenia wynoszące od 2,5 tys. zł do nawet 10 tys. zł brutto. Średnia wysokość premii związanej ze zmianą miejsca zamieszkania eksperta plasuje się na poziomie 4,4 tys. zł brutto, z kolei przeciętny pakiet relokacyjny dla menedżerów oscyluje między 5,7 tys. zł a 16 tys. zł brutto.

— Wysokość dodatku finansowego jest zależna przede wszystkim od branży i doświadczenia danego pracownika. Na najbardziej konkurencyjnych rynkach, takich jak technologia informacyjna (IT) czy produkcja, pracodawcy bardzo często oferują jednokrotność, a nawet trzykrotność wynagrodzenia. Naturalnie na najbardziej atrakcyjne pakiety relokacyjne mogą liczyć pracownicy IT. Zbliżony poziom utrzymuje również branża produkcyjna, która obecnie boryka się z dużym deficytem wyspecjalizowanych kandydatów — wyjaśnia Agnieszka Wójcik, menedżer ds. badań rynku w Antal.

Jedną z największych barier związanych ze zmianą miejsca zamieszkania jest kwestia przeprowadzki oraz życia rodzinnego w nowym otoczeniu. Szczególnym wyzwaniem jest znalezienie zakwaterowania. Z tego względu 22 proc. firm, które relokują pracowników, finansuje im mieszkanie. Często stosowaną praktyką jest także opłacanie hotelu na czas poszukiwań lokum — robi tak 11 proc. pracodawców.

Ponadto 6 proc. przedsiębiorstw pomaga w znalezieniu zatrudnienia dla współmałżonka, a 9 proc. — przedszkola lub szkoły dla dziecka. Kolejnym udogodnieniem jest finansowanie biletów transportu publicznego.

— Sięganie po pracowników z lokalnych i zagranicznych rynków zyskuje w Polsce coraz większą popularność. Atrakcyjność pakietów relokacyjnych i rywalizacja o najlepszych specjalistów to kolejne przykłady potwierdzające pogłębiający się rynek kandydata. Relokacja pracownika otwiera przed firmami nowe możliwości, ale przede wszystkim pozwala na stabilny rozwój biznesu, a dla samego pracownika oznacza szansę na przyśpieszenie kariery zawodowej — podsumowuje Joanna Szymczyk, konsultant w Antal.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Firmy kuszą dodatkami